ZyXEL VMG3925 -modeemi

ZyXEL VMG3925 -modeemin peruskäyttöön liittyvät ohjeet. ZyXEL VMG3925 -modeemi on käytössä Elisa Netti Lite ADSL-, VDSL- ja Kuitu -liittymissä.

VMG3925 pikaopas

Asetukset ja hallinta

Etähallinta

  • ZyXEL VMG3926 -modeemissa on käytössä etähallinta.  
  • Langattoman verkon asetusmuutokset vaikuttavat ainoastaan 2,4GHz WLAN-verkkoon. 5GHz verkon asetukset säilyvät oletusarvoissaan.  
  • Laajempi WLAN-asetusten hallinta, mukaan lukien myös 5GHz, tapahtuu paikallisesta hallinnasta.

Paikallinen hallinta

Käyttäjätunnus

  • user (rajoitettu)  
  • admin (täysi)

Salasana

  • Sama kuin langattoman verkon WPA Key / WPA-salasana

Langattoman verkon asennus

Asennus tehdään samalla tavalla kuin ZyXEL VMG3926 -modeemissa. Katso ohje täältä.

Ominaisuudet

Tyyppi

  • ADSL2+ ja VDSL2 -modeemi  
  • 3G- ja GE -reititin  
  • Dedikoidut WAN-liittimet

LAN

  • 4 x 10/100/1000M Ethernet

WLAN

  • Tukee 802.11b/g/n/ac standardeja, maksimissaan 1300Mbit/s  
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea kummaltakin laitteelta.  
  • AC-standardin WLAN edellyttää tukea kummaltakin laitteelta.  
  • WPS-tuki  
  • WLAN on oletuksena päällä WPA-salattuna.  
  • SSID ja salausavain löytyvät modeemin pohjasta.  
  • WLAN on sillattu Ethernet-porttien kanssa.  
  • IGMP-liikennettä (multicast) ei lähetetä WLANiin.  
  • WLAN-hallinta on laitteen lähihallinnassa.  
  • 5GHz-verkkonimi eli SSID on merkitty oletuksena "_5G"-päätteellä. Verkkonimeä ei näy haussa, mikäli laite ei tue AC-standardia.

NAT

  • Oletuksena päällä

DHCP

  • Oletuksena päällä.  
  • Jakaa osoitteet 192.168.10.33 - 192.168.10.100 -alueelta.

Liitännät

  • 5 x Ethernet (4 x LAN, 1 x WAN)  
  • 1 x USB  
  • 1 x RJ11 (DSL)

Käyttäjän lisäämä kuva

Merkkivalojen merkitykset

Power

  • Pimeä: Virtaa ei ole kytketty.  
  • Vilkkuu: Modeemi käynnistyy.  
  • Palaa: Virta on kytketty.  
  • Virtapainike (POWER ON/OFF) sijaitsee modeemin vasemmalla sivulla edestäpäin katsottuna.

DSL

  • Pimeä: Ei ADSL/VDSL-yhteyttä.  
  • Vilkkuu: Yhteyttä muodostetaan.  
  • Palaa: ADSL/VDSL-yhteys on muodostettu.  
  • Väri on vihreä VDSL-yhteydellä ja keltainen ADSL-yhteydellä.

INTERNET

  • Pimeä/punainen: Modeemi ei ole saanut IP-osoitetta, modeemi ei ole yhteydessä.  
  • Vilkkuu: Modeemi hakee IP-osoitetta ja viimeistelee yhteyttä.  
  • Palaa: Modeemi on saanut IP-osoitteen ja yhteys on käyttövalmis. Valo vilkkuu, kun linjalla kulkee liikennettä.

WAN

  • Pimeä: Verkkokaapelia ei ole kytketty WAN-porttiin.  
  • Palaa: Verkkokaapeli kytketty WAN-porttiin sekä datarasiaan/kotijakamon datanousuun.  
  • WAN-porttia käytetään Elisa Netti Lite Kuitu -liittymissä.  
  • Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella.

