Miksi yrityksillä kannattaa olla oma tekoälyratkaisu, jolta voi kysyä yrityksen sisäisiä asioita ja jota on turvallinen käyttää? Tietoturvallinen, Azure OpenAI:n päälle luotu ratkaisu sopii saumattomasti organisaation muuhun Azure-infraan.
Tekoälyn yleistyttyä erilaiset tekoälytyökalut, tarkemmin chatit, nousivat hyvin suosituiksi. Näistä tunnetuin esimerkki lienee OpenAI:n kehittämä ChatGPT.
Kun ChatGPT vuosi sitten julkaistiin OpenAI:lta ja tuli suuren yleisön tietouteen, pääsivät kuluttajat testaamaan chatia ensimmäistä kertaa. ChatGPT toimi sujuvasti eri kielillä, myös suomeksi, ja työkalu koettiin mullistavana.
“Kun käyttötapoja alettiin etsiä, nousi esiin myös tiettyjä puutteita. Esimerkiksi koulumaailmassa huolestuttiin, käytetäänkö tekoälyä väärin opiskelijoiden töissä. Myös yritykset alkoivat kokeilla muun muassa ChatGPT:tä ja syöttää sinne sisältöä – ymmärtämättä sen aiheuttamaa riskiä”, sanoo Markus Lintuala, Elisan yritysasiakkaiden Senior Technical Consultant.
Chatia käyttääkseen kuitenkin täytyy hyväksyä palvelun käyttöehdot. Näin tehdessään antaa OpenAI:lle luvan käyttää chatiin syötettyä materiaalia kielimallin kehittämiseen.
“Kaiken, mitä julkiseen ja maksuttomaan ChatGPT:n versioon syöttää, OpenAI saa ehtojen mukaisesti käyttää tuotteensa kehitykseen”, Lintuala muistuttaa.
“Jos esimerkiksi kopioit chatiin sopimusmateriaalia tai muuta arkaluontoista tietoa, niin saattaa olla, että tätä materiaalia käytetään taustalla toimivan kielimallin seuraavan version kouluttamisessa. Jos tietoa syöttää paljon, voi olla, että kielimalli tunnistaa sen ja ehdottaa vastauksia kaikille datasi pohjalta. Eikä tietoja saa chatista pois kun ne kerran on sinne syötetty”, sanoo Lintuala.
“Voi olla, että dataa käytetään – tai ei käytetä – mutta tätä riskiä yritykset eivät tietenkään voi ottaa.”
Yritykset tarvitsevatkin oman, tietoturvallisen tekoälytyökalun. Tähän tarpeeseen vastaa Microsoftin Azure OpenAI Service ja sieltä esimerkiksi ChatGPT:tä vastaava ratkaisu, johon tutustumiseen ja käyttöönottoon Elisalta löytyy oma työpaja.
Microsoftin yhteistyö OpenAI:n kanssa
Keväällä 2023 Microsoft ilmoitti aloittavansa yhteistyön OpenAI:n kanssa ja sijoittavansa merkittävästi kielimallin kehitykseen. Microsoft otti kielimallin käyttöön myös omiin ratkaisuihinsa ja lähti kehittämään Azure OpenAI Serviceä.
“Azure OpenAI Service toi OpenAI:n luomat kielimallit Azure-palveluihin taustalle, tutummin ChatGPT:n moottorit”, Lintuala kertoo.
“Sen päälle voidaan rakentaa omia sovelluksia, kuten oman yrityksen sisäinen ChatGPT:n tapainen keskustelumahdollisuus, mistä data ei vuoda ulos yrityksen sisältä sitä käyttäessä. Sinne voi syöttää omia tietoja, kuten sopimuksia, palvelukuvauksia tai vaikkapa yrityksessä tuotettavan laitteen huoltomateriaaleja.”
Käytännössä organisaatiolla on palvelussa kirjasto, jonne yrityksen data on syötetty ja sitä käyttäen chatilta voidaan kysyä asioita.
