Puheratkaisu Vakio - ohjeet ja vinkit
Sivulta löydät käyttöohjeet, vinkit sekä usein kysytyt kysymykset Puheratkaisu Vakioon ja sen lisäpalveluihin liittyen.
Sivulta löydät käyttöohjeet, vinkit sekä usein kysytyt kysymykset Puheratkaisu Vakioon ja sen lisäpalveluihin liittyen.
Elisa Vakio -sovellus on saatavilla matkapuhelimen/tabletin Google Play -sovelluskaupasta, sekä iOS-puhelimille Applen App Storesta. Sovellus on saatavilla veloituksetta Android-laitteille Googlen Play -kaupasta ja iOS-laitteille Applen App Storesta. Sovelluskaupan käyttöön tarvitaan Google- tai Apple store -käyttäjätili. Sovelluksen löydät helpoiten kirjoittamalla hakuun ”Elisa Vakio”.
Huom. Mikäli käyttäjä haluaa mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen, käyttäjän tulee hyväksyä sovelluksen pyytämät käyttöoikeudet. Antamalla Vakiolle luvan käyttää yhteystietojasi voimme näyttää numeron sijaan tiedot yhteystiedoistasi. Antamalla Vakiolle luvan soittaa ja hallita puheluita voit soittaa suoraan sovelluksesta ilman ylimääräisiä vaiheita (huom: koskee vain Android-sovellusta).
Katso videolta ohjeet Elisa Vakio -sovelluksen asentamiseen: (https://youtu.be/oSdfG7sicMY)
Mikäli käyttäjä haluaa mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen, käyttäjän tulee hyväksyä sovelluksen pyytämät käyttöoikeudet. Antamalla Vakiolle luvan käyttää yhteystietojasi voimme näyttää numeron sijaan tiedot yhteystiedoistasi. Antamalla Vakiolle luvan soittaa ja hallita puheluita voit soittaa suoraan sovelluksesta ilman ylimääräisiä vaiheita. Sovelluksen pyytämät oikeudet:
iOS & Android:
Vain Android:
Elisa Vakio -sovellus pyytää kirjautumaan seuraavissa tapauksissa:
Tietoturvasyistä kahden kuukauden välein käyttöoikeustietueiden vanhetessa
Kuinka kirjaudut sovellukseen:
Lisäpalvelutavoitettavuusketjut eivät ilmesty automaattisesti näkymään sovellukseen. Jos et näe yrityksesi tavoitettavuusketjua sovelluksessa, voit lisätä sen Ryhmäni-näkymässä. Klikkaa “LISÄÄ RYHMÄ”-nappia ja kirjoita tavoitettavuusketjun numero kenttään. Mikäli numero on oikea ja olet jäsenenä ketjussa, ketju listataan Ryhmäni-näkymään ja näet ketjuun tulleet puhelut Puhelut-näkymässä.
Vakion mobiilisovellus sisältää oman puhelinluettelon, josta löydät yhteystietosi.
Yhteystietojen lisäys: uuden käyttäjän tulee lisätä yhteystiedot puhelinluetteloon. Voit lisätä uuden yhteystiedon puhelinluettelo-välilehdeltä. Uuden yhteystiedon voi lisätä manuaalisesti tai tuoda tiedot automaattisesti puhelimesi puhelinluettelosta.
Huom! Puhelinluettelo on jaettu kaikille yrityksen Vakio-käyttäjäille. Lisäämäsi yhteystietojen nimet, numerot ym. tiedot näkyvät myös muille yrityksesi Vakio-käyttäjille.
Vakion mobiilisovelluksen Puhelut-osiossa näet puheluhistorian ja voit käsitellä saapuneita puheluita. Saapuneita puheluita voi käsitellä neljällä tavalla:
Android:
Puhelun siirto vaatii toimiakseen Vakio-sovellukselle annetun oikeuden soittaa ja hallita puheluita. Tämä oikeus on kysytty ensimmäisen sisäänkirjautumisen yhteydessä, mutta voit myös myöhemmin käydä antamassa oikeuden käyttöjärjestelmän asetuksissa.
