Liiketoimintajohtaja Maximilian Marschanille jatkuva uudistuminen johtajana on tärkeä asia. Vain siten myös yritys kykenee pysymään virkeänä ja vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
Kun CaPS:in liiketoimintajohtaja Maximilian Marschan katsoo ajassa taaksepäin, peruutuspeilissä näkyvä kuva yrityksestä tuntuu hädin tuskin tutulta. ”Olemassaolonsa aikana CaPS on muuttunut melkeinpä läpikotaisin. Ainoa, mikä on pysynyt, on nimemme, ja senkin sisältö on itse asiassa laajentunut”, hän sanoo.
Marschan toimii pörssilistattuun pääomasijoituskonserni CapManiin kuuluvan CaPS-hankintarenkaan liiketoimintajohtajana. Kun Marschan perusti hankintaorganisaation kahdeksan vuotta sitten, kirjaimet PS merkitsivät Purchasing Serviceä eli ostopalveluita. Sittemmin tilalle on tullut laajamerkityksellisempi termi Procurement Services, joka suomeksi tarkoittaa laajamittaisempaa hankintapalvelua.
”Jäsenyrityksemme odotukset ohjaavat tekemistämme, sillä haluamme palvella heitä koko ajan paremmin. Ainoa, mikä on pysyvää, on muutos. Aika ajaa varmasti ohitse, jos itse et uudistu.” Perusajatus CaPSissa on silti säilynyt. Yritys neuvottelee keskitettyjä sopimuksia jäsenyrityksilleen ei-strategisten tuotteiden ja palveluiden hankkimiseksi. Näitä ovat esimerkiksi autot, puhelinliittymät, sekä IT- ja matkustuspalvelut. ”Uudistuminen onkin merkinnyt ennen kaikkea palveluidemme monipuolistumista.”
Kuuntele asiakasta, niin onnistut
Maximilian Marschan on pyrkinyt kehittämään CaPSia niin, että asiakas saa muutakin kuin hyvän sopimuksen. Mainio esimerkki tästä on CaPS:in kehittämä raportointityökalu. Sen avulla asiakasyrityksen johto saa selkeää ja yksityiskohtaista tietoa esimerkiksi siitä, mitä matkustuspalveluita se on käyttänyt ja paljonko niihin on kulunut rahaa. Työkalun kehitystyö antoi Marschanille hyvän esimerkin siitä, miten uudistamista kannattaa lähestyä.
Työkalua oli suunniteltu kauan, ja toimistoilla kävi monenlaisia konsultteja kertomassa ajatuksiaan. ”Järkeä ei aina ollut, hintaa kylläkin”, Marschan karrikoi. Vastaus löytyi kuuntelemalla asiakasta. Tärkeä elementti uudistumisessa onkin juuri kyky reagoida pieniin, joskus yllättäviinkin yksityiskohtiin. ”Erään asiakkaamme talousjohtaja mainitsi ihan ohimennen sivulauseessa, että yhtiöllä on kyllä tietoa kuluistaan, mutta he eivät saa tilastoista mitään irti. Päätimme ratkaista heidän ongelmansa tarjoamalla tarvittavan datan helposti, nopeasti ja visuaalisesti tyylikkäässä muodossa.”
Kasvu vaatii johtajaa uudistumaan
Pääomasijoittaminen tähtää yritysten kasvattamiseen, ja sillä tiellä on myös CaPS. Tällä hetkellä sillä on yhteistyössopimus Suomessa noin 90 toimittajan kanssa. Näiden palvelut tukevat jäsenyritysten arkea. Marschan on huomannut, että yrityksen kasvu vaatii uudistumista myös johtajalta itseltään. Hän kokee, että uudistuminen johtajana on hänelle luontainen tapa toimia. ”Tosin varmaan pitäisi kysyä tiimiltämme ja vaimoltani, kuinka hyvä oikeasti olen uudistumaan!”
