Elisa IoT Innovation Challenge 2016 -kilpailun voittaneen Emergencen toimitusjohtaja Vesa Aaltonen rohkaisee yrityksiä kilpailuihin. Ne tuovat yritykselle kokemusta, kontakteja, näkyvyyttä, ja myös rahaa.
Teksti ja kuva: Juho Paavola
Viime vuonna Elisan Innovation Challenge -kilpailun kalkkiviivoille selvisi 19 yritystä erilaisilla liikeideoillaan. Kun palkintoraati lopulta kasvuyritysten konferenssissa Slushissa paljasti ratkaisunsa, espoolaisen Emergencen toimitusjohtaja Vesa Aaltonen huokaisi paitsi ilosta myös helpotuksesta. Pieni viiden hengen yhtiö oli satsannut kisaan kaikkensa.
Puoli vuotta myöhemmin Aaltonen toteaa, että se kannatti. ”Konkreettista hyötyä oli tietenkin 50 000 euron palkintosumma, jolla kuitenkin maksamme vain 50 000 laskut. Sen sijaan sillä kaikella näkyvyydellä, jota voitostamme saimme, maksamme puolestaan sitten tulevaisuuden laskut”, Aaltonen muotoilee.
Emergence kertoo missä kontit oikeasti ovat
Innovation Challenge -kilpailussa Elisa etsi kekseliäitä ja toimivia ideoita IoT:n eli esineiden internetin sekä älykotiratkaisuiden maailmaan. IoT-kisan voittajan liikeidea oli yksinkertainen ja selkeä: akuilla ja aurinkosähköllä toimiva GPS-paikannin, jonka toiminta-aika on kymmenen vuotta.
Kun kilpailu oli käsillä, Emergence aloitti rohkean pilotin Liikennevirastolle, joka ylläpitää Suomen merialueiden merimerkkejä. Vesitieturvallisuuden takaamiseksi merkkien tulisi pysyä tarkasti paikoillaan, mutta valitettavasti luonto on usein eri mieltä.
”Joka vuosi noin tuhat merimerkkiä siirtyy jäiden ja myrskyjen vuoksi paikoiltaan. Teknologiamme avulla irronneesta tai siirtyneestä merkistä saadaan tieto ja sijainti välittömästi, jolloin korjaustoimissa säästyy aikaa ja meriliikenneturvallisuus paranee.”
Kilpailun jälkeen Emergence on jatkanut pilottia ja on käynnistämässä vastaavaa Iso-Britanniassa. Samalla yhtiössä suunnitellaan teknologian hyödyntämistä sellaisille kansainvälisille asiakkaille, joiden bisnes perustuu liikkuvaan omaisuuteen, kuten siirtolavoihin tai kontteihin. ”Yritykset eivät tiedä, missä ne menevät. Reaaliaikainen GPS-paikannus mahdollistaisi koko kapasiteetin paljon nykyistä tehokkaamman hyödyntämisen.”
Kilpailuvoitto toi uskottavuutta ja sopimuksia
Ilman kilpailuvoittoa Emergencen paikannin kertoisi, missä merimerkit, kontit ja siirtolavat kulkevat. Se ei kuitenkaan riitä. Aaltonen huomauttaa, että kaupanteossa pienen kasvuyrityksen ongelma suhteessa suuriin asiakkaisiin on aina uskottavuuden puute.
”Kilpailun kautta teimme kumppanuussopimuksia ja saimme tueksemme Elisan myyntitiimin. Ennen kaikkea voitto antoi meille uskottavuutta.”
Kerta toisensa perään Aaltosen puheessa kilpailuvoiton merkittävimmäksi hyödyksi nousee näkyvyys. Aivan kuten urheilussa, myös yrityskisoissa voittaja muistetaan. Innovation Challengen jälkeen yrityksen näkyvyys mediassa onkin lisääntynyt.
Aivan kuten urheilussa, myös yrityskisoissa voittaja muistetaan.
Emergencelle osallistuminen oli kova ponnistus. Aaltonen kuitenkin laskee, että ilman voittoakin osallistuminen olisi kannattanut. Päästessään loppukilpailuun yritys sai käyttöönsä Elisan IoT-alustan sekä tukea edellisvuoden kilpailun voittajalta, LINK Design & Developmenilta.
”Kun osallistuimme, saimme asiat tehtyä paljon nopeammin. Saimme pilotista tuloksia ja sitä kautta asiakastyytyväisyys kasvoi, mikä taas johti kaikkeen muuhun se jälkeen.”
Kilpailun on tuettava tuotteen kehittämistä
Puoli vuotta kilpailuvoiton jälkeen Emergencen kaupallistamisvaihe etenee. Yhtiö toteuttaa pilotteja asiakkailleen ”Buy & Try” -mallilla. Valmiin massatuotannon Aaltonen arvioi alkavan vuodenvaihteessa.
Asioiden internetin markkina ei ole vielä kylläinen, mutta parhaatkin innovaatiot saavat kilpailijoita nopeasti. Siksi kaupallistamisessa pitää olla reippautta ja ryhtiä.
”Tärkeintä on seurata, miten asiakkaan oma bisnes kehittyy. Ei meidän asiakkaat IoT:n takia sitä muuta vaan omien asiakkaidensa tarpeiden mukaan, ja IoT:n pitää tukea sitä muutosta.”
Uusia yrityksiä Aaltonen kehottaa osallistumaan kilpailuihin rohkeasti. Niissä saa näkemystä, apua ja verkostoja. ”Hyvä vaihe osallistua on se, kun on käynyt ideasta keskusteluja asiakkaan kanssa. Kilpailussa päästään sitten puheista konkretiaan.”
Samalla fokus on kuitenkin pidettävä kirkkaana. ”Kilpailun on ehdottomasti tuettava sitä, mitä yritys tekee. Pelkkä kilpaileminen vain kilpailemisen ja näkyvyyden takia on helposti hukkaan heitettyä aikaa.”
Elisa Innovation Challenge -kilpailu järjestetään vuonna 2017 jo kolmannen kerran. Osallistumisideoiden ehdottamisjakso päättyi 28. kesäkuuta ja kilpailuun mukaan valitut semifinalistit ilmoitetaan 7. elokuuta. Kilpailu huipentuu voittajan julkistamiseen Slush-tapahtumassa marras-joulukuun taitteessa.