Puhelun siirron asetukset löytyvät sovelluksesta kohdasta Asetukset -> Tulevan soiton siirto. Asetuksista voit määrittää suosikkiyhteystietoja, jotka näytetään siirron näkymässä pikavalintoina. Voit lisäksi ottaa käyttöön puhelun siirron pikakuvakkeen, joka näytetään puhelunäkymän päällä. Tämä vaatii toimiakseen sovelluksen oikeuden näkyä muiden sovellusten päällä. Tämä oikeus on kysytty ensimmäisen sisäänkirjautumisen yhteydessä, mutta voit myös myöhemmin käydä antamassa oikeuden käyttöjärjestelmän asetuksissa.
Sisääntulevan puhelun ollessa käynnissä, avaa Vakio-sovellus tai klikkaa pikavalintakuvaketta jos ominaisuus on otettu käyttöön. Sovellus avautuu puhelun edelleenyhdistämisen näkymään. Valitse yhteystieto, johon haluat yhdistää puhelun. Voit valita yhteystiedon määrittemistäsi suosikeista, Vakion kontakteista tai puhelimen osoitekirjasta. Voit myös syöttää numeron manuaalisesti. Sovellus kertoo, kun puhelun yhdistämisen pyyntö on tehty onnistuneesti. Tämän jälkeen voit sulkea käynnissä olevan puhelun, ja puhelu yhdistetään määrittämääsi numeroon.
iOS:
Puhelun siirron asetukset löytyvät sovelluksesta kohdasta Asetukset -> Tulevan soiton siirto. Asetuksista voit määrittää suosikkiyhteystietoja, jotka näytetään siirron näkymässä pikavalintoina.
Sisääntulevan puhelun ollessa käynnissä, avaa Vakio-sovellus. Sovellus avautuu puhelun edelleenyhdistämisen näkymään. Valitse yhteystieto, johon haluat yhdistää puhelun. Voit valita yhteystiedon määrittemistäsi suosikeista, Vakion kontakteista tai puhelimen osoitekirjasta. Voit myös syöttää numeron manuaalisesti. Sovellus kertoo, kun puhelun yhdistämisen pyyntö on tehty onnistuneesti. Tämän jälkeen voit sulkea käynnissä olevan puhelun, ja puhelu yhdistetään määrittämääsi numeroon.
Matkapuhelimista soitetuissa puheluissa voidaan näyttää mikä tahansa palveluun liitetty yrityksen numero. Numeron muunnos voidaan ajastaa esimerkiksi siten että työaikana näytetään puheluissa yritysnumeroa ja muulloin matkapuhelinnumeroa (huom: tämän toiminnallisuuden ajastuksen voi tehdä ainoastaan OmaElisassa). Numeron muunnospalvelu toimii ainoastaan Elisan matkapuhelinliittymillä.
Näytettävän numeron valinnan voi tehdä sovelluksessa ”Koti”-näkymässä.
Valitse ”Soitan numerosta” ja tämän jälkeen voit valita onko numeronmuunnos käytössä ja mitä numeroa näytetään. Sovellus näyttää listan numeroista, joista voi valita näytettävän numeron. Lisäksi voit manuaalisesti hakea minkä tahansa yrityksen numeron jota voidaan käyttää soitettaessa näkyvänä numerona.
Ryhmien jäsen (huom: vain Soi kaikilla - ja Jakautuu tasaisesti –ohjaustavoissa) voi valita sovelluksesta onko hän tavoitettavissa (eli ottaa vastaan puheluita) tai ei tavoitettavissa (eli ei ota puheluita vastaan).
Myös Ryhmäni-näkymässä voit säätää henkilökohtaista tavoitettavuustilaasi ryhmäkohtaisesti kytkimellä.
Muut käyttöliittymät, joissa voit tehdä muutoksen:
Ryhmien jäsen (huom: vain Soi kaikilla - ja Jakautuu tasaisesti –ohjaustavoissa) voi ajastaa sovelluksesta, milloin hän on tavoitettavissa (eli ottaa vastaan puheluita) tai ei tavoitettavissa (eli ei ota puheluita vastaan).
Voit määrittää tavoitettavuustilan kalenterin kotinäytön kohdasta “Olen tavoitettavissa”, valitsemalla “NÄYTÄ”.
