Suomeen syntyi ainutlaatuinen liiketoiminnan kehittämisen ja Dynamics 365 -asiantuntemuksen keskittymä Elisan ja Fenix Solutionsin yhdistyessä lokakuussa 2018. Asiakkaille tämä asiantuntijuus ja osaaminen tarjoaa useita hyötyjä ja heidän tukenaan ovat kovan luokan ammattilaiset.
Dynamics 365 -asiantuntijat Markku Suominen ja Mikko Nordblom istuivat yhteisen pöydän ääreen pohtimaan mitkä ovat yritysten liiketoimintajohdon näkökulmasta kolme keskeistä teemaa, jotka tekevät Microsoft Dynamics 365:stä ainutlaatuisen alustan yrityksen liiketoimintasovellusten kehittämiselle.
1. Vapaus valita käytön ja toimintojen laajuus
MARKKU: Tervehdys Mikko, olen joskus kuullut sanottavan, että Dynamics 365 on laaja ja monoliittinen järjestelmä. Mitä tuo ”vapaus”-teema oikein tarkoittaa Dynamicsin tapauksessa?
MIKKO: Markku, hyvä kun kysyit tuota, tilannehan on päinvastoin! Vapaudella tarkoitan sitä, että voit nopeasti tehostaa liiketoimintaasi ja aloittaa Dynamics 365:n käytön juuri niin kevyellä tavalla kuin tahdot. Sinulla on siis vapaus valita käytön ja toimintojen laajuus!
Voit helposti ottaa käyttöön yksittäisen Sales-sovelluksen ja laajentaa ratkaisua vaikkapa Customer Service -sovelluksen tai omien toimintokohtaisten PowerApps-sovellusten avulla.
Näen tässä itse asiassa Dynamics 365 -ratkaisuissa kolme aaltoa. Ensimmäinen aalto pitää sisällään Dynamics 365:n sisältämät toiminnallisuudet, joita voidaan muokata ja laajentaa hyvin helposti. Käytän tästä nimitystä ”XRM”-aalto.
Toisessa kehityksen aallossa ovat itse toteutettavat Dynamics 365 -sovellukset (appit), joiden avulla voidaan toteuttaa kokonaan uusia toiminnallisuuksia ja käyttää niitä näppärästi eri päätelaitteilla.
Kolmas aalto pitää sisällään koko PowerPlatform (PowerApps, Flow, Power BI) -alustan hyödyntämisen. Kun PowerPlatform-alustaa hyödynnetään, niin helppokäyttöisten mobiilisovellusten taustalla toimii myös analytiikka sekä raportointi samalla kun tiedot siirtyvät jouhevasti Dynamics 365:n ja muiden järjestelmien välillä.
2. Ennustettava analytiikka ja oppiminen lisää älykkyyttä liiketoimintaan
MARKKU: Toisena teeman näyttää olevan ”älykkyys”? Mitäs se sitten tarkoittaa? Ajatteleeko Dynamics 365 jo puolestani?
MIKKO: Dynamics 365 ei sentään ajattele puolestasi, ei ainakaan vielä, mutta tuottaa Azuressa toimivan koneoppimisen avulla ennustavaa analytiikkaa ja jopa ehdottaa konkreettisia myyntitoimenpiteitä! Dynamics 365 voi myös seurata asiakassuhteen tilaa ja esittää sen liikennevaloilla, siis värikoodeilla vihreä, keltainen ja punainen.
Myyntiputken analytiikan ja ennustavan oppimisen avulla voimme nähdä mihin suuntaan myynti kehittyy ja mitä pitäisi tehdä. Dynamics 365 voi myös avustaa kohderyhmän valinnassa sekä vaikkapa lisäpalvelujen toimittamisessa (up-sell) ja ristiinmyynnissä (cross-sell). Ja hei, kaikki tämä on vasta alku koneoppimisen ja tekoälyn hyödyntämiselle!
