Fokus-portaalin ohjeet

Fokus-raportointipalvelu tukee liiketoiminnan johtamista keräämällä olennaisia tietoja useasta lähteestä yhteen paikkaan. Fokus-portaali on asiointiportaali, johon nämä tiedot kerätään ja jossa niitä voi tarkastella. Se pitää sisällään valmiita, tietoa yhdisteleviä ja yksityiskohtiin pureutuvia näkymiä. 

Tältä sivulta saat ohjeita Fokus-portaalin käyttöönottoon ja käyttöön. Tarkemman julkisen palvelukuvauksen löydät täältä.

Read the content in English: Instructions for Fokus service portal

Palvelun sisältö

Palvelu sisältää:

  • ominaisuuksien käyttöohjeistukset
  • palvelun häiriönhallinnan
  • tunnusten hallinnan itsepalveluna

Lisäpalveluina saat myös käytön tuen (arkisin klo 9–16) sekä palvelulupauksen palvelun toimivuudelle.

Haluatko lisätietoja? Lataa Fokus-raportointipalvelun tuotekuvaus.

Käyttöönotto

Palvelun käyttöönottoon kuuluu aina palvelun sisällön läpikäynti ja koulutus. Koulutuksessa käydään läpi yrityksellesi saatavilla olevat ominaisuudet ja niiden hyödyntäminen yrityksesi omalla tiedolla.

Varaa koulutusaika

Haluatko tilata Fokus-raportointipalvelun?

Voit tilata palvelun OmaElisasta. Lataa tarkemmat ohjeet alta:

Ohjeet Fokus-raportointipalvelun tilaamiseeen 

Raporttien kuvaukset

Asiakaspalveluratkaisut

Asiakaspalveluratkaisuraporttien alta löydät kaikki yrityksesi asiakaspalveluratkaisut koottuna yhteen näkymään, mikä helpottaa kokonaiskustannusten kehityksen seuraamista. Asiakaspalveluratkaisukulut muodostuvat muun muassa Ring- ja Vaihdenumeropalveluihin liittyvistä kuluista.

Lisäksi löydät raporteilta:

  • numerokohtaiset erittelyt ja näiden trendit
  • koosteen kaikista yrityksesi käytössä olevista palveluista
  • palvelutasoraportin, joka sisältää tarkat puhelujen vastausajat, mille vuorokausille puhelut ovat jakautuneet sekä vastausprosentit saapuneisiin puheluihin

EPP & Ostolaitteet

EPP-raportista löydät kattavat tiedot EPP-laitteiden kustannuksista sekä voimassa olevien sopimusten lukumäärästä. Raporteilta saat myös yksityiskohtaiset tiedot EPP-laitteista sekä ja näet kustannuserittelyn muun muassa huolto- ja elinkaarikustannusten osalta.

Kustannuserittelystä näet myös:

  • kiinteiden ja muuttuvien kustannusten suhdanteen
  • summat, joita on käytetty esimerkiksi EPP-huoltoihin tai lisätarvikkeiden ostoihin

Raportin taulukot helpottavat kustannusten trendien seurantaa ja mahdollisten poikkeamien tunnistamista.

IT Infra

IT-Infran takaa löydät raportit yrityksesi omistamista palvelimista, pilvitallennustilasta ja palveluista. Raportit tarjoavat tietoa kustannusten kehityksestä kuluneen vuoden aikana ja sisältävät myös erittelyt eri kustannuksista ja tuotteista.

Lisäksi voit:

  • tarkastella laiterekisteriä, joka sisäöltää tallennustila- ja pilvipalveluiden laitteet
  • seurata palvelinten saatavuutta
  • tarkastella muutoksenhallintanäkymistä suunniteltuja ja menneitä muutoksia

IT-tuki

IT-tuen raporteista löydät kattavan listan yrityksesi avaamista tukipyynnöistä ja seuraat eri palveluiden palvelutasoja sekä laadun kehitystä. Raportit seuraavat sekä avoimia että suljettuja tukipyyntöjä. Tukipyyntöjen tiedot on koostettu useampaan eri taulukkoon seurannan helpottamiseksi.

Lisäksi löydät IT-tuen alta:

  • laiterekisterin, joka sisältää yrityksesi laitteiden tarkat tiedot, esimerkiksi leasing-ajat ja aktiivisten laitteiden lukumäärän ja iän
  • yksityiskohtaiset tiedot laitteisiin liittyvistä kustannuksista

Kyberturva

Kyberturvaraporteista voit seurata kyberturvapalveluiden palvelutasoja ja palveluista tehtyjä avoimia ja suljettuja tukipyyntöjä.

Tulevaisuudessa kyberturvaraportteihin lisätään myös tilannekuva yritystäsi uhkaavista kyberuhista.

