Saimme supersuositun Etätyön tehoviikkojen webinaarisarjan aikana valtavan paljon kysymyksiä Teamsin ja muiden Microsoft 365 -palveluun kuuluvien sovellusten käytöstä. Tästä koosteartikkelista löytyy useimmin kysyttyjä kysymyksiä (Questions), joita teiltä on tullut webinaareissa. Olemme keränneet autenttisiin kysymyksiin vastaukset (Answers) asiantuntijoiltamme.
Artikkelin alussa käsitellään kattavasti Teamsin eri osa-alueita. Tämän jälkeen olemme vastanneet myös Live Event-, Sharepoint- ja OneNote-kysymyksiin.
Teams-yleistä
Question: Miten hyvin Teamsin käyttö onnistuu puhelimen kautta?
Answer: Teamsin käyttö puhelimella onnistuu erinomaisesti. Androidille ja iOS:lle on saatavilla oma appi sovelluskaupasta. Puhelimella pystyy tekemään suurimman osan samoista asioista mitä tietokoneellakin kuten kokouksiin osallistuminen, keskustelujen käyminen ja osallistuminen tiimien kanavien keskusteluihin. Myös esimerkiksi kameran käyttö kokouksissa sekä tiedostojen jakaminen onnistuu myös puhelimella.
Q: Teamsin tietoturva dokumenttien jaossa?
A: Teams käyttää taustalla dokumenttien jakamiseen pilvessä toimivaa SharePointia ja tämän tietoturva on hyvin korkealla tasolla. Kaikki dokumentit liikkuvat käyttäjän laitteen ja pilven välillä kryptattuina ja tallennetaan pilvessä kryptattuina. Vain oikeutetut henkilöt voivat päästä käsiksi dokumentteihin. Tiedostojen oikeudet määräytyvät aina sen mukaan mihin dokumentti jaetaan: kahden henkilön välisessä keskustelussa jaettu dokumentti on saatavilla vain näille keskustelun kahdelle osapuolelle ja taas esim. tiimin kanavalla jaettu tiedosto on saatavilla kaikille tiimin jäsenille.
Q: Mitkä on Teamsin edut verkkokokouksessa vs. Skype? Teams versus Skype? Miten Teams on parempi kuin Skype?
A: Skype for Business on ensisijaisesti suunniteltu kokouksia ja keskusteluja varten, kun taas Teams on paljon laajempi kokonaisuus tiimityöskentelyyn. Teams pitää sisällään kokouksien ja keskustelujen lisäksi paljon muutakin kuten tiedostojen jakamisen ja muokkaamisen sekä paljon erilaisia liitäntämahdollisuuksia Microsoftin muihin Office-tuotteisiin sekä myös kolmansien osapuolten tuotteisiin. Lisäksi äänen käsittely (audio) on kehittyneempää kuin Skypessä ja kokoukset sekä puhelut toimivat heikommillakin yhteyksillä.
Hieman yksinkertaistaen voisi sanoa, että Teams sisältää samat toiminnot, mitä Skype for Business ja SharePoint yhdessä.
Huomioitavaa on myös, että Skype for Business on poistuva tuote eikä sitä saa enää hankittua uusiin tenantteihin (organisaation Microsoft 365 -ympäristöihin). Tuote poistuu käytöstä vuoden 2021 heinäkuussa.
Q: Pitääkö kaikilla osallistujilla olla Teams-ohjelma vai voiko ilman Office 365 -ohjelmistoa osallistua kutsuttuna mukaan?
A: Kokousten osallistujilla ei ole pakko olla Teams-ohjelmaa, vaan sitä voi käyttää myös pelkällä internet-selaimella.
Q: Aiemmin ollut käytössä Dropbox. Pääseekö eroon ja miten fiksusti?
A: Jos Dropbox on ollut käytössä yrityksen yhteisenä tiedostojakona, niin tällöin tiedostot kannattaa siirtää Teamsiin ja luoda sinne vastaavat oikeustasot. Jos Dropbox on ollut myös käyttäjien henkilökohtaisen datan tallennuspaikka, niin henkilökohtaiset tiedot kannattaa siirtää OneDrive for Businekseen. Migraatio Dropboxista vaatii joka tapauksessa tapauskohtaista suunnittelua ja usein siihen liittyy myös laajempaa Teamsin käyttöönottoa. Elisan asiantuntijat voivat auttaa koko prosessin ajan suunnittelusta migraatioon ja käytön neuvontaan.
