Etävalmennus teki Toisintekijöistä vientiyrityksen

Kasvava valmennusyritys Toisintekijät niputti heti aloittaessaan IT-hankintansa Elisalle. M365-palvelu mahdollistaa verkkovalmennusten tekemisen sujuvasti ja luotettavasti.

Kun koronavuoden etätyöt ovat vain jatkuneet, samankaltaiset kysymykset ovat alkaneet nousta esille yhä useammassa yrityksessä.

”Ihmiset alkavat olla väsyneitä ja uupuneita. Miten ylläpidetään jaksamista ja yrityksen yhteisöllisyyttä, kun ihmisiä ei nähdä”, valmentaja ja kouluttaja Janne Paljärvi sanoo.

Paljärvi on yksi vuonna 2018 perustetun Toisintekijät-valmennusyrityksen perustajista. Toisintekijöille korona-aika on osoittautunut hyvin kiireiseksi. Yritykset tarvitsevat valmentajaa auttamaan siinä, miten oma väki pidetään vireänä pandemian jatkuessa.

Toisintekijöillä työtä tukee Elisan kautta hankittu M365-ohjelmistopaketti ja etenkin sen videokeskustelusovellus Teams. Yrityksessä tehdään työtä toimistolla, asiakkaiden luona ja verkon yli. Yritysvalmennuksista selvästi yli puolet tehdään jo verkon kautta, ja määrä vain kasvaa.

”Enää työmme ei ole paikkaan sidottua. Olemme pitäneet verkon kautta valmennuksia jopa Kanadassa työskenteleville suomalaisfirmojen työntekijöille. Korona teki meistä samalla vientiyrityksen”, Paljärvi veistelee.

Tietoturva on työn elinehto

Toisintekijät syntyi, kun kaksi alun perin sosiaalityöhön erikoistunutta yritystä yhdisti voimansa vuonna 2018. Edelleen toinen puoli yrityksen liiketoiminnasta muodostuu kunnille tehtävästä sosiaalialan työstä, kuten perhe- ja lapsityöstä.

”Työtämme ohjaa ajatus ihmisen aidosta kohtaamisesta, sillä patenttiratkaisuja ei ole. Jokaisella perheellä ja yrityksellä on omat vahvuusalueensa, jotka haluamme ihmisiä kuuntelemalla löytää”. Paljärvi kertoo.

Sosiaalityön ja yritysvalmennusten maailmassa tärkeää on myös luottamus. Sen ansaitseminen vaatii kuuntelemista ja aitoa läsnäoloa, mutta sen voi menettää nopeastikin. Digitaalisten työvälineiden yleistyessä yritysten tietoturva nousee yhä kriittisemmäksi asiaksi. Vastaamon tapaus osoitti, että ihmisten yksityiset tiedot voivat hetkessä muuttua rikollisten kauppatavaraksi.

Paljärvi uskoo, että tapaus sai alalla toimivat yritykset tarkastelemaan tietoturvaansa kriittisesti.

”Itse panostimme tähän alusta asti todella paljon. Apunamme on ollut tietoturvakonsultti, jonka johdolla on käyty läpi paitsi järjestelmiä myös tietoturvallisia toimintamalleja.”

Yksi toimittaja selkeyttää laskutusta

Kun Toisintekijät aloitti toimintansa, yrityksessä haluttiin laittaa IT-järjestelmät kerralla kuntoon. Sen sijaan, että yksittäisiä laitteita ja palveluita hankittaisiin halvinta etsien sieltä täältä, päätettiin heti alussa hankkia koko paketti yhdeltä toimittajalta.

”Se selkeyttää laskutusta. Usein tahtoo olla myös niin, että mitä vähemmän on laskuja, sitä vähemmän on maksettavaa”, Paljärvi sanoo.

Toisintekijät pyysi tarjouksen muutamalta eri toimittajalta. Kilpailun voitti Elisa, jolta Toisintekijöiden henkilökunnalle on hankittu puhelimet ja tietokoneet sekä puhelin- ja verkkoliittymät. Päivittäiset toimisto- ja suunnittelutyöt sekä suuri osa verkkovalmennuksista hoituvat kuukausiveloitteisen M365 -ohjelmistopaketin avulla. Toisintekijöissä IT tukee arkea ja auttaa luomaan uutta liiketoimintaa.

”Elisan kanssa yhteistyö on sujunut alusta alkaen hyvin. Kun asiakkuus oli jo olemassa, on palveluita ollut luontevaa hankkia heidän kauttaan tarpeen mukaan lisää.”

Kaikki palvelut Elisa Oma IT:n alle

IT:n näkökulmasta Toisintekijät on tyypillinen pk-yritys. Se kasvaa ja vaatimukset IT-järjestelmälle elävät kasvun mukana. Yritys ei kuitenkaan ole vielä niin iso, että sen kannattaisi palkata omaa IT-tukihenkilöä.
”Siksi tämmöinen vanha ukko on käyttänyt työaikaansa IT-ongelmien ratkomiseen, vaikka voisin käyttää aikani paremminkin”, Paljärvi sanoo ja nauraa päälle.

Siksi Toisintekijöissä on päätetty niputtaa yksittäiset IT-järjestelmän palaset Elisa Oma IT -palvelun alle. Elisa Oma IT on pk-yrityksille suunnattu palvelu, jonka sisältö räätälöidään yrityksen tarpeen mukaan. Toisintekijöissä se merkitsee jo olemassa olevien palvelujen tukevoittamista omalla IT-tuella.

Elisa Oma IT:n palvelu oli helppo ostaa, sillä palvelun ajatus oli tuttu. ”Meillä itsellämme on vastaava HR-ammattilaisen palvelu pienyrityksille, jotka tarvitsevat HR:ää silloin tällöin, mutta joilla ei ole varaa palkata kokoaikaista työntekijää.”