Mobiili ja puhe

Mobiili- ja puheraporteista löydät tiedot liittymäkohtaisten kustannusten kehityksestä sekä vuosi- että kuukausitasolla. Data on jaettu moniin eri kategorioihin, mikä mahdollistaa poikkeamien ja suurempien kuluerien nopean tunnistamisen ja paikantamisen. Näet myös selkeästi, mistä eri kustannukset ovat muodostuneet.

Raportit tarjoavat mahdollisuuden tarkastella tilannetta yleisellä tasolla, mutta myös analysoida sitä syvemmin eri porautumisnäkymien avulla. Laajat raporttinäkymät varmistavat, ettei yrityksellesi kerry piilokuluja, vaan maksat vain siitä mitä käytät.

Verkko ja tietoturva

Verkko- ja tietoturvapalveluraporttien takaa löydät kattavat tiedot käytössäsi olevista tietoturvapalveluista sekä niihin liittyvistä laitteista.

Tämän lisäksi verkko- ja tietoturvaraportteihin kuuluu:

  • yhteenveto tietoturvapalveluiden ja -laitteiden kustannuksista
  • laiterekisteri ja laitekantaerittely, jotka tarjoavat yksityiskohtaiset tiedot kaikista yrityksesi verkko- ja tietoturvalaitteista
  • seurantanäkymä palveluun liittyvistä (avoimista ja suljetuista) tukipyynnöistä
  • raportti eri palveluiden palvelutasoista ja laadun kehityksestä

Santa Monica Networksin asiakkaiden tukipyynnöt ja palvelutasot löytyvät erillisen Santa Monica -raporttikategorian alta.

Yleiset

Yleisten raporttien osiosta löydät kaikki muut raportit, jotka eivät yksiselitteisesti kuulu minkään muun palvelun alle. Näiltä raporteilta näet muun muassa:

  • yhteenvedot kaikkien palvelujen palvelutasoista
  • asiakastyytyväisyystulokset
  • seurantanäkymän Elisan palveluiden kokonaiskustannusten kehityksestä

Asiointi

Ohjevideot

Palveluostot

Elisan Fokus-raportointipalvelun avulla pystyt helposti seuraamaan yrityksesi rahaliikennettä, esimerkiksi työntekijöidesi liittymien käyttöä. Fokuksen avulla voit hallita palveluiden käyttöä ja saat pidettyä yrityksesi talouden kurissa.

Päästöt ja roaming

Elisan Fokus-raportointipalvelu mahdollistaa raportoinnin esimerkiksi vastuullisuutta koskevista asioista. Näet sieltä mobiilipalveluidesi energiankulutuksen, niiden aiheuttamat päästöt sekä maakohtaisen käytön.

5G-verkon hyödyntäminen

Elisan Fokus-raportointipalvelussa pystyt helposti seuraamaan, miten yrityksesi hyödyntää 5G:tä. Näin voit saavuttaa 5G:n täyden potentiaalin.

Käyttöoikeuksien hallinta

Yrityksesi Fokus-käyttäjät voivat olla joko organisaatiosi jäseniä tai muuten valtuuttamiasi henkilöitä. Tavallisten käyttäjien lisäksi jokaisella yrityksellä on myös Fokus-pääkäyttäjä, joka voi hallinnoida muiden yrityksen käyttäjien käyttöoikeuksia itsepalveluna.

Pääkäyttäjä voi muokata käyttöoikeuksia seuraavasti:

  1. Klikkaa Fokus-portaalin oikeassa yläkulmassa olevaa profiilipainiketta.
    Uusi valikko aukeaa.
  2. Valitse Hallitse käyttöoikeuksia.
    Käyttöoikeuksien hallintanäkymässä näet kaikki yrityksen käyttäjien käyttäjätunnukset ja heidän käyttöoikeutensa eroteltuna eri sarakkeisiin.
  3. Muokkaa käyttäjän käyttöoikeuksia valitsemalla tai poistamalla valinta halutun palvelun valintaruudusta.

Valintaruudun väri kuvastaa käyttäjälle määriteltyjen oikeuksien tasoa. Tummansininen tarkoittaa täysiä käyttöoikeuksia palveluun. Vaaleansininen taas tarkoittaa, että käyttäjällä on palveluun osittaiset käyttöoikeudet.

Kaikkia oikeuksia yrityksen pääkäyttäjäkään ei voi muuttaa itsenäisesti. Tällöin valintaruutu näkyy harmaana, eikä sitä voi valita.

Salasanan vaihto

Jos haluat päivittää salasanasi, tee se osoitteessa Self service password reset.

Ohjeet salasanan vaihtoon

Käyttäjätuki

Jos havaitset palvelussa vian, ilmoita viasta sähköpostitse osoitteeseen fokus.support@elisa.fi. Kuvankaappaus havaitusta viasta nopeuttaa usein vikatilanteiden käsittelyä.

Fokus-portaalin valikoista löydät myös raporttikohtaiset käyttöohjeet. Tunnistat ohjesivut otsikon perässä olevasta OHJE-sanasta. Kaikki ohjesivut avautuvat uuteen välilehteen.