3G poistuu käytöstä vuoden 2023 aikana

Siirrymme kohti uudempaa teknologiaa

Elisa panostaa yhä voimakkaammin uudempiin verkkoteknologioihin, jotka tarjoavat paremman asiakaskokemuksen ja vastaavat paremmin tämän päivän ja tulevaisuuden käyttötarpeisiin. Vuoden 2023 aikana 3G-verkko poistuu käytöstä vaiheittain, jonka jälkeen vapautamme 3G:stä taajuudet 4G-verkon käyttöön.


Valtaosalla yritysasiakkaistamme palvelut jatkuvat aivan kuten ennenkin. 4G- ja 5G-verkkoihin panostaminen tuo myös yritysten käyttöön entistä nopeampia ja luotettavampia yhteyksiä, parempaa puheluiden äänenlaatua ja sujuvampaa tiedonsiirtoa.

Erityistapauksia ovat ne yritykset, joiden laitteet tukevat vain 3G-verkkoa. Tällöin 3G:n poistuessa laitteet siirtyvät käyttämään 2G:tä ja tiedonsiirto saattaa hidastua merkittävästi. Suosittelemme näissä tilanteissa laitteen päivittämistä uudempaan, vähintään 4G:tä tukevaan versioon.

Q&A ja toimintaohjeet

Miksi 3G-verkko poistuu käytöstä?

Elisa panostaa voimakkaasti uudempiin verkkoteknologioihin (4G ja 5G), jotka tarjoavat paremman asiakaskokemuksen ja vastaavat paremmin tämän päivän ja tulevaisuuden käyttötarpeisiin.

Uudet, nopeammat verkot varmistavat paremman äänenlaadun puheluissa, nopean surffailun ja mukavamman käyttökokemuksen. Uudemmat teknologiat ovat myös energiankulutuksen kannalta tehokkaampia ja ympäristöystävällisimpiä. Uudet SIM-kortit tuovat myös parempaa tietoturvaa ja tukevat esimerkiksi Mobiilivarmennetta.

Milloin 3G-verkko poistuu käytöstä?

Suunnitelmana on ajaa 3G-verkko alas asteittain vuoden 2023 aikana. Tiedotamme 3G-verkon alasajon etenemisestä verkkosivuillamme. Varmistathan jo nyt, että liittymäsi, SIM-korttisi sekä päätelaitteesi tukevat uudempia, nykyaikaisia verkkoja (4G tai 5G).

Miksi poistatte 3G-verkon 2G-verkon sijaan?

3G-verkko on välivaiheen verkkoteknologia, jota ei ole kehitetty erityisesti puheliikennettä (2G) varten, eikä myöskään erityisesti datasiirtoa (4G ja 5G) varten. Lähes kaikki dataliikenne kulkee jo nyt 4G- ja 5G-verkoissa, samoin yhä suurempi osa puheliikenteestä. Puheen laatu on 4G -verkossa huomattavasti 2G:tä parempi ja varmempi.

Verkossamme on vielä pieni määrä 3G:tä käyttäviä laitteita. Nämä laitteet, jotka tukevat vain 3G:tä, siirtyvät 3G-verkosta luopumisen yhteydessä käyttämään 2G-yhteyttä. Siksi 2G-verkko jää vielä käyttöön.

Onko Elisalla alueita, joilla ei 3G-verkon sulkemisen jälkeen ole enää toimivaa verkkoa?

Elisan 4G-verkon alueella asuu jo tällä hetkellä yli 99 % suomalaisista, ja verkkoa laajennetaan jatkuvasti. Samalla 5G-verkkoa laajennetaan vauhdilla. Tavoitteenamme on, että vuoden 2023 jälkeen Elisan 4G-verkko kattaa samat alueet kuin tämänhetkinen 3G-verkko. Voit tarkistaa alueesi kuuluvuuden kuuluvuuskartasta.

Mitkä ovat suunnitelmanne 2G:n ja 4G:n osalta?

