Etänä toteutettava IT-tuki pitää huolen siitä, että pienten ja keskisuurten yritysten tietojärjestelmät toimivat poikkeusoloissa luotettavasti ja turvallisesti.
Poikkeustilan jatkuessa yhä useampi tekee töitään kotona. Ilmiö näkyy myös Elisan IT-tuessa: yrityksiltä tulevien yhteydenottojen määrä on yli neljänneksen tavallista suurempi.
”Syitä on kaksi. Etänä työskentelevien määrä on kasvanut, mikä jo itsessään kasvattaa IT-tuen tarvetta. Samalla moni pieni yritys on joutunut ottamaan digiloikan lähes yhdessä yössä ja ilman kunnon suunnitelmia”, Elisan liiketoimintapäällikkö Ville Miettinen kertoo.
IT-tuesta kysytään esimerkiksi sitä, miten mukana kulkevalta työkoneelta voi tulostaa kotiprintterillä, kun järjestelmänvalvojan valtuuksia ei ole, tai miten selvitä koneen jumittamisesta.
”Toimistotyön ohessa muutos koskee myös yritysten myyntityötä. Myös siihen on pitänyt nopeasti löytää uusia tapoja, jotka toimivat verkossa”, Elisan myyntijohtaja Noora Lainio huomauttaa.
”Elisalla olemme itsekin siirtäneet niin myymälöiden myyntiä kuin yritysmyynnin asiakastapaamisia verkkoon. Olemme harjoitelleet samat asiat, joissa nyt asiakkaitamme neuvomme”, Lainio jatkaa.
Yritysguru auttaa pk-yrityksiä ja yksinyrittäjiä
Myös yksinyrittäjien ja pienten muutaman hengen firmojen tarpeet on poikkeusoloissa huomattu.
”Periaatteessa yrityksen koosta riippumatta asiakastukeen tulevat kysymykset ovat aika lailla samoja. Paljon kysytään tietoturvasta tai siitä, miten esimerkiksi jokin MS Office 365:n sovellus toimii”, Miettinen sanoo.
Hyvä esimerkki ovat videoneuvottelut, joita moni yrittäjä on joutunut ottamaan poikkeustilan aikana ensimmäistä kertaa käyttöön. Kaverin kanssa keskustellessa verkosta löytyvä ilmaisohjelma voi toimia, mutta yrityksen asioista puhuttaessa tietoturvan kannalta parempi ratkaisu on Microsoft Office 365:n lisenssiin kuuluva Teams. Pienyritykset voivat nyt saada Teamsin käyttöönsä veloituksetta puoleksi vuodeksi.
Jos ei tiedä tai osaa, on parasta kysyä ja toimia vasta sitten. Pienille yrityksille hyvä väylä hankkia IT-tukea on minuuttiveloitteinen Elisan Yritysguru-puhelinpalvelu.
”Yritysguru ei sido yrittäjää mihinkään, mutta sopii hyvin ongelmanratkaisuun. Tavallisesti asiat ratkeavat puhelimessa tai etähallinnan avulla alle 15 minuutissa. Erityisesti uusien laitteiden asentamisessa autetaan nyt paljon”, Miettinen kertoo.
Poikkeustila voi rakentaa pohjan huomiselle
Koronakriisi on opettanut pk-yrityksille kaksi asiaa. Alalla kuin alalla yritysten on viimeistään nyt siirryttävä verkkoon ja digitaalisen palvelun on myös toimittava. Tämä merkitsee sitä, että IT-tuki on opittava ajattelemaan entistä vahvemmin investointina kulun sijaan.
”Pienet yritykset ovat Suomen taloudelle tärkeitä, ja nyt ne joutuvat miettimään tärkeämpiä kysymyksiä, kuten uusia liiketoiminnan muotoja. Siksi meidän tehtävämme on tarjota toimivat IT-palvelut, jotta yrittäjän arki ei kulu tietotekniikan miettimisessä”, Noora Lainio sanoo.
Poikkeustila jatkunee vielä pitemmän aikaa. Lainion mielestä samalla katse on jo nyt hyvä kääntää tulevaisuuteen.
”Nyt tapahtunut nopea digiloikka ja lisääntynyt etätyön määrä eivät merkitse vain selviytymistä poikkeustilasta. Se on myös mahdollisuus yrityksille oppia uusia toimintatapoja ja luoda aiempaa toimivampaa työkulttuuria myös normaalioloja varten”, Lainio kertoo.
Siksi nyt on hyvä hetki hoitaa IT-toiminnot kuntoon.
Lue myös
Työvälineet kuntoon ja vinkkejä etätyöhön