Kohdassa “Aikataulusi”, näet aktiiviset henkilökohtaiset tavoitettavuustilakalenterit. Voit muokata tai lisätä ryhmäkohtaisia kalentereita valitsemalla “Muokkaa automaattista tavoitettavuustilaa” tai klikkaamalla aktiivista kalenteria. Voit poistaa kalenterin klikkaamalla Roskakori-kuvaketta.
Millaisen yrityksen tarpeisiin? Yritykselle, joka haluaa puheluiden saapuvan työntekijöille aina samassa järjestyksessä.
Puheluiden ohjaus: Puhelu soi sovitussa järjestyksessä valitun ketjun jäsenillä.
Tavoitettavuuden hallinta: Vakion sovelluksessa pääkäyttäjä voi säätää ketjujen aktiivisuusaikoja. Yksi ketju on aktiivinen kerrallaan. Aktiivisen ketjun säätötapaa voi muokata Yrityksen OmaElisassa. Säätötapoja on kaksi:
Huom! Jäsen on tavoitettavissa, jos kuuluu aktiiviseen ketjuun. Hän ei voi säätää henkilökohtaista tavoitettavuttaan, kuten toisissa puhelunohjaustavoissa.
Millaisen yrityksen tarpeisiin? Puhelunohjaustapa sopii yritykselle, joka haluaa minimoida asiakkaan jonotusajan, esim. myyntiorganisaatiot tai taksiyritykset.
Puheluiden ohjaus: Puhelu hälyttää kaikilla tavoitettavissa olevilla ryhmän jäsenillä samaan aikaan.
Ryhmän koko: 2-8 jäsentä
Tavoitettavuuden hallinta: Tässä puhelunohjaustavassa pääkäyttäjä voi muokata ja hallinnoida ryhmän jäseniä pääkäyttäjän käyttöliittymän kautta tai Vakio-sovelluksen kautta.
Vakio-sovelluksessa voi mm. lisätä ja poistaa jäseniä sekä hallinnoida ryhmän tavoitettavuusaikaa.
Vakio sovelluksen kautta ryhmän jäsen voi säätää henkilökohtaista tavoittevuuttaan.
Millaisen yrityksen tarpeisiin? Puhelunohjaustapa sopii yritykselle, joka haluaa tasata puhelukuormaa työtekijöiden välillä. Puhelut jakaantuvat tasaisesti niille työntekijöille, jotka ovat kytkeytyneet ryhmään. Puhelu ohjataan yksi kerrallaan pisimpään vapaana olleen työntekijän matkapuhelinnumeroon. Jos puheluun ei vastata, puhelu ohjautuu valittuun ruuhkatiedotteeseen.
Puheluiden ohjaus: Puhelu ohjataan tasaisesti kaikkien ryhmässä tavoitettavissa oleville jäsenien kesken.
Ryhmän koko: 2-20 jäsentä
Tavoitettavuuden hallinta: Tässä puhelunohjaustavassa pääkäyttäjä voi muokata ja hallinnoida ryhmän jäseniä pääkäyttäjän käyttöliittymän kautta tai Vakio-sovelluksen kautta.
Vakio-sovelluksessa voi mm. lisätä ja poistaa jäseniä sekä hallinnoida ryhmän tavoitettavuusaikaa.
Vakio-sovelluksen kautta ryhmän jäsen voi säätää henkilökohtaista tavoittevuuttaan.
010-numeron avulla yritys saa selkeän, valtakunnallisen numeron, joka ei ole sidottu tiettyyn paikkakuntaan. Palvelu on mahdollista toteuttaa myös asiakkaan olemassa olevilla alueellisilla numeroilla.
Siirrettävissä ovat kaikkien teleliikennealueiden numerot (esim. 09-numero). Palveluun on liitettävissä asiakkaalla jo käytössä olevia virtuaalisia mobiiliverkon numeroita (esimerkkinä 050,045, 040 jne. alkuisia) sarjojen ja ryhmien kutsunumeroiksi tietyin rajoituksin.
Puheratkaisu Vakioon voit yhdistää kaikki yrityksen nykyiset numeroinnit. Käytössä voi olla gsm-, TLA- tai yritysnumerot. TLA-numerot ovat esimerkiksi 08- tai 09-alkuisia numeroita ja yritysnumerot ovat esimerkiksi 010- tai 020-alkuisia numeroita.