Vuoden 2023 aikana tehtävä muutos koskee vain 3G-verkkoa. Päivitämme 4G-verkkoa jatkuvasti osana normaalia verkon ylläpitoa sekä rakennamme sitä lisää käyttömäärät huomioiden. 2G-verkosta luopumisen ajankohtaa ei ole vielä päätetty, ja tarkastelemme sitä 2G-verkon käyttöasteen mukaan.

Miten estetään, ettei verkko ruuhkaannu, jos yksi verkko poistuu?

Seuraamme verkon kapasiteetin riittävyyttä aktiivisesti ja laajennamme sitä tarpeen mukaan. Pääosin tietoliikenne on jo 4G- ja 5G-verkoissa, ja rakennamme lisää verkon kapasiteettia tarpeen mukaan. Näin ollen 3G-verkon alasajolla ei ole merkittävää vaikutusta 4G- ja 5G-verkkojen liikenteen määrään

Mitä minun tulee vielä varmistaa ennen vuoden 2023 aikana tapahtuvaa 3G-verkon alasajoa?

Vaihda 3G-laitteesi uuteen
  • Varmista sujuva netin käyttö ja parempi äänenlaatu nykyaikaisella, 4G- tai 5G-verkkoa tukevalla päätelaitteella.
  • Tarkista puhelimesi asetuksista, että 4G-puhelut (VoLTE) on aktivoitu etkä ole estänyt LTE-verkon käyttöä.
Päivitä 3G-SIM-korttisi
  • Varmista, että käytössäsi on ajantasainen SIM-kortti, jotta se toimii parhaalla mahdollisella tavalla sekä Suomessa että ulkomailla.
Näissä tapauksissa voit vaihtaa vanhan SIM-korttisi maksutta uuteen netissä Yritysten OmaElisassa. Katso ohje uuden SIM-kortin tilaamiseen ja aktivoimiseen.

Tarvitseeko minun vaihtaa SIM-korttia?

Suurimmalla osalla asiakkaitamme on jo 4G- ja 5G-verkoissa toimivat SIM-kortit. Jotkin vanhemmat SIM-kortit eivät kuitenkaan toimi muutoksen jälkeen kuin 2G-verkossa.

Suosittelemme kaikkien vanhojen SIM-korttien vaihtamista uuteen. Näin varmistat, että liittymäsi toimii parhaalla mahdollisella tavalla sekä Suomessa että myös ulkomailla. Näissä tapauksissa vanhan SIM-kortin vaihto on asiakkaalle maksutonta, teet sen helposti verkossa Yritysten OmaElisassa. Katso ohje uuden SIM-kortin tilaamiseen ja aktivoimiseen.

Ajetaanko 3G-verkkoja alas muualla maailmassa?

Vanhentuneita 3G-verkkoja on jo suljettu jo monissa maissa. Mikäli käytössäsi oleva laite ei tue vähintään 4G:tä, se ei toimi ulkomailla enää niin hyvin kuin aikaisemmin.

Osassa maita on päätetty lisäksi myös 2G-verkon alasajosta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa osalla operaattoreista on käytössä enää 4G- ja 5G -verkkoja, ja loputkin ovat sulkemassa 2G-verkkonsa vuoden 2022 aikana. Näin ollen erityisesti matkustaessasi Yhdysvalloissa, liittymäsi tulee tukea vähintään 4G-puheluita (VoLTE) ja puhelimestasi tulee löytyä VoLTE-roaming-tuki. Suosittelemme siis varmistamaan liittymäsi, SIM-korttisi sekä päätelaitteesi ajantasaisuuden.

Miksi 3G-alasajosta tiedotetaan vasta nyt?

Elisa julkaisi ensimmäiset tiedotteet 3G-alasajosta maaliskuussa 2020 ensimmäisenä suomalaisena mobiiliverkko-operaattorina. Aikaisella tiedottamisella pyrimme antamaan asiakkaillemme riittävästi aikaa valmistautua muutokseen, esimerkiksi uusimalla vanhoja laitteita tulevaisuutta kestäviksi 4G- ja 5G-laitteiksi.

Miten muutos vaikuttaa yritysasiakkaisiin, joille on tehty kuuluvuusratkaisuja?