Q: Saako henkilön kuinka helposti liittymään Teamsiin? Voiko hänelle esim. lähettää Teams-linkin vai täytyykö hänen aina kirjautua johonkin sovelluskauppaan ennen kuin voi käyttää ohjelmaa?
A: Teamsin taustalla on Microsoftin Office 365-järjestelmä ja siellä käyttäjähallinta on hoidettu Azure AD:n avulla. Jos yrityksellä on jo käytössä sähköpostit Office 365:n kautta yleisimmillä Office 365 -lisensseillä, niin käyttäjällä on myös käyttöoikeus Teamsiin. Tällöin kirjautuminen Teamsiin tapahtuu käyttämällä samaa tunnusta ja salasanaa kuin sähköpostissa. On mahdollista toimittaa linkki Androidin tai iOSin sovelluskauppaan, josta voi asentaa ohjelmiston puhelimelle. Myös työaseman ohjelmistoon on mahdollista toimittaa linkki. Kun käyttäjä lisätään Teamsin tiimiin, niin tiimi kanavineen tulee näkyville käyttäjän Teams-sovellukseen automaattisesti.
Q: Pystyykö Teamsin eri kokonaisuuksia käyttämällä jotenkin tuhoamaan kaiken kaikkialta vai voiko luottavaisin mielin kokeilla eri toimintoja?
A: Teamsin tiedostot ovat taustalla tallennettuna SharePoint-palvelussa, jossa on käytössä versiohistoria sekä varmuuskopiointi. Versiohistoriaa käyttämällä voi palauttaa nopeasti aiemman version halutusta dokumentista. Jos käyttäjä poistaa vahingossa vaikka kokonaisen kansion niin yrityksen pääkäyttäjän on mahdollista palauttaa poistettu kansio 30 päivän ajan takaisin. Teams tiimin poistaminen poistaa kaiken sisällön tiimistä, mutta sen voi tehdä vain tiimin omistaja ja poiston yhteydessä järjestelmä antaa varoituksia ja pyytää vahvistuksen poistolle.
Q: Voiko Teamsia käyttää perinteisen palvelimella olevan verkkolevyn tyyliin vai onko SharePoint parempi vaihtoehto siihen?
A: Teams käyttää taustalla SharePointia, joten tiedostot ovat oikeasti tallennettuna SharePointiin. On mahdollista synkronoida Teamsin/SharePointin kansiot ja tiedostot käyttäjän tietokoneelle
Q: Monella asiakkaallani on vain vanha pöytäkone – ei kameraa tai mikrofonia, ei Teamsia. Mikä neuvoksi? Onko Teams oikea kanava, onko videoneuvottelut edes mahdollisia?
A: Teams vaatii vähintään Windows-version 10 tai 8.1 ja toki ääniä ja kuvaa varten mikrofonin, kaiuttimen ja kameran. Luultavasti koneista löytyy usb-portteja ja usb-liitäntäisiä web-kameroita ja kuulokemikrofoneja on saatavilla paljon erilaisissa hintaluokissa. Toinen vaihtoehto on käyttää matkapuhelinta. Lähes kaikissa nykyaikaisissa matkapuhelimissa on etupuolella ns. selfie-kamera, jolla voi kuvata itseään pitäen puhelinta kasvojen edessä ja nähdä samalla laitteen näytön.
Q: Saako Teamsin tiimille tai kanavalle yhteiskalenteria, johon jokainen jäsen laittaa merkintöjä?
A: Suoraan kalenterisovellusta ei ole, mutta tuo on mahdollista toteuttaa esimerkiksi luomalla tiimin SharePoint-sivulle kalenterisivu ja lisäämällä tuo kalenteri-sivu välilehdeksi tiimiin.
Q: Miten kalenterin saa näkymään pidemmälle aikavälille? Eli kun tarvitsisi saada näkymään esim. koko kuukausi, jotta pysyy kärryillä tulevista viikoista.
A: Tällä hetkellä Teamsin kalenterin näkymässä ovat vaihtoehtoina vain päivä, työviikko ja viikko.
Q: Miten voi helpoiten järjestää oman Teams-ryhmän esimerkiksi perheelle?
A: Teams on tällä hetkellä tarkoitettu työkäyttöön, mutta Microsoft on ilmoittanut julkaisevansa tuotteen nimeltä Teams for Home, joka on tarkoitettu juuri kotikäyttöön. Tuon virallinen julkaisuajankohta ei ole kuitenkaan vielä tiedossa.
