Fokus-raportointipalvelun tukisivusto




Näin käytät Fokus-raportointipalvelua


 
Fokus-raportointipalvelu on suunniteltu helpottamaan liiketoiminnan johtamisessa laadukkaiden ja reaaliaikaisten tietojen avulla. Se tuo olennaiset tiedot useista lähteistä yhteen, helposti luettavaan näkymään, jossa otamme huomioon asiakkaidemme tarpeet ja toiveet. Raportointiportaalin etuja ovat helppokäyttöisyys, selkeät kuukausi- ja vuosinäkymät sekä mahdollisuus havaita poikkeamat nopeasti ja porautua yksityiskohtaisiin tietoihin.
 
Fokus pitää sisällään valmiit tietoa yhdistelevät ja yksityiskohtiin pureutuvat näkymät, joiden avulla pääset näkemään palvelun toimivuuden sekä kustannukset ylätasolla sekä halutessasi porautumaan tarkemmin tarvitsemiisi tietoihin.

Palveluraportointi on suunniteltu antamaan läpinäkyvyyttä sekä tuottamaan ymmärrystä oman organisaation tarpeista sekä palvelun toiminnasta. Palvelulla varmistat että liiketoimintaasi palvellaan parhaalla mahdollisella tavalla etkä maksa turhasta.
 
Palvelu on saatavilla 24/7 ja päivittyy lähes reaaliaikaisesti.
 
Tarkemman julkisen palvelukuvauksen löydät täältä 

Palvelun käytön aloittaminen





Kuvaukset eri raporteista

Mobiili ja puhe


Mobiili- ja puheraporttien alta löydät kätevästi tiedot liittymäkohtaisten kustannusten kehityksestä.

Raporteille on eroteltu kertyneet kustannukset sekä kuukausi- että vuositasolla. Lisäksi data on jaettu useampaan eri kategoriaan, mikä mahdollistaa poikkeamien sekä suurempien kuluerien nopean tunnistamisen ja paikantamisen, mistä ne ovat muodostuneet.

Raportti mahdollistaa sekä yleisen tarkastelun ylätasolla että syvemmän analyysin rakentamisen eri porautumisnäkymien avulla. Laajat raporttinäkymät varmistavat, että yrityksellesi ei synny huomaamattomia piilokuluja, vaan maksat todella vain siitä, mitä oikeasti tarvitset ja käytät.

Verkko ja tietoturva


Verkko- ja tietoturvapalveluraporttien takaa löydät kattavat tiedot käytössäsi olevista tietoturvapalveluista, niihin liittyvistä laitteista sekä edellä mainittuihin kohteisiin liittyvät tiketit ja niiden käsittelytiedot. Lisäksi löydät yhteenvedon kustannuksista, jotka ovat syntyneet kyseisistä kohteista.

Lisäksi löydät raportilta kattavan laiterekisterin sekä laitekantaerittelyn, jotka sisältävät tiedot verkko- ja tietoturvalaitteista.

IT infra


IT-infran alta löydät raportin yrityksesi omistamista palvelimista, pilvitallennustilasta sekä palveluista. Raportti sisältää tiedot kustannusten kehityksestä kuluneelta vuodelta sekä listaukset eri kustannuksista ja tuotteista.

Lisäksi voit tarkastella laiterekisteriä, joka sisältää edellä mainittujen palveluiden laitteet, sekä seurata palvelinten toimivuutta omasta näkymästä.

Raportti sisältää myös näkymän muutostenhallintaan, jossa voit tarkastella menneitä ja suunnitteilla olevia muutoksia.

Raporteilla navigointi

Näkymien vuorovaikutustoiminnot

 

Suuresta osasta näkymiä löydät graafielementtien yläreunasta Työkaluvinkki -painikeen. Tätä painamalla saat auki pienen ohjeikkunan, joka kuvaa elementin sisällön sekä auttaa sinua tämän käytössä.

Osaan sivuista on myös sijoitettu -painike.

Painike toimii resetointinappina eli kyseinen painike poistaa kaikki valitsemasi suodatukset käytöstä ja palauttaa näkymän tiedot takasin oletusvalintoihin.

 

Useimmista taulukoista löytyy myös oikeasta yläkulmasta painike, jonka avulla saat tarkasteltua taulukon sisältöä koko ruutunäkymässä.

Visualisointien ja taulukoiden suodattaminen

Suurin osa raportointinäkymien graafeista suodattuu interaktiivisesti, eli sisältö muuttuu sen mukaan, kun valitset jonkin tietokentän/suodattimen aktiiviseksi. Esimerkiksi valittaessa yläreunan piirakasta kohta ”Palveluostot”, päivittää tämä samalla sivuston alimman graafielementin sisällön.