Palvelu on mahdollista toteuttaa myös asiakkaan olemassa olevilla yritys- ja alueellisilla numeroilla. Siirrettävissä ovat kaikkien yritysnumerot ja teleliikennealueiden numerot (esim. 09-numero). Palveluun on liitettävissä asiakkaalla jo käytössä olevia virtuaalisia mobiiliverkon numeroita (esimerkkinä 050,045, 040 jne. alkuisia) sarjojen ja ryhmien kutsunumeroiksi tietyin rajoituksin.
010-vastaaja on kätevä lisäpalvelu, kun asiakas soittaa työajan ulkopuolella tai kiireisenä hetkenä. Vastaaja kerää viestit talteen ja tiedottaa esimerkiksi, että asiakkaalle toistetaan pian takaisin. Vastaaja toimii myös monipuolisena lomavastaajana.
Aukiolotiedotteen eli 010-vastaajan tarkemmat ohjeet löydät täältä
Vakion mobiilisovelluksessa:
Valitse sovelluksesta tavoitettavuusketju, jonka soittokohdetta haluat muokata. Sovellus näyttää voimassa olevan ketjun ja ketjun puheluohjaukset.
Muut käyttöliittymät, joissa voit tehdä muutoksen:
OmaElisa (uusi) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
OmaElisa (vanha) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
Vakion mobiilisovelluksessa:
Voit vaihtaa käytössä olevan ketjun työaikana/työajan ulkopuolella valitsemalla
Tavoitettavuusketju ja valitsemalla aktiivinen ketju valinnalla Työaika/Työajan ulkopuolella. Huom: Varmista että valittuun ketjuun on laittettu soittokohde.
Huom: Jos olet valinnut OmaElisassa aktiivisen ketjun ajastuksen, et voi vaihtaa aktiivista ketjua sovelluksessa.
Muut käyttöliittymät, joissa voit tehdä muutoksen:
OmaElisa (uusi) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
OmaElisa (vanha) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
Vakion mobiilisovelluksessa:
Voit muokata aktiivisen ketjun ajastusta määrittämällä työajan kalenterin. Valitse haluttu ketju Ryhmäni-näkymästä ja klikkaa “MUOKKAA TYÖAIKOJA”. Huom: Varmista että molemmissa ketjuissa on soittokohde.
Huom: Jos olet valinnut OmaElisassa manuaalisen ketjun valinnan, et voi muokata ajastusta sovelluksessa.
Muut käyttöliittymät, joissa voit tehdä muutoksen:
OmaElisa (uusi) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
OmaElisa (vanha) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
Vakion mobiilisovelluksessa:
Soittoviivettä muokkaamalla voit määrittää, kuinka pitkään puhelu hälyttää yksitäiselle ryhmän jäsenelle.
Huom. useimmissa tapauksissa suosittelemme soittoviiveeksi 20 sekuntia.
Muut käyttöliittymät, joissa voit tehdä muutoksen:
OmaElisa (uusi) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
Vakion mobiilisovelluksessa:
“Pääkäyttäjä” voi lisätä ja poistaa ryhmän jäseniä.
Muut käyttöliittymät, joissa voit tehdä muutoksen:
OmaElisa (uusi) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
OmaElisa (vanha) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
Web-käyttöliittymä (inaly.elisa.fi) HUOM: koskee vain Jakautuu tasaisesti -puhelunohjaustapaa (Vastaussarja)
Vakion mobiilisovelluksessa:
Ryhmän (huom: koskee vain Soi kaikilla – tai Jakautuu tasaisesti –ohjaustapoja) ylläpitäjä voi lisätä uusia ylläpitäjiä ja poistaa olemassa olevia.
Jos yrityselläsi ei ole yhtään pääkäyttäjätiliä, voit tilata sen asiakaspalvelusta.
Muut käyttöliittymät, joissa voit tehdä muutoksen:
OmaElisa (uusi) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
OmaElisa (vanha) (huom: tarvitset OmaElisa-tunnukset)
Vakion mobiilisovelluksessa:
Pääkäyttäjänä voit määrittää ryhmän jäsenten tämänhetkisen tavoitettavuuden.
Muut käyttöliittymät, joissa voit tehdä muutoksen: