Sinä olet digitalisaatio


Tekoäly ei unelmoi, data ei tunne empatiaa eikä 5G osaa erottaa oikeaa väärästä. Ne mahdollistavat suunnattoman murroksen, mutta ihmisen pitää antaa sille suunta. Siksi sinä olet digitalisaatio.

Innostu uuden teknologian mahdollisuuksista

Asiakas mukaan hyvän asiakaskokemuksen rakentamiseen

Hyvän asiakaskokemuksen rakentaminen vaatii ennen kaikkea kuluttaja-asiakkaan prosessien ja toimintamallien sekä tämän lisäksi yritysasiakkaan arjen liiketoiminnan ymmärtämistä. Se vaatii, sitä että osaa asettua asiakkaan asemaan ja rooliin. Asiakasta on vaikea ymmärtää, ellei itse ole asiakas. Aihetta avaa Elisan


Kuuntele Väestörekisterikeskuksen podcast asiakaskokemuksesta. Podcastissa Anna-Mari Ylihurula avaa lisää asiakaskokemuksen rakentamisen teemoja.

Näin rakennettiin wifi-verkko Slushiin

Elisan verkkoratkaisujen kokenut asiantuntijatiimi on rakentanut Euroopan suurimman kasvuyritys- ja teknologiatapahtuma Slushin vaativan wifi-verkon jo vuodesta 2015 lähtien.

“Slush on erittäin vaativa ympäristö rakentaa langaton tietoverkko. Pienellä alueella on 20 000 teknologiaan keskittynyttä vierasta, joilla jokaisella on keskimäärin 3 päätelaitetta. Wifin on toimittava alueella hyvin”, Slushin vastaava tuottaja Mafer Morante kertoo ainutlaatuisen hankkeen vaativuudesta.

5G-teknologiat luovat kilpailuetua

Eturivin yritykset pilotoivat Suomessa jo nyt, miten uusien 5G-teknologioiden avulla luodaan uutta liiketoimintaa ja tehostetaan olemassa olevia prosesseja.

5G-teknologiat tuovat kriittiselle tiedonsiirrolle uudenlaiset laatutasot ja mahdollisuudet. Tiedonsiirron suuri kapasiteetti ja lyhyt viive mahdollistavat esimerkiksi teollisuuslaitoksen prosessien ohjaamisen langattomasti, varaston trukkien tai sataman nosturien etäohjauksen tai jopa etäkirurgin työn.


Valjasta tekoäly osaksi liiketoimintaa

Tekoäly on älykäs algoritmi, joka on koodattu käsittelemään ja analysoimaan isoja datamääriä suunnitellulla tavalla erittäin nopeasti. Se on erinomainen niissä asioissa, joissa ihminen on huono: suurten datamäärien nopeassa käsittelyssä, analysoinnissa ja päätösten tekemisessä automaattisesti datan perusteella.

Miten valjastaa tekoäly osaksi liiketoimintaa? CTO Ville Rautio listaa artikkelissa kolme oppia tekoälyn haltuunottoon.

Miten kyberturvallisuus on muuttunut?

Perinteisesti tietoturvaa on rakennettu panostamalla yrityksen ulkokehän suojaukseen kuten palomuureihin. Tänä päivänä ajattelumalli on muuttunut: suojaukset eivät ole sataprosenttisen pitäviä, vaan tärkeämpää on, kuinka nopeasti omiin järjestelmiin päässeet ulkopuoliset havaitaan ja miten tilanne palautetaan ennalleen.

Liiketoiminnan riippuvuus tietotekniikasta on saavuttanut pisteen, jossa kyberuhat uhkaavat pahimmillaan koko liiketoiminnan jatkuvuutta. Panostavatko yritykset kyberturvallisuuteen liikaa vai liian vähän?

Digitalisaatio vaatii vahvan infran

Digitalisoitunut liiketoiminta asettaa tietoverkoille lukuisia vaatimuksia. Modernien verkkojen odotetaan skaalautuvan tietoturvallisesti toiminnallisuuksien, laitemäärien sekä uusien toimipisteidenkin osalta. Tietoliikenneinfrastruktuurin pitäisi palvella kaikilla organisaation tasoilla digihankkeiden nostamia tarpeita yksinkertaisesti ja hallittavasti.