​Suomalaisen Kirjakaupan 55 myymälää sai Elisan yritysverkon käyttöönsä muutamassa kuukaudessa. Projekti vaati onnistuakseen ratkaisukeskeisyyttä, toimivaa vuorovaikutusta sekä tietysti huippuluokan teknistä osaamista.

Elisan projektipäälliköllä Juho Salmisella on tiiminsä kanssa syytä leveään hymyyn. Suomalaisen Kirjakaupan aikataulullisesti haastava yritysverkkoprojekti saatiin onnistuneesti maaliin ja asiakkaan NPS-suositteluluku oli täysi 100 %.

Projektiin kuului 55 myymälän yritysverkon rakentaminen eri puolille Suomea, yli 30 kohteen kartoitus sekä parinkymmenen myymälän kaapelointityöt. Koska aikataulu oli tiukka, projekti käynnistettiin huolellisella suunnittelulla ja pilotoinnilla.

”Projektin tiukka aikataulu johtui siitä, että edellinen sopimuksemme oli päättymässä ja uusi yritysverkko oli saatava käyttöön vain muutamassa kuukaudessa. Lisähaastetta toi vielä projektin alkuun osunut kesälomakausi”, kertoo IT-palvelupäällikkö Timo Taulu Suomalaisesta Kirjakaupasta.

Kun kyseessä on liiketoiminnan kannalta kriittiset palvelut, onnistumisen paineet olivat kovat. Kaikille oli selvää, että jos yhteydet eivät toimi, todennäköisesti kassat eivät toimi, eikä kauppa käy.

”Yksi onnistuneen projektin salaisuus oli myös se, että vastuut olivat alusta asti selkeästi määritellyt, mikä kuuluu Elisan vastuulle ja mikä asiakkaan”, Salminen painottaa.

Kun sopimus oli allekirjoitettu, asiat käynnistettiin samaan aikaan usealla eri rintamalla yhteistyökumppanien kanssa.

Pilotoinnista saatiin tärkeitä oppeja

Salminen antaa suuren arvon myös onnistuneelle pilotointivaiheelle.

”Pilotointi on todella tärkeä vaihe siitä syystä, että vasta sitten näemme, miten suunnitelma toteutuu konkreettisesti.”

Yleensä pilotoinnin jälkeen palataan vielä suunnittelupöydän ääreen.

”Pilotoinnista nousee aina havaintoja siitä, miten jonkun asian voisi tehdä vielä paremmin. Tässä esimerkiksi muutettiin kenttäasennuksen ohjeistusta”, Salminen sanoo.

Lisäksi pilotoinnin aikana selveni, että asiakkaalla oli tarvetta myös vanhojen laitteiden purulle sekä laitekaappien siivoukselle.

Yhteistyön arvo mitataan, kun tulee haasteita

Jokaisessa IT-projektissa tulee matkan varrella haasteita, ja silloin on keskeistä se, miten asiat hoidetaan ja miten keskinäinen kommunikointi toimii.

”Meitä mitataan varmasti eniten silloin, kun tulee haasteita. Miten niissä tilanteissa reagoimme ja kommunikoimme asiat, se ratkaisee asiakkaan tyytyväisyyden. Ja miten saamme asian ratkaistua ja minimoitua sen aiheuttamat kustannukset”, pohtii Salminen.

Suomalaisen Kirjakaupan Timo Taulu on samoilla linjoilla, ja hän kiitteleekin Salmisen kykyä kommunikoida asiat nopeasti ja ratkaisukeskeisesti:

​Kaikki asiat pystyttiin viestimään ja ratkaisemaan heti, eikä jouduttu odottamaan esimerkiksi seuraavaa palaveria.

Yksi esimerkki oli varayhteydet ja niiden testaaminen.

”Lopulta kaikki varayhteydet mitattiin. Jos kuitu katkeaa, on meillä oltava varayhteydet kunnossa. Niitä parannettiin vielä projektin loppuvaiheessa”, Taulu sanoo.

Myös tiedonkululla oli ratkaiseva rooli projektin onnistumisessa.

”Meillä oli koko ajan tieto siitä, miten asennukset etenevät ja mitä mikäkin maksaa. Projektin tavoitteet täyttyivät siinä mielessä, että teimme sovitut asiat sovitussa aikataulussa ja sovituilla kustannuksilla”, Taulu sanoo.

Hyvä tiedonkulku ratkaisevaa

Timo Taulu toimi Elisan Juho Salmisen käytännön työparina koko projektin ajan. Suomalainen Kirjakauppa kuuluu Otava-konserniin, joten tietoliikennepäällikkö Markus Weckman oli vahvassa roolissa mukana suunnittelemassa ja rakentamassa arkkitehtuuria.

Konsernista saatuja hyviä käytäntöjä haluttiin myös Suomalaisen Kirjakaupan käyttöön. Myymälöiden keskitetty hallinta oli tärkeässä roolissa, nyt samalla säädöllä pystytään hoitamaan kaikki myymälät.

”Nyt meillä on Cisco Merakin hallintanäkymät aivan eri luokkaa. Pystymme näkemään myymälöistä kytkimen porttiin asti, mitä laitteita siellä on kiinni ja mikä on tilanne”, Taulu kertoo.

Suomalaisen Kirjakaupan puolelta Alexander Leppäkoski vastasi kokonaisuudesta. Elisalla Otava-konsernin asiakkuudesta vastaa Eric Nysten.

Lue myös

Meyerin telakoiden elinehto on toimiva tietoliikenne

Elisa vei Valmetin tietoverkon 2030-luvulle

Älykäs verkko tukee Glastonin kasvua