Helsinki testaa, miten viheryksiköt ja pelastustoimi voivat hyödyntää erilaisissa tehtävissään Elisan operoiman 5G-yhteydellä varustetun kuvauskopterin huipputarkkaa 360-kuvaa.
Aurinko kimaltelee meren pinnasta ja osuu välillä saaren edustalla uinuviin kaisloihin. Kaikki niin kuin pitääkin?
Ei välttämättä, sillä kaislojen takana saattaa lymytä pahamaineinen kurtturuusu. Se on kestävä kasvi esimerkiksi maanteiden pientareilla, mutta se myös valtaa hallitsemattomasti alaa muilta kasveilta. Ei ihme, että kurtturuusu on hävitettävien vieraslajien listalla.
”Ongelmana vain on se, että kun teemme kartoituksia veneestä käsin, ranta saattaa näyttää kaislaiselta ja hyvältä, mutta kurtturuusu lymyääkin kaislojen takana”, Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Heidi Heinonen kertoo.
Forum Virium on Helsingin kaupungin uusia digitaalisia palveluja ja innovaatioita kehittävä yhtiö. Paraikaa se testaa, miten Elisan ja Vertical Hobbyn tuottama Drone-as-a-service-palvelu voisi auttaa Helsingin kaupunkitekniikan ylläpitoa ja ympäristönhoitoa sekä Staran ja pelastuslaitoksen työtä.
”Kurtturuusun tapauksessa ilmasta näemme hyvin, mikä saaren kokonaistilanne on ja kykenemme tutkimaan suuriakin alueita nopeasti. Muuten sama vaatisi veneen tai jopa helikopterin käyttöä”, Heinonen antaa esimerkin.
Nopeasti merelle torjuntatehtäviin
Helsinkiä tutkiva multikopteri ei ole mikä tahansa lennokki. Periaatteet ovat samat kuin pienemmissäkin kuvauskoptereissa, mutta mittakaava eri. Se kykenee lentämään kuormasta riippuen puolisentoista tuntia ja kantamaan mukanaan jopa 20 kilon lastin.
Nopeuden ja kantomatkan takana on polttomoottori, joka luo energian kahdeksalle sähköllä toimivalle roottorille. Laite voi lentää vielä, kun tuulen nopeus on puuskissa 14 metriä sekunnissa.
”Erityisesti toimintamatka ja säänkestävyys ovat tekijöitä, jotka meitä kiinnostavat”, palomestari Petri Korhonen Helsingin pelastuslaitokselta sanoo.
Lentovoimaisen multikopterin eduista voi olla hyötyä erityisesti laajalla merialueella, missä erilaisia pelastustehtäviä Helsingissä on kymmeniä vuodessa.
”Suurin mielenkiinto kohdistuu siihen, miten voimme hyödyntää dronea pelastustehtävien tilannekuvan rakentamisessa. Mitä nopeammin saamme onnettomuudesta oikean tilannekuvan, sitä tehokkaammin voimme käynnistää oikeat pelastustoimet”, Korhonen sanoo.
Multikopteri vie silmät taivaalle
Viheralueiden hoidossa multikopteria testataan Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran tarpeisiin. Lähisaarten kurtturuusukartoitusten ohessa Stara paikantaa multikopterin avulla Suomenlinnan saaren puistonpenkkejä, jotka tuppaavat välillä piknik-käytössä vaeltamaan kauaskin.
Alma-myrskyn jälkeen Staralla päästiin testaamaan multikopteria myös myrskytuhojen kartoittamisessa Helsingin keskuspuistossa. Sen kamera tuottaa 360 asteen kuvaa 8K-tarkkuudella, joka siirtyy Elisan 5G-ratkaisun avulla reaaliaikaisesti päätelaitteen näytölle tarkasteltavaksi.
”Kun aikaisemmin myrskytuhot on pitänyt käydä katsomassa paikan päällä, selvitämme nyt, kuinka hyvin tuhoja on mahdollista erottaa huipputarkan kameran avulla”, Staran laatuasiantuntija Lauri Mörä sanoo.
Ajatuksena on, että raivaustoimia vaativat puut löydetään ilmasta käsin. Sen jälkeen metsurit pääsevät töihin aiempaa nopeammin ja kohdennetummin.
”Parhaimmillaan dronejen kattava käyttö erilaisissa tämän tyyppisissä etävalvontatehtävissä voisi vähentää myös kaupungin hiilidioksidipäästöjä, kun turha ajeleminen kohteiden välillä vähenisi”, Mörä näkee.
Käytännön testit auttavat löytämään bisneksen
Drone-as-a-service-ohjelman kokeilu kuuluu Uudenmaan liiton ja Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaan Vähähiilisyyttä tukevat dronepalveluratkaisut Etelä Suomessa -hankkeeseen. Siinä Forum Virium etsii tapoja luoda uutta liiketoimintaa, joka auttaa kuntia leikkaamaan CO2-päästöjään.
Elisan ja Vertical Hobbyn palvelu valikoitui mukaan, sillä tarjouskilpailussa esiin nousi uusia elementtejä, jotka voivat nostaa etäohjattujen koptereiden hyödyntämisen uudelle tasolle.
”Kiinnostavia asioita ovat toimintamatka, tarkka 360 asteen 8K-kamera sekä reaaliaikaisen tiedonsiirron mahdollistava 5G-yhteys”, Heinonen tiivistää.
Heinonen uskoo, että yhteistyömallit ovat tapa, joilla liiketoiminta suuriin kaupunkeihin rakentuu.
”Haluamme löytää tapoja, jotka auttavat kaupunkeja vähentämään hiilidioksidipäästöjään, mutta haluamme myös löytää kohteita, joissa on mahdollista luoda uutta liiketoimintaa. Kokeilu onkin tärkeä, sillä vasta testaaminen käytännön olosuhteissa kertoo, mitä kannattaa kehittää ja mitä ei”, Heinonen linjaa.
Lue lisää 5G:stä ja sen hyödyntämisestä yrityksissä >>
Lue myös
5G, tekoäly ja drone tuovat ketteryyttä liikennemäärien laskentaan
Etäohjaus vie traktoria kohti autonomiaa