“Jotta voi kysyä, palveluun on rakennetteva chatbot, kuten Teams-botti tai web-sivu, jonka kautta käyttäjä syöttää kysymyksen tai aloittaa keskustelun chatin kanssa. Näitä ratkaisuja löytyy jo paljon valmiina, joten työtä ei tarvitse aloittaa nollista”, Lintuala kuvailee.
Mitä Elisan Azure OpenAI -työpaja sisältää?
Elisan Azure OpenAI -työpaja koostuu kahdesta vaiheesta. Ensin tutustutaan termistöön ja opitaan Azure Open AI:n käytön perusteet. Tällöin käydään myös läpi, mitkä ovat erot OpenAI:n omaan ChatGPT-palveluun sekä julkisten tekoälytyökalujen riskejä.
Työpajassa mietitään asiakkaan omia tarpeita, innovoidaan avoimesti ja muodostetaan mahdollisia käyttötapauksia. Näin opitaan, mitä mahdollisuuksia esimerkiksi chat-työkalu arkipäivän tekemiseen voi tuoda ja millaisia integrointeja voidaan rakentaa.
“Voimme esimerkiksi syöttää sovellukseen huoltomateriaaleja ja antaa sen huoltomekaanikon avuksi mukaan kentälle. Tai voimme selvittää aktiviteetit asiakkaan kanssa viimeisen puolen vuoden ajalta asiakastietojärjestelmästä, joka on liitetty Azure OpenAI -palveluun liitännäisen kautta. Näin vastaus selviää nopeasti yhdestä paikasta”, Lintuala sanoo.
Toisessa vaiheessa Elisan asiantuntijat laittavat Azure Open AI:n pystyyn asiakkaalle. Työkalua voi hyödyntää saman tien.
“Azure OpenAI –chat on heti kiinni asiakkaan infrassa työpajan jälkeen. Näin chatia voidaan alkaa heti käyttämään, joko siihen yhteen käyttötapaukseen tai useampaan”.
Azure Open AI -työpajan kirkkaimmat hyödyt
Jotta Azure OpenAI Service voidaan työpajassa pystyttää, tulisi yrityksessä olla Azurea käytössä. Mikäli ei ole, se voidaan ketterästi toimittaa asiakkaalle.
“Olemme Elisalla valinneet tämän ratkaisun siksi, että Azure OpenAI istuu saumattomasti asiakkaidemme muuhun Azure-infraan. Palvelun saa käyttöön samoilla käyttöoikeuksilla ja ylläpito on saman hallintamallin alla kuin muutkin Azure-palvelut. Näin asiakas ei joudu hankkimaan uutta ulkoista sovellusta, vaan Azure OpenAI Service on osa jo luotua alustaa, jossa vain otetaan uusi ominaisuus käyttöön”, Lintuala summaa.
“Tässä yritys saa ympäristön, missä pääsee itse innovoimaan. Mitä enemmän tekoälyä käytät, sitä paremmin kirkastuu se, mihin kaikkeen sitä voit hyödyntää”, muistuttaa Tommi Malin, Managing Consultant Elisan yritysasiakkaista.
Elisan pitkä kokemus ja tekninen osaaminen takaavat, että asiakas saa varmasti kerrasta toimivan mallin siihen, miten lähteä itse kokeilemaan miten oma ChatGPT:tä vastaava ratkaisu toimii.
“Azure OpenAI on myös tietoturvallinen ympäristö kokeilla. Kaikki mitä palveluun kirjoitat ja lataat, pysyy yrityksen sisällä”, Malin sanoo.
Lue myös:
Tekoälyn vallankumous: Elisan ja Microsoftin yhteistyö avaa uusia mahdollisuuksia
Digitalisaatio, datatalous ja tekoäly muuttavat työn tekemisen tapaa
Elisa ja Microsoft tuovat tekoälyn tukemaan liiketoimintaa
Practical AI -kurssi sopii kaikille – ota tekoälytaidot haltuun