AgroBioHack ideoi digitaalisia ratkaisuja lähiruokatuotantoon

Maatalous on Suomessa miljardibisnes, ja lähiruoka kasvattaa suosiotaan. Mutta miten raaka-aineet löytäisivät helpommin tiensä ravintoloihin tai jatkojalostukseen? Miten saada lähiruuan kysyntä ja tarjonta kohtaamaan?

Seinäjoella toimivan Uppalan kartanon ravintoloitsijan Anu Luukon mukaan sopivien tuottajien löytäminen on haasteellista, koska tietoa tuottajista ei ole helposti saatavilla.

– Olemme pieni yritys, eikä meillä ole rajattomasti resursseja sopivien toimittajien etsimiseen. Kun käyttää useita pieniä tavarantoimittajia, logistiikkaan ja tavaroiden vastaanottoon menee kohtuuttomasti aikaa, Luukko toteaa.

Sama ongelma näkyy myös tuottajien päässä. Tuottajat ovat usein pieniä, muutaman hengen yrityksiä, joilla ei ole rahkeita kartoittaa potentiaalisia ostajia. Joissain tapauksissa ongelmaksi osoittautuu tuotantokapasiteetti: ravintolat tarvitsevat suurempia eriä kuin pientuottajat pystyvät tarjoamaan.

Seinäjoella toimiva Tukkutalo Heinosen toimitusjohtaja Kimmo Heinonen onkin huomannut, että jonkin tuotteen suuri kysyntä voi yllättäen olla tuottajalle epämieluisa yllätys. On paljon maanviljelijöitä, jotka viljelevät palstojaan ikään kuin harrastuksena eivätkä edes halua kasvattaa liikevaihtoaan. Pitäisi siis löytää keinoja yhdistää monen pienen tarjonta.

AgroBioHack 2017 kokosi Seinäjoelle seitsemän tiimiä etsimään uudistavia digitaalisia ratkaisuja kasviperäisten raaka-ainemarkkinoiden edistämiseksi. Kahden vuorokauden mittaisen kilpailun aikana osallistujien piti muotoilla uuden palvelun liiketoimintamalli ja kehittää sille toimiva ohjelmallinen prototyyppi.

Tapahtuma toteutettiin mikkeliläisen ohjelmistoalan yrityksen Observis Oy:n IndustrialHackathon-konseptilla ja sen isäntänä toimi Seinäjoen kaupungin kehitysyhtiö Into Seinäjoki Oy. Parhaiden tulevaisuudenlupausten kesken jaettiin pääyhteiskumppani Elisan sponsoroimana 10 000 euroa palkintorahaa.

Kahden päivän aikana OmaSp Stadionin Atria-loungessa synnytettiin toinen toistaan parempia konsepteja. Voittajaksi valikoitui lopulta Futuriot Oy. Yritys esitteli tuottajien ja asiakkaiden kohtaamisen helpottamiseksi tarkoitetun pilvipalvelun, joka mahdollistaa datan helpon analysoinnin ja kuljetusten optimoinnin. Katso video tästä.

Toisen palkinnon sai Avomaa.fi-konsepti, jossa ostaja voi varata tuottajalta oman peltopalstan. Tuottaja viljelee esimerkiksi ravintoloitsijan etukäteen varaamaa ja osittain maksettua tuotetta. Ravintoloitsija pystyy kertomaan asiakkailleen, millä palstalla eri raaka-aineet on kasvatettu ja näin luomaan ruoka-annoksilleen tarinan. Katso video tästä.

Into Seinäjoki Oy:n digitaalisten ruokajärjestelmien asiantuntija Juha Kurkela oli tapahtumaan tyytyväinen.

– Olemme kaikin puolin positiivisesti yllättyneitä. Tämä oli meille erittäin arvokasta yritysyhteistyötä, Kurkela summaa.

Katso video tästä