Kansainväliset palvelut paikallisella osaamisella

Lukuaika 2 min

”Local Touch, Global Reach” – paikallinen palvelu, globaali ulottuvuus. Tätä yhdistelmää moni kansainvälinen yritys haluaa, kun hakee itselleen tärkeitä ICT- tai muita palveluita.

Kansainvälisillä markkinoilla toimivalle yritykselle tietoverkon toiminta on elinehto. Toimistotyössä käytetään pilvipalveluja, tuotannon ohjaus ja seuranta pohjautuvat verkottuneisiin sovelluksiin ja niiden globaaliin yhteistoimintaan. Logistiikkaketjuissa tiedon reaaliaikaisuus ja oikeellisuus ovat välttämättömyyksiä.

Tietoverkon pitää toimia, sen on oltava laadukas ja kyvykäs kuljettamaan monenlaista tietoa ja varmistamaan liiketoiminnan jatkuva toiminta. Vikatilanteista pitää pystyä toipumaan nopeasti ja tehokkaasti.

Useasti olen saanut kuulla harmittelua, että Suomessa iso yritys on suurille kansainvälisille toimittajille pieni ja siksi välillä jää resurssien jakamisessa jalkoihin. Eskalointitilanteessa suuren maailman jättifirmat menevät edelle ja itselle tärkeiden asioiden selvittäminen kestää.

Suomalaiset palvelukumppanit koetaan hyviksi, joustaviksi ja helposti lähestyttäviksi mutta tuntuu taas epävarmalta antaa globaalin liiketoiminnan tuki paikallisen ja pienemmän toimijan vastuulle. Miten Helsingistä voidaan selvittää Australian tehtaan vikaa?

Elisa mukana Vodafonen kumppanuusverkostossa

Elisa ja Vodafone ovat tehneet yhteistyötä kohta 20 vuotta siitä lähtien kun Elisa liittyi 2000-luvun alussa Vodafonen kansainväliseen kumppanuusohjelmaan. Alun perin yhteistyö tehtiin kuluttaja-asiakkaiden mobiilipalvelujen ympärille.

Vuosien aikana yhteistyö on koko ajan laajentunut. Kumppanusten välillä on nykyään yhteistä tekemistä niin tuotekehityksen kuin hankintojenkin alueella. Erityisen paljon yhteistyö on kasvanut yrityspalvelujen puolella.

Vodafone on Euroopan suurin mobiilin ja kiinteän verkon operaattori ja maailman suurin IoT-yhteyksien toimittaja.

Vodafone Partner Markets on oleellinen osa Vodafonen kansainvälistä palvelutarjontaa ja Elisa on yksi ensimmäisistä ryhmään liittyneistä operaattorikumppaneista. Vodafonella itsellään on oma mobiiliverkko yli 20 maassa ja tuon lisänä kumppaniverkostoon kuuluu lähes 50 eri maassa toimivat operaattorikumppanit, joiden kanssa hyvässä yhteistyössä asiakkaiden tarpeet voidaan täyttää. Vodafone toimittaa palveluja yli 70 %:lle Fortune500-yrityksistä.

Vodafonen kumppaniverkosto on paljon laajempi käsite kuin yhteiset roaming-sopimukset. Kumppanien kanssa toteutetaan jatkuvasti yhteisiä palveluja monella tietoliikenteen alueella. IoT, videoneuvottelut, SD WAN, 5G, Privaattiverkot yms ovat tällä hetkellä alueita, joilla joko on jo tai suunnitteilla yhteistä tarjontaa.

Vodafone on systemaattisesti kasvattanut kansainvälisten yritysverkkojen toimituskykyä 2010-luvun ajan sekä yritysostoin (Cable&Wireless/UK, Liberty Global/GER) että teknologiainvestoinnein. Yksi virstanpylväs saavutettiin 2019 kun Gartner arvioi Vodafonen globaalit verkkopalvelut korkeimpaan Leaders-kategoriaan. Tänä vuonna myös Forrester on arvottanut Vodafone Leader-kategoriaan arviossaan .

Elisa palvelee suomalaisia yrityksiä

Elisan laadukkaat palvelut ovat saaneet kiitosta niin laitevalmistajien kuin asiakkaiden taholta.

Elisan NOC palvelee yritysasiakkaita 24/7 ympäri maailman ohjaten kumppanuusverkoston toimintaa. Kyberturvakeskus varmistaa että yritysten liiketoiminta ei häiriinny tietoturvahyökkäysten tai -uhkien takia

Elisan asiantuntijat pitävät itsensä ajan tasalla jatkuvalla kouluttautumisella. Teknologiat kehittyvät alati ja vanhan osaamisen päälle pitää koko ajan rakentaa uutta.

Yhteistyöllä win-win-win

Elisa ja Vodafone pystyvät yhteistyöllä vastaamaan asiakkaiden haasteeseen. Elisa ainoana suomalaisena täyden palvelun operaattorina varmistaa, että asiakas saa käyttöönsä parhaat paikalliset resurssit, erinomaisen palvelun sekä läheisen kumppanuuden. Vodafonen verkko ulottuu ympäri maailman ja globaali toimintaa takaa 24/7 tuen.

Olemme yhdistäneet prosesseja niin että myynnin, suunnittelun, toteutuksen ja tuen tiimit tuntevat toisensa ja työskentelevät yhdessä asiakkaidemme eteen. Haluamme varmistaa että suomalaisten yritysten käytössä on laadukkaat ja tehokkaat palvelut sekä paikallisesti että globaalisti.

Yhteistyöllä voimme tarjota parhaan kokonaisuuden juuri Sinun yrityksesi liiketoiminnan tueksi.

Kirjoittanut

Jukka Nurmi toimii Elisassa Yritysasiakkaat-yksikössä Vodafonen Global Account Manager -roolissa. Jukan vastuulla on tarjota suurille suomalaisille yrityksille Vodafonen palveluita ympäri maailmaa.