Kokosimme yhteen yleisimpiä ongelmatilanteita, joita ZyXEL VMG3925 -modeemin käytössä saattaa esiintyä.
ZyXEL VMG3925 -modeemi on käytössä Elisa Netti Lite ADSL-, VDSL- ja Kuitu -liittymissä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.
Laitteen resetoiminen
Mikäli ZyXEL VMG3925 -modeemi toimii puutteellisesti, esimerkiksi yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan, se kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Suosittelemme tekemään resetoinnin aina myös ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos modeemin toimivuudessa esiintyy ongelmia. Päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä muun muassa asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät muistista vasta resetoinnissa.
Tee resetointi painamalla modeemin takana olevaa reset-painiketta noin 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Voit käyttää myös teräväkärkistä kynää. Monesti kynänkärki on kuitenkin liian lyhyt ja/tai paksu, eikä se tällöin mahdu painamaan painiketta pohjaan asti, jolloin modeemi ei resetoidu.
Puhelinjohto kytketty ADSL- ja VDSL -liittymissä virheellisesti PHONE-liittimeen
Laitteessa on kolme RJ11-liitintä: DSL, PHONE1 ja PHONE2. Varmista, ettet ole kytkenyt puhelinjohtoa virheellisesti PHONE1- tai PHONE2 -liittimiin, sillä se tulee kytkeä DSL-liittimeen. Tarkista lisäksi, ettei mitään kaapelia ole kytketty WAN-liittimeen, kun käytössä oleva liittymä on ADSL tai VDSL. Automaattisen tunnistuksen vuoksi laite tunnistaa yhteyden ETH-yhteydeksi, eikä toimi ADSL- tai VDSL-liittymässä.
Jos kytkentä on ollut väärin, korjaa kytkentä oikeaksi ja resetoi modeemi yllä kerrotun ohjeen mukaisesti. Johdon vaihtaminen oikeaan porttiin ei yksin riitä. Laite pitää resetoida, jotta yhteystyypin automaattinen tunnistus tehdään uudelleen.
WLAN-yhteys ei muodostu tai ei toimi ollenkaan
ZyXEL VMG3925 -modeemin WLAN-suojaus on oletuksena WPA-PSK2 mixed mode. Mikäli yhteys ei muodostu, muuta suojaus toiseksi, kuten esimerkiksi WPA TKIP - tai WPA2 AES only.
WLAN-yhteys pätkii
Jos WLAN-yhteys pätkii, yksi syy saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku. Kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä toimintoa oikein. Voit korjata tästä johtuva ongelman vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan 1-11 välillä.
WLAN-yhteys on hidas
Jos WLAN-yhteys on hidas, yksi syy voi olla tukossa oleva 2,4GHz langattoman verkon taajuusalue. Mikäli päätelaite tai langattoman verkon sovitin tukee 5GHz-taajuutta, kannattaa modeemi yhdistää tähän verkkoon.