K-ryhmä kiihdyttää kauppojen digitalisaatiota

Vähittäiskaupan digitalisaation perustana ovat laadukkaat tietoturvalliset tietoliikenneyhteydet. Ne mahdollistavat digitaalisten palvelujen ja verkkokaupan kehittämisen sekä datan hyödyntämisen kaikissa liiketoimintaprosesseissa.

Kuva: K-ryhmän aineistopankki

80-vuotias Kesko kasvaa, kansainvälistyy ja tekee ennätystuloksia. Yhtenä osana vahvaa kasvua ovat inspiroivat ja asiakkaan arkea helpottavat digitaaliset palvelut kuten ruuan verkkokauppa ja datan avulla luodut personoidut tuotesuositukset, jotka vahvistavat asiakaskokemusta.

“K-ryhmälle asiakkaiden jatkuva asiakaskokemuksen parantaminen on liiketoiminnan ytimessä. Mahdollistaaksemme tämän panostamme jatkuvasti kauppojen digitalisaatioon ja digitaalisiin palveluihin. Laadukkaat, luotettavat ja tietoturvalliset tietoliikennepalvelut ovat tänä päivänä ehdoton edellytys. Perustan tälle luovat huippunopeat yhteydet sekä hyvä ja läheinen yhteistyö tietoliikennepalvelujen kumppanimme Elisan kanssa”, tiivistää Keskon CIO Arto Hiltunen.

“Lähdemme nyt yhdessä Elisan kanssa parantamaan nopeita kuituyhteyksiä vähittäiskauppoihimme. 5G-teknologiaa käytämme paikoissa, joihin nopeaa kuitua ei ole saatavilla tai sen rakentaminen on kallista”, Hiltunen sanoo.

Elisa ja Kesko ovat sopineet strategisesta tietoliikennepalvelujen teknologiakumppanuudesta tuleville vuosille.

Digitalisaatiolla parempaa palvelua ja asiakaskokemusta

K-ryhmä investoi informaatioteknologiaan, digitaalisiin palveluihin ja verkkokauppaan merkittävästi. Nämä investoinnit näkyvät myymälöissä parempana palveluna ja mielenkiintoisina sisältöinä sekä pieninä yksityiskohtina kuten sähköisinä hintalappuina.

“Huippunopeat yhteydet mahdollistavat sen, että voimme tuoda myymälöihin esimerkiksi videonäytöt, joissa tarjotaan juuri sen kaupan asiakkaille mielenkiintoista sisältöä kuten suosituksia mitä tänään syötäisiin. Kuluttajien asiakaskokemus paranee, kun tarjoamme saumattoman online- ja offline-asiakaskokemuksen. Digitaalisten palvelujen ja tekoälyn avulla tarjoamme dataan pohjautuvia personoituja suosituksia asiakkaillemme”, Hiltunen kertoo.

K-ryhmälle datan hyödyntäminen kaikissa liiketoimintaprosesseissa on tärkeää. Dataa hyödynnetään tuotannosta aina asiakkaalle asti. “Ohjaamme ja optimoimme koko toimitusketjua datan avulla asiakaslähtöisesti. Näin esimerkiksi varmistamme, että kussakin myymälässä on juuri paikalliseen tarpeeseen sopiva valikoima”, Hiltunen sanoo.

Kumppanuus Elisan kanssa tukee kasvustrategiaa

“Kasvustrategiassamme on todella tärkeää, että meillä on ICT:n jokaisella osa-alueella maailmanluokan kumppanit tukemassa liiketoiminnan kasvua”, Hiltunen sanoo.

Tietoliikennepalvelujen tuottamisen lisäksi Elisan ja Keskon kumppanuudessa on kyse yhteisestä ja läheisestä kehitystyöstä sekä kansainvälistymisen tukemisesta. “Meille on tärkeää, että Elisa mahdollistaa nopeat tietoliikenneyhteydet kaikissa maissa, joissa toimimme.”

Esimerkiksi esineiden internet (IoT) on K-ryhmälle tärkeä niin kustannussäästöjen hakemisessa, uusien palvelujen luomisessa kuin kestävän kehityksen edistämisessä. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat älykkäät kylmälaitteet, jotka auttavat vähentämään hiilidioksidipäästöjä.

“Kaupoissa tulee olemaan miljoonia IoT-laitteita, joiden tiedonsiirron kanavat vaihtelevat. Tässä laaja yhteistyö Elisan kanssa on merkittävää, sillä kun Elisa tarjoaa laajan valikoiman erilaisia ratkaisuja, voimme yhdessä valita ja kehittää kuhunkin käyttötarkoitukseen parhaan vaihtoehdon. Uusin 5G-teknologia täydentää valikoimaa hyvällä tavalla.”

5G on uusien ratkaisujen mahdollistaja

5G on ennen kaikkea mahdollistaja. Sen päälle voimme kehittää uusia sovelluksia ja käyttötapauksia.”, Hiltunen sanoo.

Hän näkee, että erilaiset pilotoinnit ja prototyypit (proof-of-concept) ovat erinomainen toimintatapa. Niihin kuuluvat niin pienet nopeat kokeilut kuin laajemmat pilotoinnit ja prototyypit, joissa todennetaan liiketoimintahyötyjä.

“Ketterä ja nopea yhteistyö on oleellista, kun haetaan ennakkoluulottomasti uusille teknologioille parhaita käyttökohteita liiketoimintalähtöisesti.”

“Elisan tietoliikennepalvelujen laatu ja tietoturva on erinomaista. Dataohjattu ja pitkälle automatisoitu verkko tuo laadun lisäksi kustannustehokkuutta. Tekoälyn ja automaation hyödyntäminen ovat ICT-kumppanuuksien kulmakiviä ja Elisan investoinnit tälle alueelle ovat meille tärkeitä”, Arto Hiltunen tiivistää Keskon ja Elisan pitkän yhteistyön perustan.