Fokus-raportointipalvelun tukisivusto

Näin käytät Fokus-raportointipalvelua

Fokus-raportointipalvelu on suunniteltu helpottamaan liiketoiminnan johtamisessa laadukkaiden ja reaaliaikaisten tietojen avulla. Palvelu kerää olennaiset tiedot useista lähteistä yhteen, helposti luettavaan näkymään, jossa otamme huomioon asiakkaidemme tarpeet ja toiveet. Raportointiportaalin etuja ovat helppokäyttöisyys, selkeät kuukausi- ja vuosinäkymät, mahdollisuus havaita poikkeamat nopeasti sekä porautua tarkemmin yksityiskohtaisiin tietoihin.

Fokus pitää siis sisällään valmiit tietoa yhdistelevät ja yksityiskohtiin pureutuvat näkymät. Näiden avulla pääset näkemään palvelun toimivuuden sekä kustannusten muodostumisen ylätasolla sekä halutessasi voit vielä porautua tarkemmin tarvitsemiisi tietoihin.

Palveluraportointi on suunniteltu antamaan läpinäkyvyyttä sekä tuottamaan ymmärrystä oman organisaation tarpeista sekä palvelun toiminnasta. Palvelulla varmistat että liiketoimintaasi palvellaan parhaalla mahdollisella tavalla etkä maksa turhasta.

Palvelu on saatavilla 24/7 ja päivittyy lähes reaaliaikaisesti.

Tarkemman julkisen palvelukuvauksen löydät täältä 

Palvelun käytön aloittaminen

Ensikirjautuminen

Kirjaudu saamillasi tunnuksilla osoitteeseen fokus.elisa.fi

Aloitussivun ylävalikosta voit navigoida haluamaasi kategoriaan ja tarkastella sen alta löytyviä tietoja kuten avoimia ja valmistuneita tilauksia, laitekortteja, avoimia tukipyyntöjä sekä tietenkin eri raportointinäkymiä.

Raportit ovat jaettu ylätasolla seitsemään eri Elisan palveluita vastaavaan palvelualueeseen:

  • Asiakaspalveluratkaisut (Elisa OC & Puhepalvelu-ratkaisut: Palvelu- ja yritysnumerot)
  • EPP & Ostolaitteet
  • IT Infrastruktuuri (Infrastruktuurin hallinta- ja kapasiteettipalvelut)
  • IT Tuki
  • Mobiili ja puhe
  • Verkko ja tietoturva
  • Yleiset

Tämän lisäksi jokaisen kategorian alta löytyy vielä yksi tai useampi alaotsikko, joiden tarkoituksena on helpottaa tiedon hakemista palvelusta. Jokaisen linkin takaa avautuu otsikkoa vastaava tilannenäkymä.

Kuvaukset eri raporteista

Asiakaspalveluratkaisut

Asiakaspalveluratkaisuraporttien alta löydät kaikki yrityksesi asiakaspalveluratkaisut koottuna yhteen näkymään, mikä helpottaa kokonaiskustannusten kehityksen seuraamista. Asiakaspalveluratkaisukulut muodostuvat muun muassa Ring- ja Vaihdenumeropalveluihin liittyvistä kuluista.

Lisäksi löydät raporteilta numerokohtaiset erittelyt ja näiden trendit, sekä koosteen kaikista yrityksesi käytössä olevista palveluista. Löydät myös näkymän täydellisestä Palvelutasoraportista, joka sisältää tarkat puhelujen vastausajat, mille vuorokausille puhelut ovat jakautuneet sekä vastausprosentit saapuneisiin puheluihin.

Mobiili ja puhe

Mobiili- ja puheraporteista löydät tiedot liittymäkohtaisten kustannusten kehityksestä. Raporteilta näet kustannukset sekä vuosi- että kuukausitasolla. Tämän lisäksi data on jaettu useisiin eri kategorioihin, mikä mahdollistaa poikkeamien ja suurempien kuluerien nopean tunnistamisen sekä paikantamisen. Tämä myös auttaa selkeyttämään, mistä kustannukset ovat muodostuneet.

Raportit tarjoavat mahdollisuuden tarkastella tilannetta niin yleisellä tasolla kuin syvemmän analyysin rakentamista eri porautumisnäkymien avulla. Laajat raporttinäkymät varmistavat, ettei yrityksellesi kerry piilokuluja, vaan maksat todella vain siitä mitä käytät.

EPP/ EPP & Ostolaitteet

EPP-raporttien takaa löydät kattavat tiedot EPP-laitteiden kustannuksista sekä voimassa olevien sopimusten lukumäärästä. Raporteilta saat myös yksityiskohtaiset tiedot EPP-laitteista sekä kustannusten erottelun muun muassa huoltojen ja elinkaareen liittyvien kustannusten osalta.

Kustannuserottelusta löydät muun muassa kiinteiden ja muuttuvien kustannusten suhdanteen sekä summat, joita on käytetty esimerkiksi EPP-huoltoihin tai lisätarvikkeiden ostoihin. Raportin taulukot helpottavat kustannusten trendien seurantaa ja mahdollisten poikkeamien tunnistamista.

Verkko ja tietoturva

Verkko- ja tietoturvapalveluraporttien takaa löydät kattavat tiedot käytössäsi olevista tietoturvapalveluista sekä niihin liittyvistä laitteista. Raportilta löydät myös yhteenvedon näiden muodostamista kustannuksista.

Tämän lisäksi raportti sisältää laiterekisterin ja laitekantaerittelyn, jotka tarjoavat yksityiskohtaiset tiedot kaikista yrityksenne verkko- ja tietoturvalaitteista.