LAN-valot, numeroitu 1-4

  • Pimeä: Laitetta ei ole kytketty kyseessä olevaan Ethernet-porttiin.  
  • Palaa: Laite on kytketty kyseessä olevaan Ethernet-porttiin.  
  • Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella.

WLAN-valot 2.4G ja 5G

  • Pimeä: WLAN-tukiasema ei ole käyttövalmis, WLAN-ominaisuus on kytketty pois päältä tai modeemi käynnistyy.  
  • Palaa vihreänä: WLAN-tukiasema on käyttövalmis.  
  • Vilkkuu vihreänä: WLAN-verkossa on liikennettä.  
  • Vilkkuu keltaisena: Langaton pikamääritys WPS on käytössä. Paina pikamäärityksen aikana langattoman laitteesi WPS-painiketta.  
  • Modeemin vasemmalla sivulla on WLAN ON/OFF -painike ((i)) sekä WPS-painike (lukon kuva).

USB-valo

  • Palaa: USB-laite, kuten kovalevy tai USB-muisti, on kytketty kyseessä olevaan liittimeen.

DSL ja INTERNET vilkkuvat

  • Kun DSL ja INTERNET-valot vilkkuvat vuorotellen, modeemin ohjelmistopäivitys on käynnissä.  
  • Modeemia ei tule sammuttaa päivityksen aikana, sillä se voi rikkoutua.

Vianselvitys

Kokosimme yhteen yleisimpiä ongelmatilanteita, joita ZyXEL VMG3925 -modeemin käytössä saattaa esiintyä.

ZyXEL VMG3925 -modeemi on käytössä Elisa Netti Lite ADSL-, VDSL- ja Kuitu -liittymissä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.

Laitteen resetoiminen

Mikäli ZyXEL VMG3925 -modeemi toimii puutteellisesti, esimerkiksi yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan, se kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Suosittelemme tekemään resetoinnin aina myös ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos modeemin toimivuudessa esiintyy ongelmia. Päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä muun muassa asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät muistista vasta resetoinnissa.

Tee resetointi painamalla modeemin takana olevaa reset-painiketta noin 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Voit käyttää myös teräväkärkistä kynää. Monesti kynänkärki on kuitenkin liian lyhyt ja/tai paksu, eikä se tällöin mahdu painamaan painiketta pohjaan asti, jolloin modeemi ei resetoidu.

Puhelinjohto kytketty ADSL- ja VDSL -liittymissä virheellisesti PHONE-liittimeen

Laitteessa on kolme RJ11-liitintä: DSL, PHONE1 ja PHONE2. Varmista, ettet ole kytkenyt puhelinjohtoa virheellisesti PHONE1- tai PHONE2 -liittimiin, sillä se tulee kytkeä DSL-liittimeen. Tarkista lisäksi, ettei mitään kaapelia ole kytketty WAN-liittimeen, kun käytössä oleva liittymä on ADSL tai VDSL. Automaattisen tunnistuksen vuoksi laite tunnistaa yhteyden ETH-yhteydeksi, eikä toimi ADSL- tai VDSL-liittymässä.

Jos kytkentä on ollut väärin, korjaa kytkentä oikeaksi ja resetoi modeemi yllä kerrotun ohjeen mukaisesti. Johdon vaihtaminen oikeaan porttiin ei yksin riitä. Laite pitää resetoida, jotta yhteystyypin automaattinen tunnistus tehdään uudelleen.

WLAN-yhteys ei muodostu tai ei toimi ollenkaan

ZyXEL VMG3925 -modeemin WLAN-suojaus on oletuksena WPA-PSK2 mixed mode. Mikäli yhteys ei muodostu, muuta suojaus toiseksi, kuten esimerkiksi WPA TKIP - tai WPA2 AES only.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, yksi syy saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku. Kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä toimintoa oikein. Voit korjata tästä johtuva ongelman vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan 1-11 välillä.

WLAN-yhteys on hidas

Jos WLAN-yhteys on hidas, yksi syy voi olla tukossa oleva 2,4GHz langattoman verkon taajuusalue. Mikäli päätelaite tai langattoman verkon sovitin tukee 5GHz-taajuutta, kannattaa modeemi yhdistää tähän verkkoon.