3. Laaja integroitavuus lisää tuottavuutta
MARKKU: Ok, kiintoisaa. Haluatko, Mikko, vielä kertoa viimeisestä teemasta, siis tuottavuudesta?
MIKKO: Mielelläni! Dynamics 365 on jo pitkään toiminut saumattomasti Office 365 -ohjelmien (Excel, Word ja Outlook), kanssa. Uutena asiana on integraatio Microsoft Teamsin kanssa. Teamsin avulla voi myyntiryhmä avata Dynamics 365 -sivun suoraan Teams-kanavassa ja vaihtaa ajatuksia hankkeesta.
Lisäksi Dynamics 365 taipuu hyvin erilaisiin integraatioskenaarioihin. Esimerkiksi Microsoft Flown avulla voidaan jo nyt siirtää tietoja vaivattomasti Dynamics 365:n ja kymmenien muiden järjestelmien välillä. Nyt voidaan siis käytännössä hyödyntää yhteisen datan voimaa!
MARKKU: Kuulosta hyvältä! Näin lopuksi, mitä nuo kolme teemaa sitten yhdessä tarkoittavat?
MIKKO: Minusta Dynamics 365:n myötä organisaatiot saavat käyttöönsä joustavan, helposti laajennettavan ja älykkäiden toimintojen myötä manuaalista tiedon syöttöä vähentävän ratkaisun. Dynamics 365 :n käyttöönotto voidaan aloittaa kevyellä tavalla ja saada merkittäviä hyötyjä nopeasti. Asiakastiedon läpinäkyvyys paranee, toiminta tehostuu ja viime kädessä tehdään enemmän kauppaa!
Tutustu Microsoft Dynamics 356 -palveluun lisää!
Mikko Nordblom
Mikko on tietojärjestelmien, myynnin ja IT-palvelukehityksen konkari. Kokemusta on karttunut 24 vuoden ajan kymmenessä eri myyntiorganisaatiossa. Hän on myynyt IT-koulutusta, IT-infran huolenpitopalvelua, ERP-järjestelmiä, taloussuunnittelujärjestelmiä sekä myynnin ja markkinoinnin tietojärjestelmiä.
Mikko on usein vastannut myös edellä mainittujen palveluitten konseptoinnista ja kaupallistamisesta myyntityön ja myynnin johtamisen lisäksi sekä ostanut (tai teettänyt) CRM-ratkaisun kolmelle edellä mainituista yrityksistä.
Hän on saanut kaupat noin sata kertaa CRM-ratkaisun toimittamisesta asiakkaalle, ja katsonut toimitukset valmiiksi projektipäällikkönä tai ohjausryhmässä istuvana asiakasvastaavana.
Markku Suominen
Markku on Microsoftin sertifioima Dynamics 365-asiantuntija (Microsoft Certified Solutions Expert MCSE), jolla on yli 25 vuoden kokemus ohjelmistoliiketoiminnasta sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla.
Hänellä on vahva yrittäjätausta ja kokemusta sekä pienyrityksen johtamisesta että kansainvälisen yrityksen johtoryhmätyöskentelystä.
Markku Suominen on ollut mukana kansainvälisissä CRM-projekteissa vastuualueinaan CRM-järjestelmien kehittäminen, käyttöönotto, hallinta ja määrittely sekä myynnin- ja markkinoinnin tehostaminen CRM-välineiden avulla.
Markku seuraa tiiviisti, mitä Dynamics 365:n ja PowerPlatformin ympärillä tapahtuu kirjoittaen eri aiheista. Hän on myös yksi laajan suosion saaneen ”Finnish Dynamics User Group” -käyttäjäkerhon perustajista.
Lue myös
Löytyykö tulevaisuus kristallipallosta?
Dynamics 365 – Asiantuntijoiden 3 pointtia tietohallinnolle
Blogi: Liiketoimintatiedot turvaan Microsoftin pilvipalveluiden avulla