Vaihda ennakkoluulot pilvipalvelun hyötyihin viimeistään nyt

Lukuaika 2 min

Pilvipalveluiden avulla yrityksen tärkeät tiedot pysyvät tallessa ja työkalut joustavasti tarpeiden tasalla. Elisan ammattilaiset auttavat toimivan IT-suunnitelman tekemisessä.

Pilvipalveluita koskevat ennakkoluulot on hyvä päivittää viimeistään nyt. Yleisin virhekäsitys liittyy tietoturvaan. Voiko kuka tahansa päästä yrityksen asiakirjoihin käsiksi, jos ne ovat vain salasanan takana julkisessa pilvipalvelussa?

”Asia on jo kääntynyt niin päin, että esimerkiksi Microsoftin pilvipalveluiden tietoturvakomponentit ovat niin edistyksellisiä, että keinot suojautua tietomurrolta ovat kehittyneemmät kuin tietojen säilyttämisessä paikallisesti”, Elisan Senior System Consultant Matti Väliniemi sanoo.

Matti Väliniemi
Pilvisiirtymiseen liittyvät ennakkoluulot ja pelot saadaan poistettua keskustelemalla asiakkaan kanssa konkretian tasolla vankkaan kokemukseen nojaten, sanoo Elisan asiantuntija Matti Väliniemi.

Pääsynhallinnan avulla palvelu oppii tunnistamaan käyttäjän omat laitteet ja luottamaan niihin. Jos palveluun yritetään kirjautua uudella laitteella, palvelu vaatii monivaiheisempaa kirjautumista. Pelkästään varastetulla käyttäjätunnus-salasanaparilla ei enää pääse pitkälle.

”Toinen suuri ennakkoluulo yrityksissä tulee tietohallinnosta, missä voidaan pelätä omien työpaikkojen puolesta. Tosiasiassa pilvi on vain uusi työkalu, jonka avulla tietohallinnon työt kyllä muuttuvat mutta säilyvät edelleen välttämättöminä.”

Pilvisovellukset mahdollistavat modernin tiimityön

Yhä useammassa työpaikassa ainakin osa työstä tehdään hajautetusti eri toimipisteissä. Järjestelmien pitäminen ajan tasalla helpottuu, kun ne siirretään pilveen.

”Esimerkiksi toimistosovellukset sijaitsevat edelleen käyttäjän koneella. Asennus ja ylläpitotyöt voidaan kuitenkin tehdä ajasta ja paikasta riippumatta pilven kautta, mikä on joustavampaa ja edullisempaa kuin tehdä sama paikallisesti”, Matti Väliniemi kertoo.

Pilvipalvelut mahdollistavat yhä sujuvamman paikkariippumattoman työskentelyn. Hyvä esimerkki on Microsoft Office 365 -palveluun kuuluva ryhmätyökalu Teams. Se mahdollistaa virtuaalikokoukset helposti. Nyt on myös mahdollisuuden soittaa puheluita matkapuhelinliittymiin Elisan Teams Voice -palvelun avulla.

”Teamsin ryhmässä jaettavia dokumentteja jokainen voi muokata vapaasti. Tämä korvaa vanhan sähköpostittelun, jossa versiota sinkoilee sinne tänne, eikä kukaan pysy enää perässä.

Työpajat auttavat oikeissa hankinnoissa ja käyttöönotossa

Yritykselle pilvipalveluiden tärkeä arvo on skaalautuvuus. Ohjelmat hankitaan kuukausilisensseillä. ”Jos yritys palkkaa väkeä tai kasvaa yrityskaupan myötä, käyttäjämäärää on vaivatonta lisätä, mutta turhasta ei tarvitse maksaa”, Matti Väliniemi kertoo.

Kun Microsoft Office 365 -paketin päälle lisätään Microsoftin CRM-ohjelmisto Dynamics 365 ja kapasiteettia tarjoava Microsoft Azure, alkaa suuremmankin yrityksen tietohallinto pyöriä sujuvasti täysin pilvessä. Pieni yritys selviää keveämmälläkin ratkaisulla.

”Elisalla haluamme löytää jokaisen yrityksen tarpeelle sopivan ratkaisun. Tykillä ei kannata ampua kärpästä.”

Jotta siirtyminen pilvipalveluihin tai niiden käytön laajentaminen helpottuisi, Elisa järjestää Microsoft 365 -kokonaisuuden tiimoilta erilaisia kohdennettuja työpajoja.

”Näissä asiakas voi tutustua mahdollisuuksiin ennen ostopäätöstä käytännön esimerkkien avulla. Myöhemmin voimme yhdessä laatia tiekartan siitä, miten yrityksen tietohallinto siirretään parhaiten pilveen, tai miten pilvipalveluiden uusia komponentteja otetaan käyttöön.”

Lisäarvopalveluilla tehoa työhön

Yritys pääsee keskittymään parhaiten omaan toimintaansa, kun IT-kumppani vastaa pilvestä. Elisan kautta asiakas saa pilvipalveluiden kokonaisuudelleen myös tuki-, ylläpito- ja hallintapalvelut. ”Ajatuksena on, että yrityksen ei tarvitsisi uhrata työkalujensa toimivuudelle yhtään ylimääräistä ajatusta.”

Joustavien pilvipalvelun avulla koko yrityksen muuttuviin IT-tarpeisiin vastaaminen on entistä vaivattomampaa. Jotta ajanpuute arjessa ei koituisi kehityksen esteeksi, Elisalla on lanseerattu Pilvikumppani-palvelu asiakkaan jatkuvaksi auttajaksi.

”Pilvikumppanit ovat asiantuntijoitamme. He pitävät huolen siitä, että järjestelmät ovat liiketoiminnan tarpeiden tasalla ja että niitä myös osataan hyödyntää täysillä”, Matti Väliniemi kertoo.

Lue lisää Elisan pilvipalveluista. Tutustu Microsoft-referenssiarkkitehtuuriin.