Elisan uusi 5G-ratkaisu tehostaa Helsingin Sataman liikennettä

Lukuaika 2 min

Nopeat 5G-yhteydet ovat yleistyneet ripeästi yritysten käytössä, ja monella alalla digitalisaatio on harpannut eteenpäin mobiiliverkkoon siirtymisen myötä. Nyt mobiiliyhteydet ovat avainasemassa satama-alueiden toiminnan kehittämisessä, kun Elisa tuo Helsingin Sataman käyttöön täysin uuden tekoälyyn pohjaavan palvelun, jossa sataman toiminnasta kerätään dataa turvallisesti ja kustannustehokkaasti.

Kerätyn datan avulla voidaan tehostaa sataman liikennettä ja lisätä turvallisuutta.

Helsingin Satama on ottanut käyttöön Elisan tarjoaman uudenlaisen Supersight-ratkaisun, jolla satama-alueen liikenteen sujumisesta kerätään kuvantunnistukseen perustuen tarkkaa tietoa hyödyntäen tekoälyä ja 5G-verkkoa.

Supersight-palvelu hyödyntää tekoälystartup Fyman teknologiaa, joka mahdollistaa helpon ja tarkan liikennedatan keräämiseen kuvantunnistukseen perustuen. Palvelu ei tallenna videokuvaa, vaan koneellisesti tallentuvat tiedot ovat numeerisia.

”Data on merkittävässä roolissa sataman pitkäaikaisissa suunnitelmissa ja kehityshankkeissa, ja sen avulla pystytään muun muassa suunnittelemaan ja kehittämään saattoliikenteen ratkaisuja paremmiksi”, kertoo Helsingin Sataman matkustajapalveluiden koordinaattori Leonard Sannemann.

Uutta palvelua testattiin ensin Vuosaaren satamassa ja Länsisatamassa. Pilotissa kerättiin dataa muun muassa raskaan liikenteen ja saattoliikenteen liikennemääristä.

Matkustajaliikenteessä mielenkiinnon kohteena ovat erityisesti terminaalien edustalla olevan liikenteen määrät, kuten bussit ja henkilöautot. Matkustajasatamissa liikenne on syklittäistä ja kohdistuu vahvasti laivaliikenteen aikataulujen mukaan.

Datan ja konenäön avulla satamassa pystytään tarkastelemaan nimenomaan näiden aikojen sisällä tapahtuvaa liikennettä, jota ei ilman konenäköä pystytä tarkastelemaan.

Onnistuneen kokeilun tuloksena Supersight-palvelu on otettu pysyvään käyttöön Helsingin Sataman matkustajaliikennesatamiin Länsisatamassa, Katajanokassa ja Olympiaterminaalissa.

“Datan perusteella voimme esimerkiksi päivittää liikennejärjestelyjä satama-alueella sekä priorisoida tilankäyttöä matkustajaterminaalien edessä. Järjestelmälle on hahmoteltu käyttökohteita myös turvallisuuspuolella”, kertoo Helsingin Sataman rahtiliikenneyksikön kehityspäällikkö Jani Lindroos.

Mobiiliverkon käyttö tarjoaa edullisen ja turvallisen ratkaisun

Perinteisesti satama- ja tehdasalueita on valvottu kiinteillä ja hintavilla valvontakameralaitteistoilla. Elisan uusi ratkaisu hyödyntää älypuhelimia ja mobiiliverkkoa, mikä tekee palvelusta monella tapaa joustavan ja kustannustehokkaan.

“Kuukausihintainen ratkaisu on merkittävästi perinteisiä teknologioita edullisempi eikä vaadi pitkäaikaisia investointeja. Palvelua voi myös laajentaa helposti eri käyttötarkoituksiin, kun koko laitteiston vaihtamisen sijaan tarvitsee muuttaa ainoastaan etänä hallittavat sovellukset ja laskentalaitteiston, joka sijaitsee etänä palvelinkeskuksessa”, kertoo Elisan 5G-kehityksestä vastaava johtaja Kimmo Pentikäinen.

”Fyman tekoälyalusta toimii kaikenlaisten kameroiden kanssa. Uudenlaisen Supersight-palvelun tuominen Helsingin Sataman käyttöön on ollut meille palkitsevaa. On hienoa todistaa erilaisia kiinnostavia käyttötapauksia sekä lisäarvoa, joita konenäkö ja tekoälyyn pohjaava liikenteenlaskenta pystyvät tuomaan sataman kaltaiselle toimijalle”, lisää Fyman teknologiajohtaja Taavi Tammiste.

”Yhteistyö Elisan ja Helsingin Sataman kanssa on ollut erittäin tehokasta ja sujuvaa. Tämä on mahdollistanut sen, että innovatiivista Supersight-alustaa päästään hyödyntämään ketterästi eri paikoissa ympäri maailmaa,” jatkaa Fyman toimitusjohtaja Karen K Burns.

Tarvetta uudenlaisille yhteysratkaisuille löytyy Suomesta runsaasti, sillä tarkkaa liikennedataa kerätessä kameroiden joustava sijoittelu on oleellista. Palvelu täyttää sille asetetut tiukat laatu- ja turvallisuuskriteerit, sillä liikennestatistiikka tallentuu ainoastaan numeerisessa muodossa, eikä kadulta tallentuvan kuvavirran seuraamiseen tarvita henkilöitä. Se myös noudattaa Elisan tekoälyn eettisiä periaatteita.

“Tekoäly tarjoaa merkittäviä hyötyjä sekä ihmisen että yhteiskunnan hyvinvoinnille, ja haluamme olla vastuullinen sosiaalinen toimija joka tuo näitä hyötyjä käytäntöön. Perinteisesti kaupunkikuvassa on käytetty paljon CCTV-kameroita, jotka tallentavat tietoa kuvamuodossa”.

”Kehittämällämme tekniikalla voimme 5G-yhteyden avulla hyödyntää reaaliaikaista numeerista dataa turvallisesti ja yksityisyydensuojaa noudattaen. Samalla tunnistamme vastuun, jonka datan kerääminen ja automaation käyttö tuovat mukanaan”.

”Meille on tärkeää toimia kaikissa tilanteissa vastuullisesti, eettisesti ja lainmukaisesti. Edellytämme samoja käytäntöjä myös yhteistyökumppaneiltamme ja asiakkailtamme. Helsingin Sataman tapa käyttää tekoälyä onkin tästä erinomaisuuden merkki”, Kimmo Pentikäinen jatkaa.

Lue myös

Luotettava verkko on sujuvan festarin perusta

5G tuo nopean mobiiliverkon Helsingin Satamaan

HaminaKotka Satama testaa 5G-privaattiverkon mahdollisuuksia

Supercellin oma 5G-verkko yltää Wood Cityn joka sopukkaan