Yritys voi parantaa osaamistaan nopeallakin koulutuksella. Elisalta löytyy koulutusta yrityksen kaikkiin digitarpeisiin – niin loppukäyttäjille kuin ICT:n avainhenkilöille.
Koko maailmaa murjova koronakriisi on aiheuttanut sen, että seminaarit on peruttu, työmatkat lykätty ja kalenterit hölskyvät väljyyttään. Vapautunutta aikaa ei kannata heittää yrityksissä kuitenkaan hukkaan, vaan hyödyntää se kouluttamalla henkilökuntaa.
”Uusia digityökaluja kannattaa ottaa nyt käyttöön, sillä jo muutaman päivän koulutuksella voi tehostaa merkittävästi yrityksen toimintaa ja työtapoja”, vinkkaa Elisan Asiantuntijapalveluiden liiketoimintajohtaja Joni Oksanen.
Tilanne on elänyt nopeasti, ja poikkeusolojen takia etätyön ja digityökalujen hallinnan merkitys on kasvanut valtavasti.
”Me haluamme auttaa yrityksiä, että ne voivat toimia mahdollisimman normaalisti epänormaalissa tilanteessa. Siihen tarvitaan kyvykkyyttä viestiä niin asiakkaiden kuin työkavereiden kanssa”, sanoo puolestaan End User Services Business Lead Ville Landtman.
Osaaminen mahdollistaa yrityksen reagointikyvyn
Liikkumisrajoituksia poikinut kriisi onkin laittanut monet etätöihin kotikonttoreille. Se on järkevää, mutta tilanne kuitenkin kuormittaa verkkoja poikkeuksellisen paljon.
”Tässä tilanteessa IT-infra muodostuu kriittiseksi, ja siksi on hyvä päivittää myös yritysten teknisten asiantuntijoiden osaaminen ajan tasalle. Osaaminen parantaa reagointikykyä, jos tulee ongelmia vaikkapa verkon kapasiteetin suhteen”, Oksanen sanoo.
Elisa on kouluttanut paljon asiakkaidensa ict-asiantuntijoita, palvelupäälliköitä, esimiehiä ja päättäjiä, jotka vastaavat ict:n toiminnoista. Yhä enemmän koulutusta järjestetään myös loppukäyttäjille heidän tarvitsemiinsa pilvisovelluksiin – mm. Teams, Office365 – liittyen.
”Kaikki osaavat liittyä Teamsin kokouksiin tai operoida perusasioiden kanssa. Mutta siellä on valtavasti ominaisuuksia, joiden tehokkaammalla käytöllä voidaan kasvattaa yritysten tuottavuutta”, Oksanen vakuuttaa.
Räätälöityjä kursseja yrityksen digitarpeisiin
Elisa tarjoaa koulutusta niin yrityksille räätälöitynä kuin yleisesti kaikille kiinnostuneelle. Pilvisovelluksiin keskittyvät koulutukset ovat aina räätälöityjä.
”Yleiset kurssit järjestetään pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla, mutta myös maakunnissa ja isommissa kaupungeissa on kymmenisen kurssia vuodessa. Tällä hetkellä kaikki järjestettävät koulutukset pidetään virtuaalisesti. Näille kursseille voi ilmoittautua kuka tahansa asiakasyrityksistämme”, Oksanen kertoo.
Kurssit on tarkoitettu 8–16 hengelle, riippuen kurssin työskentelytavoista. Kurssit kestävät yleensä 2–3 päivää. Osa ajasta on teoriaa, osa käytännön harjoituksia – ennakko- ja kotitehtäviä ei anneta.
Koulutusta räätälöidään myös asiakaskohtaisesti, tarpeen mukaan. Oksasen mukaan räätälöityjä koulutuksia järjestyy noin kuukauden varoajalla – vähän kouluttajien aikatauluista riippuen.
”Meidän kouluttajamme ovat osaavia konsultteja, jotka tekevät koko ajan työtä asiakkaiden kanssa ja opastavat heitä uusien teknologioiden käyttöönotossa. He tietävät, mikä toimii käytännössä ja tuntevat tuotantoympäristön realiteetit.”
Etätyöhön tarvitaan oikeat työkalut
Jo ennen koronakriisiä Elisan koulutussisältöjä on uusittu, ja ne ovat ajan tasalla. ”Täällä ollaan hyvin lähtötelineissä, ja virtuaalikoulutusympäristö on valmiina”, vakuuttaa Mika Ilvesmäki, jonka vastuulla on esimerkiksi osa tietoverkkokoulutuksista.
Koulutusten suola on se, että ihmiset pääsevät vaihtamaan kokemuksia keskenään sekä kouluttajan kanssa. Samanlaisen vuorovaikutuksen aikaan saaminen ei ole mahdotonta virtuaalisestikaan, mutta se vaatii hieman enemmän.
”Kuten mille tahansa koulutukselle, sille pitää varata aikaa ja rauhaa. Nyt se on varmasti haastavaa, kun koulut ovat kiinni ja lapset vaativat kotona huomiota – mutta silti se on tärkeintä.”
Toinen keskeinen asia on, että työvälineet ovat kunnossa.
”Asioita on miellyttävämpi seurata, jos on vähintään kunnolliset kuulokkeet läppärin pikkukaiuttimien sijaan”, Ilvesmäki vihjaa.