
Puheratkaisu Vakio - ohjeet ja vinkit
Sivulta löydät käyttöohjeet, vinkit sekä usein kysytyt kysymykset Puheratkaisu Vakioon ja sen lisäpalveluihin liittyen.
Ladattavat käyttöohjeet
Huom. Siirrämme vaiheittain Puheratkaisu Vakio -palvelua uuteen Yritysten OmaElisaan. Jos palvelusi on jo siirtynyt uuteen itsepalveluun, tunnistat siihen liittyvät ohjeet "uusi Yritysten OmaElisa" -päätteestä.
Yleistä Vakiosta
Puheratkaisu Vakion vastaussarja
- Elisa Puheratkaisu Vakion perushintaan sisältyy 1 kpl Vastaussarjoja. Lisävastaussarjat ovat maksullisia.
- Yhteen sarjaan voi liittää 2-20 jäsentä. Käyttäjä voi kuulua useaan sarjaan yhtä aikaa.
- Sarjaan liitytään ja siitä poistutaan soittamalla numeroon 0800-xxxx. Sarjan jäsenet näkevät joko soittajan numeron tai sarjan kutsunumeron.
- Voit tilata vastaussarjaan aikaohjauksia. Esimerkiksi 9:00-17:00 puhelut ohjautuvat vastaussarjaan kirjautuneille jäsenille ja 17.01-8.59 puhelut ohjataan tiedotteelle.
- Puhelu ohjataan sille agentille, jonka edellisestä vastauksesta on kulunut pisin aika. Mikäli agentti ei vastaa tai on varattu, puhelu ohjataan seuraavaksi pisimpään vapaana olleelle. Mikäli kukaan palveluun aktiiviseksi kirjautuneista agenteista ei pysty vastaamaan puheluun, puhelu ohjataan vakiotiedotteeseen: "Kaikki asiakaspalvelulinjat ovat varattuja, soittakaa hetken kuluttua uudelleen". Sama tiedote toistetaan myös ruotsinkielellä.
- Voit myös korvata vakiotiedotteen esimerkiksi lisämaksullisella Elisa 010 Vastaajalla.
Puheratkaisu Vakion tavoitettavuusketju
Tavoitettavuuspalvelu pitää sisältää kaksi tavoitettavuusketjua, joista yksi on kerrallaan aktiivinen: työketju tai poissaoloketju. Aikaohjauksella voidaan vaihtaa voimassa oleva ketju kellonajan perusteella (arkipäivä, viikonloppu).
Yhdessä ketjussa voi olla maksimissaan 4 kohdenumeroa. Työaikana 010-numeroon soitetut työpuhelut voidaan ohjata työketjun mukaisesti sovitulle henkilölle, loma-aikana taas sijaiselle tai vastaajaan.
Lisäksi henkilöllä on käytössään edelleen henkilökohtainen matkapuhelinnumero, jota voidaan haluttaessa käyttää henkilökohtaiseen viestintään.
Tiedotevaihtoehdot Elisa Puheratkaisu Vakiossa
Voit saada erilaisia tiedotteita Puheratkaisu Vakioon, kun puheluun ei vastata vastaussarjan aikana.
Mikäli puheluun ei vastata kierroksen aikana, puhelu ohjataan Elisa Puheratkaisu Vakion Vastaussarjaan kuuluvaan vakiotiedotteeseen: "Kaikki asiakaspalvelulinjat ovat varattuja, soittakaa hetken kuluttua uudelleen". Sama tiedote toistetaan myös ruotsinkielellä.
Voit myös korvata vakiotiedotteen esimerkiksi lisämaksullisella Elisa 010 Vastaajalla. Tällöin voit hallinnoida vastaussarjaa helposti web-käyttöliittymässä. Huomioithan kuitenkin, että mahdollisuus tehdä oma tiedote on lisäpalvelu, joka ei sisälly peruspakettiin.
Esimerkki tiedotteen käytöstä: 9:00-17:00 puhelut ohjautuvat vastaussarjaan kirjautuneille jäsenille ja 17.01-8.59 puhelut ohjataan esimerkiksi omalle tiedotteelle.
Usein kysyttyä Vakiosta
Miksi 010-numerointi?
010-numerointi antaa seuraavat edut:
- Monipuolisten tavoitettavuuspalveluiden ansiosta soittajalle vastaa aina oikea ihminen.
- Aukioloaikojen ulkopuolella voit tiedottaa asiakkaitasi tiedotepalveluilla. Työaikana sinut tavoittaa esimerkiksi 010-numerosta ja työn ulkopuolella omasta henkilökohtaisesta numerostasi.