IT Tuki / IT Palveluita

IT-tuen raporteista löydät kattavan listauksen yrityksenne avaamista tukipyynnöistä ja seuraat eri palveluiden palvelutasoja sekä laadun kehitystä. Raportit seuraavat niin avoimia kuin suljettuja tukipyyntöjä, joista tiedot on sitten koostettu useampaan eri taulukkoon seurannan helpottamiseksi.

Lisäksi IT-tuen alta löydät laiterekisterin, joka sisältää yrityksenne laitteiden tarkat tiedot. Sieltä löydät esimerkiksi laitteiden leasing-ajat, aktiivisten laitteiden lukumäärän sekä niiden iät. Raportilta löydät myös yksityiskohtaiset tiedot laitteisiin liittyvistä kustannuksista.

IT infra

IT-infran takaa löydät raportit yrityksenne omistamista palvelimista, pilvitallennustilasta sekä palveluista. Raportit tarjoavat tietoa kustannusten kehityksestä kuluneelta vuodelta sekä sisältävät erittelyt eri kustannuksista ja tuotteista.

Lisäksi voit tarkastella laiterekisteriä, joka sisältää edellä mainittujen palveluiden laitteet, sekä seurata palvelinten toimivuutta omasta näkymästä.

Raportti pitää sisällään myös näkymän muutostenhallinnasta, josta voit tarkastella jo menneitä ja suunniteltuja muutoksia.

Yleiset

Yleisten raporttien osiosta löydät kaikki muut raportit, jotka eivät yksiselitteisesti kuulu minkään aiemmin läpikäydyn palvelun alle. Näiltä raporteilta löydät muun muassa yhteenvedot kaikkien palvelujen palvelutasoista sekä asiakastyytyväisyystulokset. Voit myös seurata Elisan palveluiden kokonaiskustannusten kehitystä ja toteumaa.

Fokuksen raporteilla navigointi

Fokuksen asiointiominaisuuksien ohjeet

Palvelun tuotekuvaus ja tilaus

Fokus-raportointipalvelu tarjoaa helppokäyttöisen, selkeän ja reaaliaikaisen näkymän liiketoiminnan johtamiseen.

Fokus-raportointipalvelun tuotekuvaus

Tarkemmat raportointipalvelun tilausohjeet voit tarkastaa erillisestä dokumentista.

  Englanninkieliset ohjeet / instructions in English

Käyttövaltuushallinta

Portaalin pääkäyttäjä pystyy hallitsemaan käyttäjien käyttöoikeuksia itsenäisesti oikeasta yläkulmasta löytyvän ”profiili” valikon kautta kohdasta ”Hallitse käyttöoikeuksia”.


Taulukosta löydät kaikki käyttäjätunnukset sekä eri käyttöoikeudet eroteltuna omiin sarakkeisiin. Tästä näkymästä oikeuksien määrittely onnistuu yksinkertaisesti rasti ruutuun -menetelmällä.

 

Valintaruudun väri kuvastaa käyttäjälle määriteltyjen oikeuksien tasoa. Kaikissa tapauksissa oikeuksia ei pystytä muuttamaan itsenäisesti, jolloin valintaruutu ei ole aktiivinen ja ruudun pohja on harmaa.

Lataa tästä käyttövaltuushallinnan ohjeet: suomeksi / englanniksi

Salasanan vaihto

Jos olet unohtanut tai haluat päivittää salasanasi, vieraile osoitteessa: Self service password reset

Katso tarkemmat ohjeet salasanan vaihtoon.

Englanninkieliset ohjeet / instructions in English

Palvelun tukikanavat

Asiakkaan määrittelemällä pääkäyttäjällä on valtuudet hallinnoida asiakkaan muiden käyttäjien tunnuksia itsepalveluna. Asiakkaan käyttäjät voivat kuulua asiakkaan omaan organisaatioon tai olla asiakkaan valtuuttamia. Asiakkaan pääkäyttäjällä on oikeudet muokata asiakkaan muiden käyttäjien käyttö- ja katseluoikeuksien laajuutta.

Palvelu sisältää ominaisuuksien käyttöohjeistukset, palvelun häiriönhallinnan sekä tunnusten hallinnan itsepalveluna.

Lisäpalveluina saat myös käytön tuen sekä palvelulupauksen palvelun toimivuudelle.

Mikäli havaitset palvelussa vian, ilmoitathan tästä sähköpostitse osoitteseen fokus.support@elisa.fi. Kuvankaappaus havaitusta viasta nopeuttaa usein vikatilanteiden käsittelyä.

Sisältökohtaiset ohjeet löydät kätevästi Fokus-portaalin valikoista raporttikohtaisina käyttöohjeina. Tunnistat ohjesivut otsikon perässä olevasta ohje-sanasta. Kaikki ohjesivut avautuvat uuteen selainikkunaan.

Mikäli tarvitset apua tai neuvontaa sisällön käyttämisessä tai hyödyntämisessä, varaathan Fokus Pääkäyttäjätuen varauskalenterista ajan tai olethan yhteydessä palvelupäällikköösi.

Lisäpalveluna saatava käytön neuvonta on tavoitettavissa arkisin 9–16. Palvelun käyttöönottoon kuuluu aina sisällön läpikäynti ja koulutus, jonka voit varata yllä olevasta varauskalenterista tai olemalla yhteydessä palvelupäällikköösi.

Yritysten vikapalvelu vastaanottaa vikailmoituksia 24/7 numerossa. Katso yhteystiedot