Näin onnistut asiakastapaamisessa verkossa

Yhä useampi kontakti solmitaan verkon kautta tapahtuvissa virtuaalitapahtumissa. Hyvä virtuaalitapahtuma on lyhyt ja suunniteltu kohderyhmän tarpeiden mukaan.

Kun korona sulki maailman, moni epäili, voisivatko yritykset, asiakkaat ja yhteistyökumppanit oppia tapaamaan onnistuneesti verkossa.  Yksi epäilijä oli liike-elämän tapaamisia järjestävän BusinessMakerin Solutionsin yrittäjä Anneli Komi. Yhtiön mittauksissa virtuaalitapahtumat ovat kuitenkin osoittautuneet ihmisiä innostaviksi ja tehokkaiksi kohtaamispaikoiksi.

Anneli Komi keskusteli Elisan After work -virtuaalitapahtumassa miten asiakastapaamiset siirretään onnistuneesti verkkoon yhdessä yrittäjä Juho Toivolan, Liveto Groupin Linda Nilssonin ja Sisters Incin Osnat Mangsin kanssa.

Videotapaamisissa on kyse samasta asiasta kuin kasvotusten tapaamisissa, eli siitä miten osapuolen käytöstä muutetaan tunteisiin vetoamalla, tapahtumatoimisto Sisters Inc.:n tapahtuma-arkkitehti Osnat Mangs tiivistää ja jatkaa:  ”Mietin asian niin kuin kaikissa tapaamisissa, eli mitä vastapuoli saa siitä, että hän antaa puoli tuntia, tunnin tai kaksi tuntia ajastaan.”

Uusia taitoja on opittava

Työ- ja organisaatiopsykologi Juho Toivolan pitämistä koulutuksista suuri osa liittyy rekrytointiin. Pelko on sama kuin asiakastapaamisissa: uskalletaanko ihmistä palkata tai kauppa sopia tapaamatta fyysisesti toista. Toivola haluaa katsoa asiaa laajemmin.

”Virtuaalitapaamisiin liittyy taitoja, joita voi harjoitella”, Toivola sanoo. Virtuaalitapahtumassa esimerkiksi kehonkieltä on osattava käyttää eri tavoin kuin kasvotusten. Yrityksissä olisikin ymmärrettävä, että onnistuneet virtuaalitapaamiset perustuvat kokemuksesta kumpuavaan taitoon.

”Taitoja pitää harjoitella, pitää käyttää luovuuttaan ja voi käyttää ammattilaisiakin apuna. Sitten on nähtävä, tämä on vain työkalu. Me teemme verkon tapaamisissa ihan samaa, mitä me tehtiin aikaisemminkin”, Osnat Mangs muistuttaa.

Lyhyt kesto ja ohjelma onnistumiseen avaimina

Korona-aika on opettanut ihmiset kokoontumaan verkossa, mutta se on opettanut ihmiset myös vaatimaan. Kun tapahtumia alettiin siirtää verkkoon, ihmiset olivat tyytyväisiä, että elämä jatkui ja joku puhui heille asiaa ruudulta.

”Nyt virtuaalitapahtumissa pitää olla chatit ja muut työkalut, joilla pystyy aktivoimaan ihmisiä ja saamaan heitä juttelemaan myös keskenään”, tapahtumien virtuaalialustoja tarjoavan LivetoGroupin myynnistä ja tapahtumista vastaava johtaja Linda Nilsson sanoo.

Usein onnistunut virtuaalitapahtuma on lyhyt, enintään kolmasosan live-tapahtuman kestosta. ”Muista tauottaa, ja ottaa ihmiset mukaan. Silloin he kokevat olevansa osa tapaamista tai tapahtumaa”, Nilsson tiivistää.

”Pitää tarjota aitoa lisäarvoa sille vastapuolelle, luottaa ammattimaisiin tekijöihin, moderaattoreihin ja pistää painoarvo sisällölle. Ei välttämättä aina kannata raahata itseään puhujaksi, vaan miettiä, keitä kohdeyleisöni haluaa kuulla”, Mangs vinkkaa

Rohkea voittaa aina – Onnistuneita asiakaskohtaamisia verkossa -tapahtuma toteutettiin marraskuussa 2020.

->Katso tapahtuman tallenteet verkossa

Lue myös muut tiivistelmät tapahtuman sisällöistä:
-> Yrittäjä, hanki asiakkaat sieltä, missä he jo ovat
-> Heittaydy, uskalla ja onnistu somessa
-> Rohkeus verkossa tekee bisneksestä parempaa