5 tärkeintä uudenvuodenlupausta markkinoijalle

Lukuaika 2 min

Markkinoija – pyöritätkö yhden miehen orkesteriasi vai johdatko markkinointia yrityksenne strategian nuotittamaan tahtiin?

Elämäntapahallinta, mindfullness ja multitaskingin lopettaminen. Kuvaavista termeistä, toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta, älykäs ajanhallinta on kestosuosikki ”mitä pitäisi saada aikaan”-listalla. Käsi pystyyn – kuinka moni meistä latasi odotuksia vuodenvaihteessa siihen, että ensi vuonna kaikki muuttuu ja aloitetaan puhtaalta pöydältä?

Jos et tee mitään toisin, mikään ei muutu. On aika tarttua toimeen ja tässä onkin 5 vinkkiä, joiden avulla raivaat tiesi suorittajan penkiltä liiketoimintatavoitteita tukevan markkinoinnin johtajan jakkaralle.

1. Nykytila-analyysi – mikä toimii ja mikä ei

Ei huolta. Nykytila-analyysi ei tarkoita monen viikon akateemista pohdintaa. 80/20-säännöllä pystyt todennäköisesti melko vaivatta erottamaan edellisvuodesta ne asiat ja tekemiset, joilla oli oikeasti merkitystä liiketoiminnan kannalta.

Erinomainen lopputulos voi olla, että huomaat pari juttua, jotka toimivat ja joista olet erittäin ylpeä. Vähintäänkin yhtä tärkeää on tunnistaa ne asiat, joiden eteen on tehnyt hartiavoimin töitä, mutta joiden tuottavuudesta ei ole mitään merkkiä. Päästä näille huutonaurut ja siirry kohtaan 2.

2. Päätä mitä jätät tekemättä

Tämä on helppoa. Pyyhi tämän vuoden suunnitelmista kaikki ne asiat, jotka juuri totesit jääneet tuottamattomiksi. Ja pysy päätöksessäsi!  Vanhoihin tapoihin on helppo palata, jos uuden tekeminen tuntuu ajoittain raskaalta tai hitaammalta vaikka valo tunnelin päässä jo häämöttäisikin.

3. Uudelleen allokoi resurssit

Työmäärän lisäksi listaamasi asiat ovat todennäköisesti vieneet myös jonkun verran euroja. Uudelleen allokoinnin top3 kohteet tuntuvat löytyvän tänä(kin) vuonna helposti:

  • printtipainotuksien siirtäminen mitattavaan ja kohdennettavaan markkinointiin. Voisitko yhden printtikamppiksen hinnalla saada esim. markkinoinnin automaation käyttöön vuodeksi?
  • lyhytjänteisten kertakamppisten älyllistäminen ja kääntäminen pitkävaikutteisiksi markkinointiohjelmiksi. Kyllä – tätä ne menestyneet kilpakumppanit jo tekevät!

4. Ehdota rohkeasti skaalautuvia resursseja

Uusi tapa, joka kasvattaa markkinointitiimisi nuppilukua ja osaamista on ns. hybridimalli. Malli yhdistää ulkoistetun ja inhousena tuotetun markkinoinnin. Hybridimalli ei järkevästi toteutettuna vaadi lisäinvestointeja, vaan pystytään toteuttamaan uudelleen allokoimalla ne resurssit, joista luovutaan (kohta 2.)

Myös toimitusjohtaja ilahtuu, kun kiinteiden henkilöstökulujen (PEX) lisäyksen sijaan tuotkin riskittömän ratkaisun, jonka kulut ovat skaalattavissa (OPEX) esim. myynnin kausaliteettia mukaillen.

hybridi

Mikäli kaikki tehdään omin resurssein, muutokset ja uuden tuominen vie tyypillisesti enemmän aikaa. Tuottavuustason saavuttaminen saattaa kestää, momentum voidaan menettää, usko loppuu ja hyväkin idea heitetään suotta romukoppaan.

Hybridimalli tuo lyhytaikaisia kuluja omien resurssien oheen, mutta projekti saadaan tehtyä nopeasti ”kerralla oikein” ja voidaan aloittaa siirto omalle organisaatiolle.

 

5. Pyydä apua, jos vähänkään siltä tuntuu!

Et ole näiden asioiden kanssa yksin. Näitä miettii ja pohtii nyt vähintäänkin joka kolmas markkinoinnissa. Maksuttoman Asiakaskohtaamisten auditoinnin hyvä puoli on siinä, että saat tuoreet silmät avuksesi arvioimaan markkinoinnin nykytilaa ja vinkkejä. Tsemppiä arkeen! Kääritään hihat ja tartutaan tahtipuikkoihin, eikös ;)

 


Ota yhteyttä myyntiimme!


Lue myös

Data on markkinoinnin uusi valuutta

”Digitaalinen äly ei synny, se luodaan.”

Asioinnin digitalisointia ei tarvitse tehdä yksin

Kirjoittanut

Katja Bäckström
Liiketoimintapäällikkö, digitaaliset asiakashankintaratkaisut

Katja Bäckström vastaa Elisalla digitaalisten asiakashankintaratkaisujen liiketoiminnasta. Katjan mielestä asiakaskohtaamisten digitalisointi on elinehto älykkäälle liiketoiminnalle, sillä sen ansiosta asiakaskokemusta voidaan mitata ja johtaa.