Digitalisaatio on hämeenlinnalainen sairaanhoitaja

Lukuaika 2 min

Sairaanhoitaja Heini Puputti on digitalisaation tekijä – mutta ei hän sitä itse liikoja mieti. Heinille ajankohtainen sana on osa arkea. Hän työskentelee hämeenlinnalaisella Viipurintien terveysasemalla vastuullaan muun muassa mobiilisovelluksen avulla tehtävät terveysarvojen etämittaukset.

Heinin työhön kuuluu asiakkaiden vastaanotto, erilaiset toimenpiteet sekä terveystietojen mittaaminen ja seuranta. Hän valitsi aikanaan hoitotyön sen vuoksi, että alalla saa auttaa ihmisiä, toimenkuva on monipuolinen ja työllisyystilanne valoisa. Valintaa ei ole tarvinnut katua.

Vuonna 2009 valmistunut Heini on päässyt näkemään aitiopaikalta, miten digitalisaatio on helpottanut sekä potilaiden elämää että jatkuvan kiireen keskellä työskentelevän hoitohenkilökunnan arkea.

”Moni asia on muuttunut lyhyessä ajassa. Opiskeluaikanani kaikki kirjattiin vielä paperille. Nyt hoitoalalla opetellaan nopeaan tahtiin uusia toimintatapoja, ja asiakkaamme hoitavat yhä enemmän asioita netin kautta ja kotoa käsin. Terveysaseman henkilökunnan työtä helpottaa, kun asiakkaat aktivoituvat kokoamaan omia tietojaan terveystilille ja antavat niitä myös henkilökunnan käyttöön”,  hän kuvaa.

Hämeenlinnassa tehtiin pari vuotta sitten iso periaatepäätös, jonka myötä kaupungin terveyspalveluiden kehittämisessä hyödynnetään digitaalisuutta toiminnallisten uudistusten tukena. Kaupungin kahdeksalla terveysasemalla riittää edelleen vilskettä ja vipinää, mutta keväällä 2015 avattu minunterveyteni.fi-palvelu on kasvattanut jatkuvasti rooliaan.

Digipalveluita käyttää niin seniori kuin millenniaali

Palvelu yhdistää asiakkaiden itse omalle terveystililleen tuottamaa tietoa potilastietojärjestelmän tietoon. Verkossa on mahdollista tehdä esimerkiksi oirearvioita, joiden perusteella palvelu ottaa kantaa onko tarpeen hakeutua vastaanotolle. Akuuteissa kysymyksissä vastauksen saa verkossa päivystävältä virtuaalihoitajalta. Palveluun kuuluvan eOmahoidon kautta voi uusia reseptejä ja tarkistaa laboratoriotuloksia.

”Kaupunkilaiset ovat ottaneet uudet digitaaliset palvelut kasvavalla innostuksella vastaan. Erityisesti nuoret hyödyntävät oirearvioiden tekemistä, ja eOmahoidon aktiivisimpia käyttäjiä ovat puolestaan seniori-ikään ehtineet hämeenlinnalaiset.”

Etämittaus tekee ruutupaperin tarpeettomaksi ja säästää jonottamiselta

Heinin työpäivään kuuluu astman diagnosointiin liittyvien puhallus- eli pef-mittausten sekä verensokeri- ja verenpainemittausten ohjeistaminen ja seuranta. Vielä äsken asiakkaat kirjasivat esimerkiksi pef-mittauksen tulokset kotona paperille, ja lääkäri teki merkintöjen perusteella aikanaan omat tulkintansa jatkohoidosta. Jatkuvassa verenpaineseurannassa olevat asiakkaat joutuivat tulemaan kerta toisensa jälkeen terveysasemalle jonottamaan mittausta.

Moni asia muuttui, kun etämittauksen kokeilut aloitettiin vuonna 2015 – asiakkaiden kotona tekemät mittaustulokset välittyvät nyt mittalaitteelta älypuhelimen mobiilisovelluksen välityksellä suoraan hoitohenkilökunnan ruudulle, ja vieläpä analysoituina. Kaikki tulokset ovat lähitulevaisuudessa nähtävillä myös asiakkaan omalla terveystilillä. Terveysasema tarjoaa asiakkaille mittalaitteet ja tarvittaessa myös älypuhelimen sekä opastuksen niiden käyttöön.

”Etämittaus on saanut asiakkailta kiitosta näppäryydestään. Mittaus on helppo toteuttaa puhelimella. Asiakkaan ei tarvitse kirjoittaa mitään paperille, vaan hän voi keskittyä mittauksen tekemiseen. Puhelin muistuttaa mittauksesta ja huomauttaa myös silloin, jos mittaus ei jostakin syystä onnistunut. Näin saamme aiempaa luotettavampia tutkimustuloksia”, Heini Puputti toteaa.

Hänen mukaansa luotettavat ja reaaliaikaiset tulokset merkitsevät mahdollisten riskitekijöiden entistä aikaisempaa huomaamista ja näin myös parempaa hoidon lopputulosta.

Ei paluuta vanhoihin toimintatapoihin

Heini on lämminhenkinen digitalisaation tekijä, joka uskoo vankasti sähköisten palveluiden nopeaan kehitykseen. Hän näkee paljon mahdollisuuksia esimerkiksi videovastaanoton kehittämisessä.

”Digitaaliset palvelut ovat tulevaisuutta ja vauhtiin on vain päästävä mukaan – uuden opettelu on kaikille jatkuvaa. Ja jos etämittausta ajattelee, en palaisi enää entiseen tapaan toimia. Tämä on kaikille niin paljon helpompaa ja järkevämpää”, hän hymyilee.

Heinin tietokoneen ruudulla odottavat jo tutun rouvan tuoreet mittaustulokset. On aika tarkistaa, että kaikki on kunnossa.

Tutustu Elisa Etämittaukseen ja ratkaisuihimme sosiaali- ja terveydenhuollolle (Sote).

Lue myös

Kelan digipalvelut edistävät kansalaisten yhdenvertaisuutta

Väestön ikääntymisen megatrendi haltuun terveydenhuollon digitalisaatiolla

Videoneuvottelupalveluista löytyy apu terveydenhuoltoon

Terveydenhuollon ja teknologian yhteinen kieli