Voit kuunnella jakson myös:
ELISA KIRJASSA | APPLE PODCASTISSA | SPOTIFYSSA
Yrityksillä on usein tarve tuoda ketterästi uusia sovelluksia ja palveluita asiakkailleen, mikä ei perinteisellä IT-infrastruktuurilla onnistu. Onneksi julkipilviteknologia auttaa.
Mitä muuta hyötyä julkipilvestä on? Kun päätös julkipilveen siirtymisestä on tehty, mitä asioita tulee huomioida? Näihin kysymyksiin vastaamme julkipilven huippuasiantuntijan Jaakko Kontiaisen kanssa.
Esittelyssä vieraamme: Julkipilven asiantuntija Jaakko Kontiainen
”Elisan Digitalisaatio 300 -podcastissa käsittelemme 300:ssa sekunnissa digitalisaation eri ilmentymiä. Tänään vieraanani on Jaakko Kontiainen ja keskustelemme julkipilvestä, public cloudista”, Juontajamme Kimmo Pentikäinen aloittaa.
Hän kertoo, että Jaakko on katsonut hyvinkin läheltä sitä isoa muutosta, mikä tällä hetkellä tapahtuu suomalaisten yritysten ottaessa käyttöön julkipilveä.
”Kiitos. Olen ollut kyllä onnekas siinä, että olen päässyt tarkastelemaan julkipilvimurrosta. Mä oon tehnyt työtä sekä julkipilvialusta-toimijoiden kanssa että johtavien asiakkaiden, ja vielä lisäksi katsonut teknologiakumppaneiden kanssa, miten heidän liiketoimintansa muuttuu tai mahdollistuu julkipilven ansiosta”, Kontiainen kertoo.
Miksi yritykset ovat alkaneet suosia julkipilveä?
”Minkä takia tällä hetkellä suomalaiset yrityksen siirtyvät julkipilveen?”, kysyy Pentikäinen.
”Asiakkailla on tyypillisesti tarve tuoda ketterästi uusia sovelluksia ja palveluita omille asiakkailleen”, Kontiainen toteaa nopeasti.
”Tää ketterä toiminnan kehitys vaatii sitä, että asiakkailla on mahdollisuus kokeilla asioita ja testata myös hulluja ajatuksia ja ideoita”, hän jatkaa.
Kontiainen kertoo, että tyypillisesti asiakkaat ovat joutuneet odottamaan kauan, jos tällaisiin tarpeisiin on pyritty vastaamaan perinteisellä IT-infrastruktuurilla. Käytössä ei siis ole ollut sellaisia resursseja, mitä he olisivat halunneet kokeilla tai käyttää. Kontiainen kertoo myös, että julkipilvi omalla käyttöpohjaisella hinnoittelullaan, rajattomalla kapasiteetillaan ja laajalla palvelutarjonnalla on mahdollistanut sen, että yritykset pystyvät kokeilemaan ja testaamaan palveluita, mutta myös hylkäämään epäonnistuneita kokeiluja.
”Ja kaikki tää, ennen kaikkea sillä, että maksetaan vain ja ainoastaan siitä mitä käytetään.”, Kontiainen lisää.
Miten julkipilvitransformaatio tapahtuu?
Pentikäinen jatkaa: ”Miten kun yritys tekee sen päätöksen, että ottaa käyttöön julkipilven. Mitkä on ne seuraavat askeleet?”
Kontiainen kertoo, että julkipilvitransformaatio on yrityksille loppujen lopuksi aika iso projekti. Hän kertoo, että julkipilveen liittyy kolme todella merkittävää osa-aluetta, joita täytyy tarkastella ja muuttaa.
”Siellä on ihmiset, ennen kaikkea osaamisen kannalta. Siellä on prosessit toimintatapojen osalta ja lisäksi siellä on työvälineet, joiden pitäisi tukea tätä koko muutosta.”
Kontiainen kertoo, että usein yritykset käyttävät osaamistaan parhaiten silloin, kun he panostavat omiin sovelluksiinsa ja lisäarvoon, jota voivat tuottaa asiakkailleen. Hän jatkaa kertomalla, että transformaatiossa kannattaa taas tukeutua ulkopuolisen asiantuntijan työkaluihin ja ammattitaitoon.