- 010-numerointi tuo uskottavuutta ja vahvistaa yrityskuvaa.
- 010-numerointi tehostaa tavoitettavuutta yrityksen sisällä. Lisäksi numerointi tuo kustannussäästöjä.
- Helppokäyttöinen palvelunhallinta tuottaa juuri oikeanlaisen tavoitettavuuden oikeaan aikaan.
Voiko Vakioon liittää muiden operaattoreiden liittymiä tai alueellisia numeroita?
Palvelu on toteutettu Elisan verkossa ja siihen voi liittää vain Elisan matkapuhelin- ja analogisia liittymiä.
Voit siirtää Vakioon myös vanhan alueellisen yritysnumeroinnin, kuten esimerkiksi 09, 03, 014. Jos yritykselläsi on isompi numeroavaruus, tulee koko avaruus siirtää alueelliseksi yritysnumeroinniksi.
Jos yritykselläsi on esimerkiksi 020-numeroita toisella puhelinoperaattorilla, ne on mahdollista siirtää Elisalle.
Onko Vakiossa raportointiominaisuutta?
Puheratkaisu Vakion raportointipalveluilla saat tärkeää tietoa yrityksen asiakaspalvelun laadusta. Palvelutasoraportti antaa perusraporttia kattavampaa ja tarkempaa tietoa yritysnumeroihin saapuneista puheluista.
Voit tilata Puheratkaisu Vakion palvelutasoraportin joko kertatoimituksena tai erikseen, jolloin saat tunnukset raportointipalveluun. Palveluraportista selviää muun muassa kuinka nopeasti puheluihin on keskimäärin vastattu ja kuinka moni asiakas on luopunut odottaessaan vastausta.
Puheratkaisu Vakion raportointipalvelu on maksullinen.
Voinko siirtää vanhan yritysnumerointini Vakioon?
Sinun on mahdollista siirtää vanha yritysnumerointisi Elisa Puheratkaisu Vakioon tiettyjen ehtojen puitteissa.
Jos sinulla on esimerkiksi 020-numeroita toisella puhelinoperaattorilla, ne on mahdollista siirtää Elisalle, kunhan niitä on vähintään 10 numeron yhtenäinen numeroavaruus kuten esimerkiksi. 020xxxxx20 020xxxxx29.
Elisalta myytävät numerot ovat 010-alkuisia.
Lisätietoja saat myyntipalvelustamme.
Voiko Vakiossa ohjata puhelun useampaan puhelimeen?
Ryhmäkutsu-lisäpalvelulla voit ohjata puhelun samanaikaisesti useampaan puhelimeen.
Puheratkaisu Vakioon kuuluvan vastaussarjan vaihtoehtoinen ratkaisu on Ryhmäkutsu-palvelu. Ryhmäkutsussa asiakaspalvelunumeroon tullut puhelu hälyttää yhtä aikaa useampaa puhelinta. Tällöin ensimmäisenä kutsuun vastannut saa puhelun ja muut hälytykset lopetetaan.
Ryhmäkutsu-palveluun voidaan kytkeä maksimissaan 8 kohdenumeroa. Huomioithan, että palvelu on maksullinen lisäpalvelu.
Voinko päättää Puheratkaisu Vakiossa, mikä numero näytetään soitettaessa?
Sinun on mahdollista vaikuttaa numeronmuunnoksella Elisa Puheratkaisu Vakiossa siihen, mikä numero näkyy soitettaessa.
Ulos soitettaessa Elisa Puheratkaisu Vakiossa näytetään joko yritysnumero tai matkapuhelinnumero sen mukaan, kumpi on asetettu liittymälle.
Numeronmuunnosta voidaan hallita Yritysten OmaElisassa. Yrityksen yhdyshenkilölle toimitetaan palvelun käyttöönoton yhteydessä kirjautumistunnukset, joilla yhdyshenkilö ja/tai hänen määrittelemänsä henkilö yrityksessä voi hallita kaikkia yrityksen työntekijöiden tavoitettavuuspalveluita ja numeronmuunnosasetuksia.
Kun numeronmuunnos on käytössä, näkyy ulospäin soitettaessa yritysnumero. Jos numeronmuunnosta ei ole asetettu liittymälle, näkyy ulospäin soitettaessa gsm-numero.
Vinkki! Mikäli numeronmuunnos on päällä, voit kiertää tämän muunnoksen näppäilemällä soitettavan henkilön puhelinnumeron eteen *77*.