Suomalaisista 83% etsivät tietoa verkosta ennen ostopäätöstä. Laita yrityksesi Googlen ja Facebookin yrityssivut kuntoon ja varmista yrityksesi digitaalinen näkyvyys.
1. Liitä yrityksesi Google My Business-palveluun
Ensimmäisenä kannattaa liittää oman yrityksen tiedot Googlen hakukoneen ilmaiseen Google My Business -palveluun. Kirjaudu Google-tilillesi tai luo uusi Google-tili, ja täytä Google My Business-aloitussivulla yrityksesi perustiedot – kuten nimi, katuosoite, puhelinnumero, verkkosivun osoite ja toimiala, jolla yrityksesi toimii.
Samalla vahvistat itsesi yrityksesi julkisen identiteetin omistajaksi ja pienennät riskiä, että joku omii yrityksesi verkkoidentiteetin ja aiheuttaa väärillä tiedoilla vahinkoa yrityksellesi.
2. Pidä yrityksesi yhteystiedot ja aukioloajat ajan tasalla
Asiakkaasi etsivät tietoa kaipaamistaan tuotteista ja palveluista juuri silloin, kun se heille parhaiten sopii. Oli se sitten joulupäivänä tai keskellä yötä. Siksi kannattaa varmistaa että yrityksesi tiedot Googlessa ovat ajan tasalla: varmista että aukioloajat ja yhteystiedot ovat oikein.
Pääset hallinnoimaan yrityksesi tietoja palvelun hallintapaneelissa milloin vain, mobiilisovelluksella päivität tietoja myös liikkeellä ollessasi.
Varmista, että tallennat muutokset hallintapaneelin alareunassa olevasta done editing -napista. Muutokset näkyvät 1-2 vuorokauden kuluessa Google-hauissa.
3. Kerro yrityssivun kuvilla ja postauksilla mikä tekee yrityksestäsi ainutlaatuisen
Googlen hauissa esiin tulevista yritystiedoista asiakas voi klikata suoraan yrityksesi verkkosivuille, avata reittiohjeet tai soittaa napin painalluksella yrityksesi numeroon. Voit lisätä yrityksesi profiiliin myös kuvia, tai antaa potentiaaliselle asiakkaalle vaikka 360 asteen virtuaaliesittelyn yrityksestäsi jo ennen ensimmäistä käyntiä.
Asiakkaasi mielellään kertovat palvelukokemuksestaan. Google My Business-palvelun avulla voit esitellä yrityksesi saamia arvosteluja ja näin rakentaa yrityksesi tarinaa jo heti Googlen etusivulla. Voit myös kertoa postausten avulla mikä on yrityksessäsi ainutlaatuista ja missä erotut kilpailijoistasi.
4. Varmista että asiakkaasi löytävät yrityksesi Facebookista
Facebook on Suomen edelleen yleisin sosiaalisen median kanava, jolla on 2,5 miljoonaa käyttäjää. Siksi ajan tasalla oleva Facebookin yrityssivu on tärkeä osa yrityksesi digitaalista näkyvyyttä. Se auttaa ihmisiä nopeasti löytämään yrityksesi aukioloajat, yhteystietosi ja muut tärkeät ajankohtaiset tiedot. Voidaksesi luoda yrityksellesi Facebook-sivun, sinulla pitää olla henkilökohtainen Facebook-sivu.
Jos et vielä ole liittynyt Facebookiin, tee se nyt. Pääset luomaan yrityksesi Facebook-sivua henkilökohtaisen Facebook-profiilisi vasemmasta sivupalkista, kohdasta Luo sivu. Tämän jälkeen päivitä yrityksesi Facebook-sivulle yrityksesi tiedot, kuten yrityksesi tarina, yhteystiedot, aukioloajat, ja linkit yrityksesi kotisivuille. Perustiedot-kohta on tärkeä, sillä se näkyy ensimmäisenä yrityksesi Facebook-sivuilla, kun asiakkaat sitä hakevat. Kerro perustiedot-kohdassa mitä tuotteita ja palveluita tarjoat.
5. Panosta valokuviin yrityssivuilla
Valitse yrityksesi tuotteita tai palveluita kuvaava, laadukas kuva kansikuvaksi niin Facebookin kuin Googlen yrityssivuilla. Lataa yrityksesi logo tai muu yritystäsi selvästi kuvaava kuva sivun profiilikuvaksi. Tee yrityssivusta yrityksesi näköinen myös visuaalisesti.
Käytä laadukkaita kuvia, jotka liittyvät läheisesti yrityksesi tuotteisiin tai toimintaasi. Kuvien avulla voit myös kertoa, miten erottaudut kilpailijoista ja perustella miksi asiakkaan kannattaisi ostaa yritykseltäsi palveluita tai tuotteita.
6. Reagoi nopeasti ja päivitä tietoja
Asiakkaat voivat lähettää Facebookin yrityssivun kautta kysymyksiä ja viestejä. Niihin kannattaa vastata mahdollisimman nopeasti, sillä Facebook kertoo sen vastaatko alle tunnissa, päivässä vai jopa harvemmin. Nopeus lisää luottamusta yritykseesi.
Facebookin yrityssivuilla kannattaa kertoa tekstin, kuvin ja videoin säännöllisesti yrityksesi toiminnasta. Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa lisää yrityksesi digitaalista näkyvyyttä ja mahdollistaa keskustelun vakioasiakkaiden kanssa.
7. Ota seuraavat askeleet näkyvyyden parantamiseksi
Sen jälkeen kun olet kunnostanut Googlen ja Facebookin ilmaiset yrityssivut, kannattaa alkaa miettiä seuraavia askeleita yrityksen digitaalisen näkyvyyden parantamiseksi.
Verkossa yrityksesi on yhtä kuin verkko-osoite, joten jos kotisivujen tekemistä ei vielä ole aloitettu tai sivut ovat päivityksen tarpeessa, kannattaa ne ottaa työn alle. Tämän jälkeen on aika miettiä yrityksen digitaalista markkinointia.