Q: Mikä on privaattikansion tietosuoja? Voiko sitä kautta keskustella luottamuksellisista asioista tai jakaa luottamuksellista aineistoa?
A: Sama vastaus kuin aiemmin esitetyssä kysymyksessä eli Teams käyttää taustalla dokumenttien jakamiseen pilvessä toimivaa SharePointia ja tämän tietoturva on hyvin korkealla tasolla. Kaikki dokumentit liikkuvat käyttäjän laitteen ja pilven välillä kryptattuina ja tallennetaan pilvessä kryptattuina. Vain oikeutetut henkilöt voivat päästä käsiksi dokumentteihin. Tiedostojen oikeudet määräytyvät aina sen mukaan mihin dokumentti jaetaan: kahden henkilön välisessä keskustelussa jaettu dokumentti on saatavilla vain näille keskustelun kahdelle osapuolelle ja taas esim. tiimin kanavalla jaettu tiedosto on saatavilla kaikille tiimin jäsenille.
Q: Kun tiimeihin on tullut paljon keskustelua ja myöhemmin haluan lukea uudestaan jonkun tärkeän viestin, niin miten löydän sen helpoiten kaikesta massasta? Jos en vaikka muista, että missä tiimissä se on ollut jne. Joudunko selaamaan kaikki viestit kaikista tiimeistä uusimmasta vanhimpaan, jotta se löytyy?
A: Teamsista löytyy hakukenttä, joka hakee suoraan kaikista tiimeistä sekä keskusteluista. Hakukenttä on työpöytäohjelmistossa keskellä ylhäällä. Tuon saman hakukentän kautta on mahdollista antaa myös erilaisia komentoja sekä esimerkiksi hakea henkilö ja aloittaa suoraan keskustelu hänen kanssaan. Jos hakuehdolla tulee runsaasti tuloksia, niin niitä voi suodattaa henkilön, ajankohdan, otsikon, tiimin, liitteiden olemassaolon ja muutaman muun ehdon perusteella.
Q: Minulla on Microsoft Office 365 Home, koska käytössäni on kotona kaksi konetta. Onko minulla vain Skype? Miten saan Teamsin?
A: Kyllä, Microsoft Office 365 Homeen kuuluu Skype eikä Teamsia. Teamsista on olemassa myös ilmainen Teams Free -versio. Ilmaisella versiolla pystyy keskustelemaan sekä pitämään palavereja, mutta siitä puuttuu monia ominaisuuksia tai ne ovat karsitumpia kuin maksullisissa. Näitä ominaisuuksia ovat muun muassa tiedostojen tallennustilan ja koon rajoitukset, rajoitetut kokousvaihtoehdot sekä suppeammat turvallisuusominaisuudet.
Q: Sopiiko Teams verkkokurssialustaksi? Voiko tallentaa videoita, dokumentteja ym.?
A: Oppilaitosten on mahdollista hankkia Office 365 for Education lisenssit, joihin kuuluu oppilaitoksille suunniteltuja ominaisuuksia. Ominaisuuksia ovat muun muassa mahdollisuus luoda virtuaalisia luokkahuoneita sekä dokumenttien jakaminen ja palauttaminen. Luennot ovat myös helppo tallentaa ja jakaa myöhemmin katsottavaksi. Yhdessä OneNoten, SharePointin ja Formsin avulla pystyy rakentamaan verkkokurssialustan.
Teams-kokoukseen osallistuminen
Q: Voiko Teams kokouksen tallentaa ?
A: Kyllä voi. Kokouksen aikana napsauttamalla ”Lisää vaihtoehtoja” –> ”Aloita tallennus”. Kokouksen tallenne menee aina pilveen Stream-palveluun ja tuolta se on helposti jaettavissa koko organisaatiolle.
Q: Voiko Teams-kokouksen asetukset säätää niin, että kaikki liittyneet ovat oletuksena mykistettyjä?
A: Tavallisten Teams-kokousten osalta tuo toimii niin, että kun kokouksessa on neljä tai enemmän osallistujaa paikalla niin loput liittyjät mykistetään oletuksena. Myöskin kokouksen järjestäjän on mahdollista klikata kokouksen aikana ”Mykistä kaikki” jolloin kaikkien osallistujat mikrofonit mykistetään.
Isommille kokouksille tarkoitetuissa Teams Live Eventeissä kaikki osallistujat ovat aina mykistettyjä ja vain Live Eventin tuottajina ja esittäjinä toimivilla henkilöillä on mahdollisuus puhua. Muilla kokouksen osallistujilla on mahdollisuus lähettää kommentteja Q&A-viesteinä.
Q: Voiko Teams-kanavalinkin muokata mukavamman näköiseksi ettei olisi noin mielettömän pitkä?
A: Varsinaista linkkiä ei voi suoraan lyhentää, mutta käyttäjiä on mahdollista kutsua myös erillisellä seitsemänmerkkisellä koodilla. Koodi on aina tiimi-kohtainen ja koodin saa halutun tiimin asetuksista. Tiimiin tai tiimin kanavaan viittaavaa linkkiä voi muotoilla riippuen siitä millä välineellä linkki välitetään (sähköposti, pikaviesti, tiedosto, SharePointin sivu, jne.). Monille järjestelmissä on linkin muotoilulle työkalu jolla linkin URL-osoite voidaan muuttaa selkeämmäksi tekstiksi. Myös Teamsin keskusteluissa ja pikaviesteissä linkin muotoilu on mahdollista.
Oman organisaation ulkopuoliset jäsenet
Q: En ole onnistunut lisäämään ulkopuolisia Teamsiimme vierasjäseninä, mikä vikana?
A: Mikäli vierasjäsenen lisääminen ei onnistu, se johtuu ei ole sallinut Teamsin vieraskäyttöä (guest access). Tämä tulee sallia Teams-hallintakeskuksesta, jotta ulkopuolisten käyttäjien kutsuminen tiimeihin on mahdollista. Asetuksen muuttamisessa kannattaa ottaa huomioon se että sen voimaantulo voi kestää 2-24h.
Q: Yritän laittaa kutsuja kokoukseen organisaation ulkopuolelle. Tulee herja postilaatikkoa ei ole? Missä vika?
A: Ensiksi kannattaa tarkastaa osallistujien listaus ja että kaikki siihen kirjatut sähköpostiosoitteet ovat oikein. Jos vain yhdestä laatikosta tulee vastauksena virheilmoitus, kannattaa yrittää lähettää siihen laatikkoon normaalia sähköpostiviestiä. menee perille, on ongelma Teams-hallintakeskuksen puolella ja sinun tulisi olla yhteydessä organisaatiosi järjestelmänvalvojaan.
Mikäli olet järjestelmänvalvoja ja törmäät tämän kaltaiseen ongelmaan, kannattaa ensimmäisenä käydä tarkastamassa Teams-hallintakeskuksesta ulkoisen käytön (external access ) asetukset.
Q: Miten toimiva Teams on silloin, kun osallistujat ovat eri organisaatioissa? Esim. myyntineuvottelut, ulkopuolisen valmentajan vetämät valmennukset /työpajat
A: Teams mahdollistaa hyvin kokousten sekä valmennusten/työpajojen järjestämisen myös niiden käyttäjien kesken, jotka eivät kuulu organisaatioosi. Mikäli yrityksenne on sallinut vieraskäytön (guest access), mahdollistaa se myös ulkopuolisten kutsumisen tiimeihin mukaan, mikä mahdollistaa jatkuvamman yhteistyön.
Q: Voiko Tiimin yksittäiseen keskusteluun tägätä ulkopuolinen käyttäjä? Esimerkiksi esittää kysymys, jollekin ulkopuoliselle, jonka ei kuitenkaan haluta olla mukana tiimissä.
A: Henkilön merkitseminen keskusteluun edellyttää sitä, että henkilö kutsutaan mukaan tiimin jäseneksi. Mikäli kyseessä on organisaation ulkopuolinen käyttäjä, tulee vieraskäyttö ( guest access ) olla sallittuna.
Jotta tuo maininta (tägäys) onnistuu tiimissä, täytyy tägättävän kuulua tiimiin, oli tagattava jäsen sitten sisäinen tai ulkopuolinen.
Q: Miten saa kutsuttua vieraskäyttäjän tiimiin?
A: Lisäys onnistuu valitsemalla tiimin kohdalla kolme pistettä ja valitsemalla “Lisää jäsen”. Tämä edellyttää, että järjestelmänvalvoja on sallinut vieraskäyttäjien lisäämisen (guest access) sekä tiimin jäsenille oikeuden lisätä käyttäjiä (AAD members can invite). Ilman jälkimmäistä vain tiimin omistajat voivat tehdä lisäyksiä.