3G-verkolla toteutetut kuuluvuuspalvelut käydään läpi tapauskohtaisesti ja asiakkaisiin ollaan erikseen yhteydessä. Nämä kohteet voidaan modernisoida ja tarvittaessa rakentaa korvaavaa teknologiaa käyttötarpeesta riippuen tai osa kohteista voidaan ajaa alas eikä niille tarvitse tehdä mitään. Muutos tapahtuu vuoden 2023 aikana ja olemme asiasta yhteydessä hyvissä ajoin ennen muutosta.

Päätelaitteet

Matkapuhelimet · tabletit · reitittimet

Q&A - päätelaitteet

Mistä tiedän, että minulla on 4G-liittymä ja 4G-laite?

Jos puhelimesi yläreunasta löytyy 4G-, 5G- tai LTE -logo, niin laitteesi ja liittymäsi toimivat vähintään 4G-verkossa. Voit tarkastaa yhteensopivuuden myös laitteen käyttöoppaasta. Myymälämme sekä asiakaspalvelumme myös auttavat asiassa mielellään!

Valtaosa liittymistämme toimii jo 4G- tai 5G-verkoissa ja päivittämme loppuihinkin liittymiimme pääsyn 4G-verkkoon vuoden 2023 aikana.

Alta löydät aikoinaan myydyimmät 3G-puhelimet ja -reitittimet:

Puhelimet
CAT B30
Doro 5516
Doro PhoneEasy 530X
Nokia 208
Nokia 301
Nokia 3310
Nokia C2-01
Samsung Xcover 271

GSM-pöytäpuhelimet
Huawei B160
Huawei ETS6630
Huawei F610
Huawei F615
Jablocom Essence GDP-06
Jablocom GDP-04

Reitittimet/nettitikut
Huawei E173u-2
Huawei E1752
Huawei E1752C
Huawei E1762
Huawei E3131s-2
Huawei E353
Huawei E3531

Käytössäni on vain 2G- ja 3G-verkkoja tukeva laite. Pitääkö minun vaihtaa päätelaitetta?

3G-verkon alasajon jälkeen laitteesi käyttää ainoastaan 2G-verkkoa, jolloin nettiyhteyden käyttö, esimerkiksi sovellusten tai selaimien käyttö ei onnistu. Myös puheluiden laatu on 4G- ja 5G-verkoissa paljon parempi kuin 2G-verkossa.

Sujuvan käyttökokemuksen varmistamiseksi suosittelemme päätelaitteen vaihtamista uuteen 4G- tai 5G-verkkoja tukevaan laitteeseen.

Miten pystyn tarkistamaan päätelaitteeni mallin?

Voit tarkastaa laitteesi mallin

  • Android: Asetukset > Tietoa laitteesta / puhelimesta
  • Apple: Asetukset > Yleiset > Tietoja
tai laitteesi käyttöoppaasta.

M2M-laitteet

Valvontakamerat · hälytysjärjestelmät · GPS-paikantimet · maksupäätteet ja myyntiautomaatit · vesi-, sähkö- ja kaukolämpömittarit · ilmanlaatusensorit · paikannuslaitteet · hissien, ajoneuvojen ja työkoneiden tietoliikennelaitteet

Q&A - M2M-laitteet

Käytössäni on 3G-verkossa toimiva erikoislaite, kuten esim. valvonta-/hälytysjärjestelmä, riistakamera tai sähkömittari. Toimivatko nämä laitteet 2G-verkossa?

3G-verkon laitteet toimivat pääsääntöisesti myös 2G-verkossa. Varmista, että 2G-verkon nopeudet ovat riittäviä päätelaitteesi tarpeisiin. Vaihda tarvittaessa päätelaitteesi uuteen.

Minä en tiedä, mitä mobiiliverkkoa (2G, 3G, 4G tai 5G) laitteeni hyödyntää, miten minun tulee toimia?

Elisalla ei ole tietoa siitä, millaiseen laitteeseen M2M-liittymä on asennettu. Emme siis voi tietää, miten juuri sinun laitteesi toimii 3G-alasajon jälkeen. Laitteesi käyttämä mobiiliverkkoteknologia ilmenee yleensä laitteen käyttöohjeesta, teknisestä dokumentaatiosta tai jälleenmyyjältä.

