Pris- och avtalsändringar för Microsoft-licenser


Microsoft förnyade 365-licensavtalsmodellen globalt i början av året 2022. Det finns nu två olika abonnemangsperioder för licenserna: en kontinuerlig 1-månaders abonnemangsperiod och en kontinuerlig 12-månaders abonnemangsperiod.

1.7.2022 ändrade Microsoft priserna för 365-licenser så att priserna för alla 1-månaders prenumerationsperioder ökade med cirka 20%. Prisökningen var global och påverkade bland annat Microsoft 365, Office 365, Dynamics 365, Windows 365 och Power Platform-licenser. Ändringen den 1 juli gällde inte en sammanhängande 12-månaders abonnemangstid och priset förblev detsamma.

Om du vill uppgradera dina befintliga licenser omedelbart kan du kontakta Elisa Sales - vi hjälper dig att välja de licenser som bäst möter dina affärsbehov!

Frågor och svar

Varför steg priserna för Microsoft-licenser?

I början av året 2022 gjorde Microsoft ändringar i sin licens- och partnerlicensmodell. För närvarande följer licenserna den nya NCE-licensmodellen, med en kontinuerlig 1-månaders abonnemangsperiod och en kontinuerlig 12-månaders abonnemangsperiod. Förändringen av Microsofts licens ägde rum runt om i världen.

Prisökningen den 1 juli 2022 var också global och påverkade alla Microsoft-partners och återförsäljare.

Vilka licenser påverkades av prisförändringen i juli?

Från och med den 1 juli 2022 ökade priserna för Microsofts 365-licenser för 1-månaders prenumerationsperioder med cirka 20 %.

Prisändringar den 1 juli 2022 påverkade alla Microsoft 365-licenser, som till exempel

  • Microsoft 365
  • Office 365
  • Windows 365
  • Dynamics 365
  • Power Platform

Var ser jag vilken licens jag har?

  • Du kan se dina licensuppgifter på din Elisa-faktura eller som administratör i Microsoft 365-administrationscentret (https://admin.microsoft.com) under Admin - Fakturering - Dina Produkter.

M365 portal - dina produkter

Hur kan jag uppdatera mina licenser?

Vänligen kontakta vår försäljning und vi hjälper dig att välja de licenser som bäst möter dina affärsbehov:


Vad är skillnaden mellan en 1-månaders och en 12-månaders prenumerationsperiod?

Prissättning 
  • Om du har 1 månads abonnemangstid kan priset ändras under året. Eventuella prisändringar meddelas minst 1 månad i förväg.
  • Om du har en 12-månaders abonnemangsperiod stannar du på samma pris i 12 månader. När licenserna förnyas för nästa period kommer priserna att ses över mot Microsofts nuvarande licenslista.
Fakturering 
  • I båda abonnemangsperioderna sker fakturering månadsvis.
Licensändringar under prenumerationsperioden 
  • Under den 1-månaders prenumerationsperioden kan du ändra typ och antal licenser varje månad.
  • Under den 12 månader långa prenumerationsperioden kan du skaffa nya licenser eller uppgradera din licens till en bättre version i mitten av året. De licenser som omfattas av avtalet är för en begränsad tid, så de kan inte återkallas inom 12 månader.
Avtalets varaktighet och uppsägningstid 
  • En abonnemangstid på 1 månad är ett tills vidare avtal med 1 månads uppsägningstid.
  • 12-månaders abonnemangsperioden är ett kontinuerligt 12-månaders abonnemang som förnyas med 12 månader i taget. Du kan säga upp avtalet före förnyelsedatumet (efter 12 månaders beställning). Om du inte säger upp avtalet 1 månad före förnyelsedatumet förnyas beställningen automatiskt för följande år.

Hur tolkar jag Microsofts nya fakturor?

Microsoft 365-licenser faktureras på månadsbasis från anslutningsdatumet, på daglig basis. De senaste fakturorna verkar nu ha fakturerats två gånger för februari på grund av brist på korrekt faktureringsinformation för faktureringsperioden. Debiteringarna på fakturorna är dock korrekta.
 
Marsfaktura: I mars fick ditt företag en faktura för Microsoft 365-licensen, som visar faktureringsperioden från 1 februari till 28 februari 2022. Med denna faktura har licensen fakturerats den 1.2. från det datum licensen ändras till en ny faktureringsmodell. Till exempel gjordes ändringen av licensen den 24 februari 2022, den fakturerar bara perioden är 1 februari till 23 februari 2022.


Marsfaktura för Microsoft 365-licensen

Aprilfaktura: Fakturan för april visar även perioden 1 februari till 28 februari 2022. Detta betyder dock inte längre själva faktureringsperioden, utan tidsperioden från vilken vi samlade in faktureringsinformationen. Till exempel gjordes ändringen av licensen den 24 februari 2022, den fakturerbara perioden är 24 februari till 23 mars 2022.

Aprilfaktura för Microsoft 365-licensen

Vi kommer att lägga till den saknade faktureringsperiodinformationen på dina fakturor under försommaren.

Har du frågor eller vill uppgradera din Microsoft-licens?


Lämna ett meddelande eller ring så hjälper vår säljare dig vidare: