5G vauhdittaa Aktian varainhoitoa

Lukuaika 2 min

Uudistuva varainhoitajapankki päivitti puhelinliittymänsä 5G-aikaan. Nopea ja varmatoiminen netti sujuvoittaa etätyötä ja verkkotapaamisia asiakkaiden kanssa.

Kuva: Aktia

Viime keväänä Aktia kasvatti toimintaansa merkittävällä yritysostolla. Vuodesta 1826 toimineella pankilla oli noin 300 000 henkilöasiakasta pääasiassa rannikolla ja suurissa kaupungeissa. Ostamalla Taalerin varainhoitoliiketoiminnan Aktia haukkasi itselleen myös merkittävän osan suomalaisesta premium-sijoittamisesta.

Taalerilta Aktialle siirtyi noin 100 työntekijää ja yhtä montaa hiljattain hankittua 5G-puhelinliittymää. Vielä 4G-aikaa eläneessä Aktiassa toimintojen yhdistäminen merkitsi keskenään erilaisten liittymätyyppien yhdenmukaistamista.

”Oli totta kai järkevämpää päivittää omat vanhat liittymämme nopeiksi 5G-liittymiksi kuin päinvastoin”, Aktian järjestelmäasiantuntija Sebastian Nysten sanoo.

Kesän alussa noin 600 Aktian puhelinliittymää päivitettiin Elisan 100 Mbit/s -nopeudella toimiviksi 5G-liittymiksi.

Videotapaamiset sujuvat nyt varmasti

Tärkein syy 5G-liittymien hankkimiselle Aktiassa on etätyön lisääntyminen.

”Kun koronapandemia alkoi, meillä tehtiin vielä aika vähän etätöitä. Hyppäsimme viikossa etätöihin, mikä oli meiltä huima suoritus.”

Työ pankissa on suurimmaksi osaksi asiantuntijatyötä. Kun koronan myötä myös asiakkaat ovat tottuneet asioimaan digitaalisten yhteyksien kautta, voidaan yhä useampi pankkiasia hoitaa etänä. Esimerkiksi sijoitussuunnitelmaa tehtäessä riittää, että pankin virkailijalla on pääsy tarvittaviin tietoihin. Jos ennen piti pukeutua parhaimpiinsa, kiinnostaa nykyisin asiakasta ja virkailijaa enemmänkin se, että yhteydet toimivat.

”Kun töitä tehdään nyt paljon kotoa käsin, saattavat taloyhtiöiden laajakaistat ruuhkautua. Nopean 5G-yhteyden myötä työntekijämme voivat puhelimestaan jakaa yhteyden läppärille, jolloin Teams-tapaamiset onnistuvat aina sujuvasti ja varmasti.”

Monen muun tavoin myös Aktialla kaivataan jo läsnäoloa ja oikeita tapaamisia kahviautomaatilla. Etätyöt ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen. Esimerkiksi Aktian Arkadiankadulla sijaitseva pääkonttori on suunniteltu hybridityöntekoa silmällä pitäen.

Nopea 5G vahvistaa työnantajamielikuvaa

Etätyön ohessa toinen tärkeä syy Aktian 5G-hypylle on työnantajamielikuva. Parhaimpien osaajien halutaan hoitavan asiakkaiden raha-asioita.

”Puhelinliittymä tuskin on tärkein syy, miksi joku vaihtaa työnantajaa tai jää vanhaan työpaikkaansa, mutta pienet asiat viestivät siitä, että yritys arvostaa henkilöstöään.”

Pankissa puhelin on myös työkalu, jolla hoidetaan luottamuksellisia ja pankkisalaisuuden määrittelemiä asioita. Esimerkiksi sähköpostit ja pankkiohjelmat toimivat vain yrityksen omilla laitteilla. Työasioita hoidetaan paljon työpuhelimella. Modernin työnantajan kuuluukin tarjota työntekijöilleen liittymät, joilla työt hoituvat sujuvasti.

”Puhelin on iso osa elämäämme, ja kaikki tärkeä kulkee siinä mukana. Nopea 5G-liittymä on yksi pieni bonus, joka rakentaa hyvää ja modernia kuvaa työnantajasta.”

Nysten arvioi, että noin puolella henkilöstöstä on jo 5G-yhteyttä tukeva puhelin. Loput päivittyvät 5G-aikaan puhelinkannan luonnollisen uusintasyklin mukaan.

”Hyvää on myös se, että uusilla liittymillä saimme myös 4G-verkossa toimiviin puhelimiimme huomattavasti lisää nopeutta.”

5G-hyppy nopeasti ja vaivattomasti

5G-hyppy oli vilahdellut Aktian suunnitelmissa aiemminkin, mutta Taalerin yritysosto nopeutti suunnitelmia. Vanhoihin liittymiin verrattuna uudet 5G-liittymät kaksinkertaistavat nopeuden.

”Myös latenssi eli 5G:n lyhyt viive on merkittävä, sillä se tekee videoneuvotteluista sujuvia.

Myös vanhat mobiililiittymät ovat Elisalta, kuten myös Aktian käyttämät yritysnumerot. Elisa olikin luonnollinen valinta myös 5G-liittymien toimittajaksi”, Nysten sanoo.

”Asiointi yhden toimittajan kanssa on helppoa. Elisalla analysoitiin käyttödatan perusteella tarpeemme todella hyvin, minkä ansiosta sopiva ja hinnaltaan kilpailukykyinen 5G-liittymä löytyikin nopeasti.”

Satojen 5G-liittymien käyttöönotto sujui Nystenin mielestä helposti. Kun Elisa oli tehnyt taustatyön, asiakkaan ainoaksi tehtäväksi jäi liittymän tarvitsevien henkilöiden Excel-listan tarkastaminen. Vanhojen liittymien päivityksen 5G-aikaan Elisa toteutti etänä. Työntekijöille muutoksesta viestittiin Aktian sisäisessä verkossa.

”Puhelimen uudelleen käynnistämisen lisäksi se ei vaatinut meiltä mitään. Kaikki kävi todella vaivattomasti.”