Q: Mitä vaaditaan ulkopuoliselta osallistujalta? Onnistuuko osallistuminen ilman Teams-latausta?
A: Teamsia voi käyttää suoraan selaimella eli Teams sovellusta ei vaadita. Myöskään Microsoft-tiliä ei vaadita vaan kokouksiin sekä tiimeihin voi liittyä esimerkiksi Gmail-tilillä.
Q:Miten pidän Teamsin avulla presentaation / videopalaverin asiakkaiden kanssa?
A: Tämä onnistuu parhaiten lähettämällä osallistujille Teams-kokouskutsu. Kutsun lähettäminen onnistuu joko Outlookin kalenterin tai Teamsin kalenterin kautta. Kokouskutsun saaneille tulee varaus heidän kalentereihinsa. Kun haluttu ajankohta saapuu kokouskutsun saaneet voivat liittyä kokoukseen napsauttamalla kokouskutsussa olevaa liittymislinkkiä Outlookissa tai Teamsissä.
Teams ja ryhmätyöt
Q: Järjestän aikataulutetun etävalmennuksen asiakkaille – miten saan heidät tekemään ryhmätöitä valmennuksen aikana ’omiin ryhmiin’? Haluaisin jakaa heitä kolmen hengen ryhmiin ja sitten koota taas yhteen isoon ryhmään sen jälkeen.
A: Tämän voi toteuttaa perustamalla Teamsiin tiimin, jossa kullekin ryhmätyölle luodaan oma kanava. Etävalmennustiimin yleiseen kanavaan kannattaa aikatauluttaa yhteiset kokoukset ja kuhunkin kanavaan ryhmätöiden kokoukset. Kokousasetuksissa kannattaa määrittää, että kaikki pääsevät mukaan kanavaan ilman odotustilassa odottamista. Etävalmennuksen ohjaajana voit vapaasti vaihdella eri kanavien välillä ja seurata ryhmätöiden edistymistä.
Live Event
Q: Miten webinaarin järjestäminen Live Eventin kautta? Mitkä tekniset vaatimukset vastaanottajalla?
Tekniset vaatimukset Live Eventiin eli Livetapahtumaan osallistuvalle ovat kovin yksinkertaiset – osallistuja tarvitsee tietokoneen, tabletin tai puhelimen jossa on toimiva nykyaikainen selain. Internet-yhteydeksi mielellään 4G datayhteys tai nopeampi. Jos osallistuja haluaa kirjoittaa Live Eventin Q&A-kysymysosioon omia kysymyksiä, niin silloin tarvitaan näppäimistö. Tabletin ja puhelimen näytössä toimiva näppäimistö riittää hyvin. Katso myös lisää Live Event -webinaaritallenteesta.
Outlook
Q: Milloin Outlook-versioon tulee ominaisuus, missä sähköposti jaetaan Teamsiin? Milloin ominaisuus siis tulee?
A: Ominaisuus on siis ”Share to Teams” eli Outlookissa näkyy erillinen nappi mitä painamalla pystyy jakamaan sähköpostiviestin (mahdollisine liitteineen) halutulle kanavalle Teamsiin. Ominaisuus on julkaistu jo ja sen näkyminen Outlookissa riippuu siitä koska uusi versio asentuu eli mikä Outlookin päivityssykli on käytössä (Monthly, Semi-Annual tai Semi-Annual (Targeted).
Sharepoint
Q: Mikä on SharePoint?
A: SharePointia käytetään yrityksien sisäiseen tiedostojen jakamiseen ja esimerkiksi intranet-sivustojen luontiin. Sivuille saadaan paljon erilaista sisältöä. SharePoint toimii esimerkiksi uutisten lisäämiseen koko henkilöstön Intranet-sivuille tai erinäisten tiimien sisäiseen kommunikointiin ja tiedostojen jakamiseen.
Q: Mikä on Teamsin ja SharePointin rajapinta? Miten niitä käytetään – tai miten ne tukevat toisiaan – ristiin?
A: Teamsin rajapintana on joko Teams sovellus tai Teamsin selain-käyttöliittymä. SharePointissa on selain-käyttöliittymä tai tiedostoja voidaan myös synkronoida omalle koneelle OneDrive for Business -sovelluksen avulla. Jokainen Teams-tiimi luo automaattisesti SharePoint-sivuston ja jokainen tiimissä oleva normaali kanava oman kansion tiimin alaiselle SharePoint-sivuston tiedostokirjastoon. Lisäksi SharePointin sivustosta voi linkittää tiimin kanaviin sisältöjä välilehdiksi.
