Sosiaalinen media on yrittäjän suora kanava asiakkaiden sydämeen. Onnistuminen somessa vaatii uskallusta, auttamista ja pitkäjänteistä työtä, yrityskonsultti Sanna Jylänki tiivistää.
”Jos haluaa miljoonan niin pitää auttaa miljoonaa ihmistä, ja siitähän sinä sisällöntuotannossa oikeastaan on kyse”, Sanna Jylänki sanoo.
Elisan After Work -virtuaali-iltapäivässä yrittäjille puhunut Jylänki on konsultti, jonka työtä on auttaa muita pienyrittäjiä uskaltamaan näkyä sosiaalisessa mediassa. Näkyvyys ja oman äänen kuuluminen somessa on Jylängin mukaan nykypäivän yrittäjille välttämätöntä.
”Enää ole niitä puhelinluetteloja. Välineet muuttuvat, ja markkinointi on referenssiä, asiakaspalvelua ja keskustelua. Iso muutos tässä on se, että verkossa tieto tulee ihmisen luo.”
Pärjätäkseen yrittäjän on haluttava keskustelua asiakkaiden kanssa. Jos sitä ei tee itse, sen tekevät muut. ”Lopulta oikeasti kaikkea myydään tunteella, ja sen tunteen me voimme synnyttää aika helposti, kun uskallamme näkyä ja olla itse siellä esillä.”
Uskalla lähteä tekemään
Juuri uskallus on sana, joka esiintyy Jylängin puheessa tiuhaan. Omalta mukavuusalueelta poistuminen on suurin, tärkein ja ensimmäinen askel kohti some-markkinointia. Nykyisin julkaisutekniikka on helppoa. Tekniikka on opeteltavissa, jos yleisönsä sen avulla haluaa tavoittaa.
”Laita kalenteriin vaikka huomiselle, että teet YouTubeen videon, tai jos et uskalla sitä, teet Instagramiin videon ja sitten maanantaina Facebookin videon. Pääasia on, että alat tehdä niitä juttuja ja luotat pienten asioiden toistamiseen.”
Tottumattomalle kehotus on hengästyttävä. Jylänki huomauttaa, että tärkeintä on löytää oma ääni. Jos videot tuntuvat vierailta, voi kirjoittaa blogia, tehdä podcasteja tai laatia omia asiakkaita auttavia käyttöohjeita.
Tärkeintä on lähteä liikkeelle, sillä parhaiten oppii tekemällä. ”Joku voisi tässä nyt ruveta viisastelemaan kyllä on tärkeä tehdä strategia ensin, ja totta kai ne arvot ja muut pitää sinne yritykseen miettiä. Tärkeämpää on se, että tekee edes jotakin.”
Menestys vaatii pitkäjänteistä työtä
Suora viestintä omalle asiakaskunnalle korostaa inhimillisyyttä. Vaikka ihmiset ostavat tuotteita tai palveluja, he haluavat nähdä, mitä ´takahuoneessa tapahtuu´. Tarinat yrityksen arjesta koukuttavat asiakkaat osaksi yhteistä kertomusta.
”Kaikista ei kuitenkaan tarvitse tulla, eikä tulekaan asiakkaita. Meidän pitää luottaa siihen, että kun teemme omalla omilla kasvoillamme, uskallamme näkyä ja toistaa asioita, niin eräänä päivänä meille sitä kauppaa myöskin sieltä tulee.”
Jylängin resepti yrittäjän digimarkkinoinnille on hyvä ja selkeä kotisivu, jonka sisältöä rikastetaan itselle sopivalla some-kanavalla. Kaikkia ei pidä yrittää miellyttää, vaan tehdä pitkäjänteistä työtä omalla äänellä.
Silti pikavoittoja on turha odottaa. Joskus vaaditaan jopa kolmesta viiteen vuotta sinnikästä työtä, että kauppa lähtee toimimaan. Jylänki vertaa digimarkkinointia osuvasti kuntoiluharrastukseen. ”Eivät siellä kuntosalillakaan tulokset tule viikossa, vaan kyllä siellä pitää käydä vähän pidempään, jos meinaa saada tuloksia aikaan.”
Rohkea voittaa aina – Onnistuneita asiakaskohtaamisia verkossa -tapahtuma toteutettiin marraskuussa 2020.
Lue myös muut tiivistelmät tapahtuman sisällöistä
Yrittäjä, hanki asiakkaat sieltä, missä he jo ovat