   

Valinnan jälkeen, päivittyminen saattaa välillä kestää useamman sekunnin riippuen käsiteltävän datan määrästä.

  

Latautuminen näkyy indikaattorina graafielementin vasemmassa ylälaidassa.

 

Porautumisnäkymiin siirtyminen

 

Suurimmasta osasta taulukoista löytyy myös porautumisvaihtoehto eli mahdollisuus tarkastella kyseistä tietokenttää tarkemmin uudessa näkymässä. Tämä tapahtuu helpoiten painamalla haluttua taulukon tietokenttää hiiren oikealla painikkeella ja valitsemalla valikosta kohta ”Porautuminen” sekä uusi avautuva vaihtoehto (esimerkkikuvassa vaihtoehto olisi ”Aiheen tarkastelu käyttäjittäin")

Kaikilta porautumissivuilta löytyy myös painike.

Tätä painamalla pääset palamaan porautumisnäkymästä takaisin tilannenäkymän aloitussivulle.

Suodatetun tiedon lataaminen tiedostoksi

Mikäli haluat ladata Fokuksesta tiedot erillisenä tiedostona, onnistuu tämä seuraavasti:

Avaa taulukkokohtainen työkaluvalikko oikeasta yläkulmasta löytyvästä kolmesta pisteestä.

Valitse valikosta kohta ”Vie tiedot”.

 

Tämän jälkeen valitse haluamasi tiedostomuoto ja paina ”Vie” -painiketta.

 

Mistä ohjeet löytyvät?

 

Jokaisesta raportista on kirjoitettu ohjesivu, jonka tarkoituksena on auttaa sinua saamaan paras mahdollinen hyöty irti kustakin raportista. Ohjeissa käydään tarkemmin läpi eri raporttien ominaisuuksia sekä mitä erilaisia käyttötarkoituksia ja mahdollisuuksia kukin raportti tarjoaa.

Löydät raporttisivujen ohjeet samasta valikosta kuin mistä avaat myös itse raportin.

Tunnistat ohjesivun otsikkoon sijoitetusta sanasta ”Ohje”. Tämän lisäksi jokainen ohjesivu on nimetty samalla nimellä kuin siihen kuuluva raporttisivu, näin ohjeen yhdistäminen oikeaan raporttiin on tehty mahdollisimman yksinkertaiseksi.

Palvelun tilaus


Fokus raportointipalvelun tilauslomakkeen löydät tästä osoitteesta: ​https://oma.elisa.fi/yrityksille/

Käyttövaltuushallinta

 
Valintaruudun väri myös kertoo, onko kyseiselle käyttäjälle annettu täydet oikeudet vai osittaiset oikeudet. Jossain tapauksissa oikeuksia ei välttämättä pysty muuttamaan, jolloin valintaruutu on harmaana eikä tätä pysty klikkaamaan aktiiviseksi.

Salasanan vaihto


Jos olet unohtanut tai haluat päivittää salasanasi, vieraile osoitteessa: Self service password reset

Katso tarkemmat ohjeet salasanan vaihtoon.

Palvelun tukikanavat


Asiakkaan määrittelemällä pääkäyttäjällä on valtuudet hallinnoida asiakkaan muiden käyttäjien tunnuksia itsepalveluna. Asiakkaan käyttäjät voivat kuulua asiakkaan omaan organisaatioon tai olla asiakkaan valtuuttamia. Asiakkaan pääkäyttäjällä on oikeudet muokata asiakkaan muiden käyttäjien käyttö- ja katseluoikeuksien laajuutta.

Palvelu sisältää ominaisuuksien käyttöohjeistukset, palvelun häiriönhallinnan sekä tunnusten hallinnan itsepalveluna.

Lisäpalveluina saat myös käytön tuen sekä palvelulupauksen palvelun toimivuudelle.

Palvelun käyttötuen osoite on fokus.support@elisa.fi

Mikäli havaitset palvelussa vian, voit lähettää tästä ilmoituksen sähköpostitse. Kuvankaappaus havaitusta viasta nopeuttaa usein vikatilanteiden käsittelyä.

Mikäli tarvitset apua tai neuvontaa sisällön käyttämisessä tai hyödyntämisessä, varaathan Fokus Pääkäyttäjätuen varauskalenterista ajan tai olethan yhteydessä palvelupäällikköösi.

Lisäpalveluna saatava käyttötuki on tavoitettavissa arkisin 9–16 sähköisesti.

Yritysten vikapalvelu vastaanottaa vikailmoituksia 24/7 numerossa *010 80 44 00
 
 
*Puheluiden hinnat: matkapuhelimesta ja lankapuhelimesta 8,35 snt/puh + 16,69 snt/min (alv.24%).