K-Kampuksesta tuli monipaikkaisen työn malliesimerkki – Elisa apuna modernin ratkaisun rakentajana

Keskon uusi pääkonttori on täynnä modernia tekniikkaa. Elisan tehokas langaton verkko ja muut ratkaisut varmistavat, että muun muassa talotekniikka toimii ja  etäkokoukset sujuvat häiriöittä.

Kuva: K-ryhmä

Keskon uusi pääkonttori, K-Kampus, valmistui Kalasatamaan kesällä 2019. Kiinteistö korvasi Keskon aiemmat, ympäri Helsinkiä olevat erilliset tilat ja kokosi ihmiset samaan paikkaan kolmelta eri toimialalta. Tilaa 1 800 hengelle riittää, sillä neliöitä on lähes 37 000.

”Uudella pääkonttorilla haettiin uutta tapaa toimistotyöskentelyyn. Kellään ei ole omia huoneita, avointa tilaa riittää, samoin on rentoja neuvottelutiloja, lounge-tilaa kohtaamisiin ja paikkoja erilaiselle ryhmätyöskentelylle. Etenkin neuvotteluhuoneiden tekniikka haluttiin sellaiseksi, että se tukee nykystandardien mukaista tekemistä”, kertoo Kurt Konkola, joka vastasi K-Kampuksen av- ja it- toteutuksesta.

”Halusimme, että Kampus tukee liikkuvan työn mallia, jossa työntekijä voi itse valita, missä tekee työnsä tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Isona pörssiyhtiönä halusimme olla etukenossa etsimässä parhaita käytäntöjä ja työkulttuuria haluttiin tuoda nykypäivään ja paljon siitä eteenpäinkin.”

Älykäs verkko liikuttaa dataa tehokkaasti

Talossa ehdittiin olla puoli vuotta, kunnes maailma muuttui. Korona löi Suomen polvilleen ja etätyö kasvoi räjähdysmäisesti.

”Niin ikävä asia kuin korona onkin, se oli monipaikkatyölle hyvä veturi, joka joudutti muutosvauhtia usealla vuodella. Saimme koulutettua jokaisen tehokkaaseen it-ratkaisujen käyttöön, ja nyt jokainen osaa tehdä etätyötä, mikä ei ollut ennen itsestäänselvyys”, Konkola sanoo.

Elisa rakensi K-kampukselle Älykkään lähiverkon – tai kuten Konkola sanoo, Oivaltavan verkon.

Verkossa kulkee perustyöasema- ja wlan-verkon lisäksi paljon muutakin dataa, joka liittyy muun muassa talotekniikkaan, valaistukseen, autojen sähkölatauspisteisiin, kulunvalvontaan ja porttiautomatiikkaan.

”Käytännössä työntekijöistä 99 prosenttia käyttää wlan-verkkoa. Vaikka kuormitusta on paljon, se ei hidasta verkon toimintaa. Elisan rooli näissä ratkaisuissa on ollut vahva.”

Teams Roomsilla vältetään yhteysongelmat

Merkittävä etätyötä ja tehokasta neuvottelukulttuuria tukeva uudistus K-Kampuksella on Teams Roomsin käyttöönotto. Toimivien ja tehokkaiden yhteyksien kautta Elisalla oli vahva rooli modernin videoneuvotteluratkaisun järjestämisessä.

Ratkaisulla lähes kaikkia Kampuksen neuvotteluhuoneita voidaan käyttää myös videoneuvotteluihin. Työntekijät voivat ottaa tiloista ääni- ja kuvayhteyden suoraan ilman omaa työasemaa. Sen avulla vältetään monta ongelmaa, joiden kanssa perinteisesti painitaan.

”Ennen oli näyttö ja hdmi-kaapeli, johon läppäri laitettiin palaverin alussa kiinni. Sitten usein käytettiin runsaasti aikaa työaseman kanssa säätämiseen, joka aiheutti palavereihin pitkiäkin viivästyksiä”, Konkola sanoo.

”Nyt tuo aiemmin hukattu aika saadaan uuden tekniikan avulla vältettyä. Se tarkoittaa meillä isoja säästöjä vuosittain.”

Tehokasta tiimityötä tietoliikenteen suunnittelussa

K-Kampuksen it-ratkaisujen suunnittelussa ja toteutuksessa käytettiin uudenlaista mallia.

”Minulla oli lukemattomia projektitiimejä, jotka valmistelivat eri osa-alueita. Yleensä tällaiset projektiryhmät muodostetaan yrityksen sisällä, mutta nyt tarkoituksena oli hakea parhaat osaajat ja yhteistyökumppanit, jotta saadaan paras mahdollinen lopputulos.”

Hänen mukaansa Elisalla oli iso rooli tietoliikenteen toteutustiimissä.

”Elisa oli yksi loistava esimerkki yhteen hiileen puhaltamisesta”, Konkola sanoo.

”Yhteistyökumppanien suuntaan pitää olla selkeät kanavat ja ihmiset, joiden kautta viesti kulkee perille asti eikä asia silppuunnu moneen paikkaan. Kaiken A ja O on henkilöiden vahva sitoutuminen.  Elisan puolelta juuri kuvattua esimerkillistä toimintaa edusti projektipäällikkö Jani Lehto.”

Lue Jani Lehdon blogi: Kuinka jättiprojekti viedään onnistuneesti läpi – K-Kampuksen keskeiset opit

Lue artikkeli: Huippuosaajia ja selkeää suomea – Elisan asiantuntijuus asiakkaan apuna

Lue lisäksi: K-ryhmä kiihdyttää kauppojen digitalisaatiota