”Työkalut on sellainen, missä joku ulkopuolinen tekijä pystyy omalla olemassa olevalla paremmalla asiantuntemuksella ja kokemuksella auttamaan asiakasta ja nopeuttamaan siinä mielessä koko transformaatiota. Tää on sellainen tontti, missä meillä Elisaa on sekä osaamista ja tottakai halua auttaa meidän asiakkaita eteenpäin”, Kontiainen selostaa.
Pentikäinen jatkaa kysymällä, minkä takia kannattaa harkita juuri Elisaa julkipilven tarjoajaksi. Hän tiedustelee, minkä vuoksi Elisa voisi tuoda lisäarvoa tällä alueella.
Kontiainen toteaa, että Elisan ominaisuuksiin kuuluu, että julkipilvi nähdään ainoastaan yhtenä osana kokonaisuutta – tämä ratkaisee asiakkaan ongelman laajemmin. Toinen asia hänen mukaansa on se, että usein julkipilvi ei oikeastaan voi olla oma saarekkeensa, kun yrityksillä on tietoteknisiä ratkaisuja tai tietojärjestelmähankkeita, vaan se kytkeytyy asiakkaan muihin ratkaisuihin.
”Tää on sellainen kulma, missä me pystytään tukemaan sekä näitä perinteisempiä kapasiteettiratkaisuja, tietojärjestelmäratkaisuja että sitten julkipilveä, johon meillä on tullut aika laaja kokemus nyt”, Kontiainen perustelee.
Inspiroivia esimerkkejä julkipilvipalveluista
”Jaakko, mikä on sinun mielestäsi erinomaisuuden esimerkki siinä, miten yritys on muodostanut aivan ennennäkemätöntä kilpailuetua ja liikevaihdon kasvua ottamalla käyttöön julkipilvipalveluita?”, Pentikäinen kysyy.
”Tässä mä tukeudun Amazonin teknologiajohtaja, Werner Vogelsin, Slush-tapahtumassa joulukuussa käyttämään esimerkkiin Supercelliin”, Kontiainen sanoo.
”On hirveen vaikea nähdä, että miten Supercell olisi pystynyt luomaan oman liiketoimintaansa ja tukemaan asiakkaita ja pelaajia ympäri maailmaa tuollaisessa volyymissa ilman joustavaa ja maailmanlaajuisesti tarjolla olevaa
pilvipalvelualustaa”, hän lisää.
Pentikäinen tiedustelee, miksi juuri tämä aihe innostaa ja inspiroi asiantuntijaamme.
”Tiedän, että sulla on niin tietotekniikan diplomi-insinöörin tutkinto ja ekonomin tutkinto ja harrastuksena sijoitat viskitynnyreihin, joissa se sijoituksen tuotot tulee vasta kymmenen vuosien päästä. Minkä takia tää inspiroi? Minkä takia sinä haluat tehdä tätä muutosta?”
Kontiainen kertoo, että julkipilvi hivelee diplomi-insinöörin järjestelmällisyyden tarvetta ja ajatusta, että ”hei täähän toimii tosi hienosti, automaattisesti ja ohjelmallisesti”.
”Sitten taas toisaalta, kauppatieteilijä katsoo sitä, että missä muualla olisi nähnyt markkinan, joka on jo viidenkymmenen miljardin kokoinen maailmalla, joka edelleen kasvaa viidenkymmenen prosentin vuosivauhtia”, Kontiainen pohtii.
”Viskitynnyreistä on sanottava, että joku totesi sen olevan niille, joilla on enemmän rahaa kuin älyä. Sitä ei voi pitää sijoituksena muuta, kuin hyvään kaveriporukkaan ja siihen omaan omituiseen pikku hauskanpitoon”, lisää Kontiainen hymähtäen.
Loppusanat
Lopussa on jälleen kiitosten aika: ”Kiitos Jaakko ja kiitos kuulijoille. Tänään keskustelimme julkipilvestä, josta saa lisää tietoa osoitteesta elisa.fi/yrityksille. Seuraavassa jaksossa aiheenamme on 5G-teknologia.”