Verkkokauppa avasi Body Lifelle mahdollisuudet tavoittaa suuria asiakasryhmiä. Verkkokauppa on ennen kaikkea satsaus tulevaisuuteen.
Helsingin Ullanlinnassa, komean satavuotiaan talon kivijalassa hellitään kehoa ja mieltä. Kaisa Laineen puolentoista vuoden ikäisellä hieronta- ja jalkaterapiapalveluja tarjoavalla Body Lifella riittää mukavasti asiakkaita. Laine halusi kuitenkin kehittää yritystään ja perusti verkkokaupan muun toiminnan tueksi puolisen vuotta sitten.
”Tuotteille on täällä varsin vähän tilaa. Valikoimaa olisi myös hyvä saada vähän laajennettua”, Laine perustelee verkkokaupan tarvetta.
Body Lifen verkkokaupan valikoimassa on luonnonkosmetiikkaa, vartalo- ja jalkahoitotarvikkeita sekä ravintolisiä ja vitamiineja. Kaikki on eettisesti ja ekologisesti tuotettua.
Verkkokauppa on ennen kaikkea satsaus tulevaisuuteen. ”Tavoite on, että löydämme jossain vaiheessa hittituotteen, joka nousee esille jenkeissä tai Euroopassa. Sellaisen myymisessä pitää olla etujoukoissa, jos verkkokaupalla haluaa vaurastua. Nyt sille on luotu valmius”, aiemmin markkinoinnin parissa työskennellyt Laine hymyilee.
Verkkokaupan saa helposti pystyyn
Verkkokaupan perustaminen Elisa Verkkokauppa -alustalle oli suhteellisen tuskaton projekti. ”Väistämättä vei aikaa, kun sivuille vietiin pari sataa tuotetta kuvineen ja teksteineen, vaikka harjoittelijamme olikin apuna. Nyt tuotteita lisäillään sitä mukaa, kun uusia saadaan myyntiin.”
Tekninen toteutus oli maallikollekin varsin vaivaton. ”Rakensimme kaupan aika perussäädöillä, vaikka apua vaativampaankin toteutukseen olisi saanut Elisan kautta. Ratkaisuilla on vaikutusta, koska käyttäjä huomaa aika nopeasti, onko sivut tehty huolella.”
Erityiskiitosta valmiit ja helpot sivupohjat saavat optimointimahdollisuudesta hakukoneita varten. ”Näkyvyyden kannalta hakusanat ovat tärkeimmät ja ne voi määritellä sivuille itse.”
Pieniä teknisiä haasteita oli oikeiden asetusten löytämisessä, mutta apu löytyi Elisan Yritysgurulta. ”Jouduin soittamaan sinne ja pari kertaa otettiin etäyhteys, mutta sitten kaikki saatiin toimimaan. Jos minä saan verkkokaupan käyntiin, varmasti se onnistuu monelta muultakin”, Laine nauraa. Hän pystytti verkkokaupan muutaman illan työnä ilman ulkopuolista apua.
Verkkokauppa kasvaa yrityksen mukana
Verkkokauppaa perustettaessa on tärkeää miettiä erityisesti sitä, mitä myy. ”Oikean tuotevalikoiman löytäminen on tärkeää, koska kilpailu ainakin meidän alalla on kovaa”, Kaisa Laine sanoo.
Verkkokauppa on Body Lifelle vielä sivubisnes, jota ei ole juuri markkinoitu. Laine hoitaa kaiken siihen liittyvän – tilaukset, postitus, laskutus – muun tekemisen ohessa itse, mutta on valmis uusiin ratkaisuihin, jos se oma hittituote löytyy.
Verkkokauppa on lähtenyt hyvin liikkeelle. Tähtitieteellistä ryntäystä ei odotettukaan, mutta tilauksia tulee tasaisesti. ”Onhan tämä vielä nappikauppaa, mutta tilaisuuden tullen tämä voisi myös muuttua päätoimiseksi”, hän hymyilee.
Verkkokaupalla on yksi iso etu. ”Tavoitan ostajia ympäri Suomen, hieronnoissa käyvää asiakaskuntaa laajemmin.”
Tuoreella yrittäjällä riittää virtaa, ja uuden toimipisteen haku on työn alla. Kasvusta huolimatta Kaisa Laine haluaa pitää jalat maassa. Ei ole hyvää mainosta, jos hyvinvointiyrittäjä uuvuttaa itsensä liialla työllä.
”Olen alusta asti palkannut töihin muitakin. Ja onneksi kotona on pari lasta joka päivä odottamassa. Ilman heitä päivät venyisivät helposti liiankin pitkäksi.”
Verkkokaupan edut
- Edullinen perustaa.
- Pienikin yritys tavoittaa ison asiakaskunnan.
- Maantiede ei ole esteenä.
- Mahdollistaa hallitun kasvun.
Kilpailu on kovaa, joten muista
- Selkeät tuote- ja hintatiedot auttavat ostopäätöksessä.
- Nopeus ja täsmällisyys on valttia.
- Erikoistu ja etsi omat tuotteesi.