Vaikka yrityksen pitää toimia kesällä normaalisti, elintärkeä IT-tuki voi olla lomalla. Hyvä tietohallinnon kumppani pienentää riskejä ja vähentää stressiä – ympäri vuoden.
Kesä on pk-yritykselle haastavaa aikaa. Suomi hiljenee, ihmiset lomailevat ja silti bisnestä pitäisi pystyä pyörittämään. Myöskään tietohallinto ei voi levätä, nykyaikainen yritys on siitä riippuvainen kesät ja talvet, päivät ja yöt. Haasteita voi aiheuttaa kuitenkin IT-osaston pieni koko: alle sadan hengen yrityksissä IT-asioita hoitaa usein vain yksi henkilö.
“Kyllä yksi ihminen pystyy IT:stä vastaamaan, mutta hänellä on oltava aika iso reppu osaamista”, sanoo Business Development Manager Ari Virtanen Elisa Appelsiinilta. “Mutta jos liiketoiminta pyörii koko kesän normaalisti, ja koko IT on yhden ihmisen varassa, jolla ei ole kunnon lomitusta, on käsissä pieni riski.”
Virtanen kehottaakin varmistamaan, että tietohallinnon asioista on perillä edes jollain tasolla useampi kuin yksi ihminen. “Kuitenkin pitää muistaa, että vaikka tunnuksia voi antaa, osaamista ei. Henkilöriskin vähentäminen on siksi tärkeää. Yksi tapa on valita kunnon kumppani, joka dokumentoi asiat ja jolla on useampi ihminen varmistamassa toimintaa.”
Muista kesällä nämä IT-asiat
1) Sopikaa etukäteen toimintatavat ja -mallit sen varalle, jos jotain sattuu. Kenelle soitetaan? Jos hän on lomalla tai reissussa, mitä tehdään seuraavaksi?
2) Kesällä tietoturva pitää olla yhtä hyvin hallussa kuin muinakin aikoina. Toukokuussa salamannopeasti levinnyt WannaCry-haittaohjelma osoitti, että ongelmiin pitää reagoida nopeasti. Lomakuukausi on pitkä aika odotella, jos jotain katastrofaalista tapahtuu.
3) Tietojen ja palvelimien varmistukset vaativat jatkuvaa seurantaa. Jos varmistukset menevät pieleen ja kesällä tapahtuu jotain yllättävää, on käsissä iso ongelma. Pilvipalveluissa tietojen varmistus ei vaadi manuaalista valvontaa, joten niiden käyttö vähentää riskejä.
4) Työntekijöiden tunnuksia pitää voida hallinnoida IT-ihmisten lomienkin aikaan. Jos kesällä pitää lisätä tai poistaa henkilöitä palkkalistoilta, jonkun on voitava hoitaa se nopeasti. Myös varalaitteita kannattaa olla saatavilla.
5) Jos yritykselläsi on palvelimia omissa tiloissa, varmista että ne ovat hyvin ilmastoiduissa ja viileissä tiloissa. Ylikuumentunut palvelin on riski. Käyttämällä pilvipalveluita tai ulkoista konesalia vähennät riskiä.
Kumppanuus kannattaa
Kumppanuus kannattaa myös muulloin kuin kesällä, sillä uutterankin it-ihmisen työaika on rajallinen. “Jos työaika on kello 8–16, mutta yritys toimii myös illat ja viikonloput, silloin ollaan yhden ihmisen venyvyyden varassa. Kumppani voi tarjota saumattoman palvelun kellon ympäri”, Ari Virtanen muistuttaa.
Helpota elämääsi, jaa vastuuta ja varmista että yrityksesi ICT-asiat ovat hallussa. Erityisesti PK-yrityksille suunniteltu Elisa Yritysguru pitää sisällään valitsemasi palvelut sekä tuen ja ylläpidon.
Lue myös
Kurkistus IT-järjestelmäasiantuntijan työpäivään