Tarvitseeko minun vaihtaa SIM-korttia M2M-laitteeseen?

Lähtökohtaisesti SIM-korttia ei tarvitse vaihtaa tämän muutoksen tähden. Elisan M2M/IoT-SIM:it ovat olleet 4G-kortteja vuodesta 2013 lähtien. Jos laitteessasi on tätä vanhempi kortti, on kortin uusiminen tarkoituksenmukaista esimerkiksi laitteen vaihtamisen yhteydessä. Katso ohje uuden SIM-kortin tilaamiseen ja aktivoimiseen.

M2M-liittymäni on maksupäätteessä tai valvontakamerassa, vaikuttaako muutos tähän?

M2M-liittymiä käytetään hyvin erilaisissa laitteissa kuten maksupäätteissä, hisseissä ja valvontakameroissa. Laitteen toimivuus 3G-alasajon jälkeen on riippuvainen laitteen käyttämästä mobiiliverkosta (2G, 3G tai 4G), laitteen käyttötavasta ja laitteen siirtämistä datamääristä.

Maksupäätteiden tulisi kyetä liikennöimään myös 2G-verkossa.

Mikäli käytössäsi on 3G-riistakamera ja haluat saada kuvat tai videot M2M-liittymän välityksellä, suosittelemme laitteen päivittämistä 4G-laitteeksi. Matalan resoluution still-kuvat saattavat välittyä 2G-verkon välityksellä, videot todennäköisesti eivät. Live-kuvan välittäminen 2G:ssä ei onnistu.

Käytössäni on 3G-verkossa toimiva erikoislaite, kuten esim. valvonta-/hälytysjärjestelmä, riistakamera tai sähkömittari. Toimivatko nämä laitteet 2G-verkossa?

3G-verkon laitteet toimivat pääsääntöisesti myös 2G-verkossa. Varmista, että 2G-verkon nopeudet ovat riittäviä päätelaitteesi tarpeisiin. Vaihda tarvittaessa päätelaitteesi uuteen.

Laitteeni on pakotettu laiteasetuksissa 3G-verkkoon, miten laitteeni toimii muutoksen jälkeen?

Mikäli laite on ohjelmallisesti pakotettu 3G-verkkoon, ei laitteen tietoliikenneyhteys toimi 3G-alasajon jälkeen. 3G-pakotus tulee poistaa laitteelta, jotta tämä kykenee liikennöimään 2G-verkossa muutoksen jälkeen.

Yritykselläni on suuri määrä (kymmeniä tai satoja) M2M-liittymiä hyödyntäviä laitteita pienellä alueella, toimivatko laitteet muutoksen jälkeen?

Jos laitteet toimivat 4G-verkossa, ei ongelmaa. Laitteet siirtyvät 3G-alasajon jälkeen 2G-verkkoon. Vanha 2G-verkkoteknologia kuitenkin asettaa rajoituksia samanaikaisten käyttäjien lukumäärään, joten toiminnassa saattaa esiintyä kapasiteettiongelmia. Suosittelemme laitteiden vaihtamista 4G-laitteiksi erityisesti kriittisissä käyttökohteissa (esim. turvapuhelimet, hälyttimet, valvontalaitteet yms.).

Mitkä ovat keskeiset palvelut yritysasiakkaiden kannalta tässä muutoksessa?

M2M-liittymät, joita käytetään esimerkiksi taloyhtiöiden lämmönohjausjärjestelmissä ja lukituksessa. M2M:n osalta 3G-laitteet siirtyvät käyttämään 2G-verkkoa. Palvelu toimii 2G-verkossa, jos päätelaite ei tue 4G-verkkoa. Myös etäluettavat sähkö- ja vesimittarit sekä maksupäätteet toimivat osin 3G-verkossa.

Heräsikö vielä kysymyksiä?


Jätä viesti myynnillemme, niin otamme teihin yhteyttä!

Tutustu Elisan yritysverkkokaupan valikoimaan ja päivitä työvälineesi ja laitteesi ajan tasalle!