Marschanille uudistuminen on jatkuvaa, päivittäistä muutosta. Asioiden miettimistä, uusien isojen ja matkalle mahtuvien välitavoitteiden asettamista ja saavuttamista. Kun motivaatio on arjessa kunnossa, uudistuminen tulee sivutuotteena. ”Käyn paljon läpi asioita jäsenyritystemme kanssa ja saan ideoita kuuntelemalla. Kerran eräs talousjohtaja sanoikin, että aina kun käyn, minulla on jotain uutta kerrottavaa.” ”Mietinkin heti, olemmeko tosiaan niin innovatiivisia, vai käynkö juuri heillä vain liian harvoin”, Marschan sanoo ja nauraa.
Viisaus piilee ryhmässä
Työ pääomasijoittajan pelikentällä toimivan CaPSin organisaatiossa kysyy paineensietokykyä ja sitkeyttä. Marschan huomauttaa, ettei ole sattumaa, että jokaisella tiimin jäsenellä on urheilutausta. Se auttaa tavoitteiden asettamista, niihin sitoutumista ja sisältää luonnollisen ajatuksen siitä, että suorituksen edetessä omaa tekemistä on ehkä muutettava. ”Olipa uudistus mikä hyvänsä, sen on hyvä lähteä asiakkaan tarpeesta. Tämän jälkeen on rakennettava aito tarina ja puhaltaa innostus tiimiin.”
Marschanin mielestä muutokset työpaikalla onnistuvat, kun tiimi saa vaikuttaa siihen, mitä on tapahtumassa. Harva johtaja tietää itse vastauksen joka asiaan – ja jos tietääkin, eivät ne ole aina vastauksista parhaita. ”Ihmisiä pitää kuunnella ja paljon. Motivaatio työhön syntyy siitä, että ihminen pääsee kertomaan mielipiteensä ja kokee, että hän voi oikeasti vaikuttaa asioihin. Siksi toivonkin tiimimme jäsenten innovoivan asioita yhä enemmän yhdessä, sillä viisaus piilee yleensä ryhmässä, ei yksilössä.”
Maximilian Marschanin vinkit vireänä pysymiseen
- Päivittäiset asiakas- ja kumppanitapaamiset. Tuskin mikään maailmassa toimii enää ilman digitalisaatiota. Se on hyvä renki mutta huono isäntä, ja välillä on hyvä keskittyä siihen, mitä on käsillä juuri nyt. Itse saan energiaa ja ideoita olemalla sataprosenttisesti läsnä tapaamisissa asiakkaidemme ja toimittajiemme kanssa. Vain kuuntelemalla mitä juuri meidän asiakkaamme tarvitsevat, voimme uudistua.
- Elämänkertojen ja artikkelien lukeminen. Olen aina ammentanut ideoita erilaisten ihmisten elämänkerroista. On hyvä lukea paljon ja monipuolisesti. Tiivis työ, perhe, ja päivittäinen liikunta kuitenkin pitävät huolen siitä, että illalla olen usein liian väsynyt syventyäkseni kirjaan. Hyvä apu on LinkedInin feedi, joka tarjoilee itseäni kiinnostavaa ammattisisältöä sopivina annoksina.
- Päivittäinen hikiliikunta. Päivittäinen urheilu irrottaa ajatukset työstä tehokkaasti, ja samalla nykypäivän melko passiivinen toimistotyö kaipaa vastapainokseen oman kehon sopivaa treenaamista. Harjoittelen tällä hetkellä uintia, pyöräilyä ja juoksua, sillä tavoitteenani on triathlonin täysmatka. Urheilu rentouttaa mielen, ja monet hyvät ajatukset syntyvätkin urheillessa.
Kuvat: Juha Paavola.
Lue myös
Näin minä johdan: ”Kaikkia ei kannata miellyttää”
”Ihmisen ei ole tarkoitus hallita kaikkea”
Pidä huolta uudistumisestasi: Uudistumiskyky vaatii myös muutoshalukkuutta