Q: Tuleeko SharePoint-sivustolle samat käyttöoikeudet, kuin tiimille on määritelty? Eli onko mahdollista, että ulkopuolinen jäsen löytää SharePointin kautta kyseisen sivuston?
Kyllä tulee. Ulkopuolinen jäsen ei kuitenkaan oman yrityksensä SharePointissa tuota tiimisivustoa näe. Ulkopuolinen käyttäjä ei myöskään näe yrityksesi SharePointin pääsivua, vaan ainoastaan ne sivustot, joille hänelle on käyttöoikeus annettu. Eli hän pystyy menemään tiimisivun SharePointiin ainoastaan kyseisen sivun SharePoint linkillä.
OneNote
Q: Onko noilla OneNote ja OneNote 2016 muuta eroa kuin tuo näkymä?
A: Kyllä, Windows 10:n OneNote sovellus sisältää suppeamman joukon toimintoja. Esimerkiksi näyttöleikkeen (Screen Clipping) ottaminen puuttuu.
Q: Onko käytännössä väliä käyttääkö OneNote 2016 vai OneNote win10?
A: Kovin suurta eroa ei ole. Keskeisimmissä asioissa muistiinpanojen tekemisessä selviää kummalla tahansa OneNoten versiolla. Edistynyt ja vaativa käyttäjä arvostaa kyllä OneNote 2016:n monipuolisempia ominaisuuksia.
Q: Miten omia muistiinpanoja voi ja kannattaa jakaa Teamsiin tai esim ulkopuoliselle (vieras) käyttäjälle? Jos käyttänyt yhtä versiota, niin synkronoituuko muistiot toiseen versioon?
A: Omia muistiinpanoja voi jakaa ulkopuolisille käyttäjille yksinkertaisimmillaan OneDriven kautta. Tämä edellyttää, että organisaatiossa on sallittu jakaminen ulkopuolisille vieraille. Jos käytössä on yhteinen Teamsin tiimi tai SharePointin sivusto, niin nämä toimivat myös hyvinä muistikirjan jakamisen välineinä.
Muistikirjan synkronointi toimii OneNoten sovelluksilla, OneNoten mobiilisovelluksella sekä käytettäessä OneNotea selaimen kautta. Ratkaisevaa synkronoinnin kannalta on muistikirjan sijainti – sen kannattaa olla verkossa paikassa joihin sovelluksilla, mobiilisovelluksella ja selaimella on pääsy.
Q: Oletusasetusten määritteleminen OneNoteen? Kielet, yms?
A: Oletusasetuksiin voi tehdä OneNotessa muutoksia valitsemalla sovelluksessa File – Options (Tiedosto – Asetukset). Avautuvassa valintaikkunassa voi muuttaa yleisiä asetuksia, kieliasetuksia, oikolukuasetuksia, tallentamisen ja varmuuskopioinnin asetuksia sekä monia muitakin OneNoten toimintaan liittyviä asetuksia.
Q: Outlook Task -toiminto ei taida kaikissa versioissa toimia?
A: Pitää paikkansa. OneNoten yksinkertaisemmassa OneNote for Windows 10 sovelluksessa ei ole Outlookin tehtävien hallinnan toimintoa. Vastaavasti se puuttuu myös selainkäyttöliittymästä.
Q: Voiko OneNote-osan linkittää Teams kanavaan?
A: Kyllä voi. Tiimin kanavien oikealla puolella on pieni +-kuvake. Sitä napsauttamalla tulee esille vaihtoehtoja erilaisista välilehdistä. Eräs niistä on OneNote. Sen valittuasi pääset selailemaan muistikirjoja ja valitsemaan niistä tiimin jäsenille jaettavan.
Q: Keskusteleeko OneNotet keskenään, jos kaikilla ei ole samaa versiota/ohjelmaa käytössä?
A: Kyllä. OneNoten uusimmat versiot, selain ja mobiilisovellus voivat käyttää luontevasti yhdessä samaa muistikirjaa. Käytettävissä olevien toimintojen määrä on erilainen riippuen siitä millä versiolla muistikirjaa käsitellään.
Linkki kaikkiin Etätyön tehoviikkojen webinaaritallenteisiin löytyy täältä. Lue lisää Microsoft 365 -palvelusta. Mikäli haluat osallistua Teams-aiheisiin koulutuksiin, tutustu Elisan koulutussivuihin.