Microsoft 365 -ympäristöön tulee uusia ominaisuuksia kuukausittain, vaan miten pysyä ajan tasalla ja ottaa uudet ominaisuudet käyttöön ketterästi? Tiedätkö mitä kaikkea uutta M365-ympäristöön tuli tässä kuussa?
Modulaarinen Microsoft 365 -ympäristö kehittyy modernina pilvipalveluna vinhaa vauhtia. Sen komponentteihin tulee uusia ominaisuuksia kuukausittain ja niiden tietoturva paranee. Lisäksi Microsoft tuo säännöllisesti M365-ympäristöön uusia komponentteja yritysten käytettäviksi.
Yritysten näkökulmasta tämä on mainiota, koska niillä on mahdollisuus pysyä kehityksessä mukana ja saada uusimmat ominaisuudet nopeasti käyttöön. Samalla M365-ympäristöstä on tullut IT:lle haastava ja monimutkainen kokonaisuus kehittää ja hallita. Se vie yhä enemmän aikaa ja resursseja.
“Huomasimme, että asiakkaamme tarvitsevat yhä enemmän tukea nopeasti kehittyvän M365-ympäristön hallinnassa. Tähän tarpeeseen loimme uuden Microsoft 365 -hallintapalvelun , jossa Elisa tukee, ylläpitää, hallinnoi ja kehittää asiakkaan M365 -ympäristöä”, kertoo Business Manager Svante Helistö Elisalta.
Hallintapalvelu vapauttaa asiakkaan IT:n resursseja liiketoiminnan muuhun kehittämiseen ja digitalisoimiseen. Samalla yritykset voivat varmistua siitä, että niiden M365-ympäristö on aina ajan tasalla ja esimerkiksi uusimmat tietoturvaominaisuudet otetaan heti käyttöön.
“Yritykset hyödyntävät vain harvoin M365-lisenssien kaikkia monipuolisia ominaisuuksia täysimääräisesti. Olemmekin pystyneet auttamaan heitä M365-palvelujen paremmassa hyödyntämisessä”, Helistö kertoo.
Yhdessä kehittäen paremmaksi
Microsoft 365 -hallintapalvelun sisältö sovitaan aina asiakaskohtaisesti. Sujuva yhteistyö on avainasemassa onnistuneen palvelun tuottamisessa. “Asiakkaan M365-ympäristöä kehitetään yhdessä tämän kanssa. Asiakas tunnistaa tarpeet ja Elisan kokeneet Microsoft-sertifioidut asiantuntijat tuovat näkemyksen siitä, mitä M365-komponentteja yrityksessä kannattaa käyttää, jotta työskentely olisi tehokasta ja tietoturvallista”, Helistö kertoo.
Hallintapalvelun kokonaisuus riippuu siitä, mitä komponentteja ja lisenssejä yrityksellä on Microsoft 365 -palvelusta käytössä. Uudet toiminnallisuudet liitetään hallintapalvelun piiriin aina erikseen sovittavalla tavalla sitä mukaa kuin yrityksessä otetaan niitä käyttöön. Käyttöönotossa määritetään palvelujen asiakaskohtainen tukipalvelujen tarve sekä tuotetaan tarvittavat dokumentaatiot ja muut mahdolliset lisäykset.
Microsoft 365-hallintapalveluun sisältyy neljä komponenttia, joista organisaatio voi ottaa käyttöönsä vain osan tai kaikki neljä:
- Azure AD -hallintapalvelu
- Office 365 -hallintapalvelu
- Identiteetin ja informaation suojaus- ja hallintapalvelu (Microsoft 365 E3 Tietoturva)
- Kehittyneen tietoturvan hallintapalvelu (Microsoft 365 E5 Tietoturva).
“Hallintapalvelu voidaan liittää service desk -palveluun osana organisaation ulkoistuspalvelua. Jos sitä ei ole käytössä, palvelu voidaan toteuttaa pääkäyttäjämallilla, jossa vain organisaation pääkäyttäjät ovat yhteydessä Elisan asiantuntijoihin”, Helistö kertoo.
Microsoft-sertifioidut asiantuntijat kykenevät hallintapalvelussa analysoimaan virhetilanteita, ennakoimaan ja vähentämään niiden syntymistä. “Tarvittaessa vikatilanteiden selvitys jatkuu yhdessä Microsoftin kanssa. Jos vika paikantuu johonkin toiseen teknologiaan, meiltä löytyy muiden teknologioiden sertifioituja osaajia ratkaisemaan kaikenlaisia vikatilanteita”, Helistö kertoo monipuolisen kumppanin hyödyistä.
Hyvä kyberturva varmistaa liiketoiminnan jatkuvuuden
Kyberturvasta on tullut yhä tärkeämpi osa yritysten liiketoiminnan riskienhallintaa ja jatkuvuuden varmistamista. Yrityksille onkin tärkeää ottaa M365-ympäristössä käyttöönsä uusimmat tietoturvakomponentit ja niiden päivittyvät ominaisuudet taistelussa yhtä taitavampia kyberhyökkääjiä vastaan.
Microsoft 365 -pilvipalvelu sisältää erinomaiset tietoturvakomponentit, mutta niitä kaikkia pitää myös osata käyttää ja hallita oikein sekä kytkeä toimimaan yhteen. Näin mahdolliset tietoturvapoikkeamat voidaan havaita ajoissa ja reagoida niihin ensin automaattisesti ja sen jälkeen siirtää poikkeama joko omien tai osaavan kumppanin kyberturva-asiantuntijoiden käsittelyyn.
“Jatkuvasti päivittyvien tietoturvakomponenttien ylläpito M365 E3- ja E5-lisensseissä vie nykyisin paljon aikaa ja työvoimaa. Yksin M365 E5 -lisenssi sisältää useita tietoturvakomponentteja, joiden määrittely, hallinnointi ja mahdollinen ongelmanselvittely voi teettää isossa organisaatiossa paljon työtä”, Helistö kertoo.
Hyvä Microsoft-palvelujen kumppani tarjoaa myös erinomaista tietoturvaosaamista. Elisan Microsoft 365 -hallintapalveluun kuuluu kaksi tietoturvakomponenttia: Identiteetin ja informaation suojaus- ja hallintapalvelu (Microsoft 365 E3 Tietoturva) sekä Kehittyneen tietoturvan hallintapalvelu (Microsoft 365 E5 Tietoturva).
Haluatko kuulla lisää Elisan Microsoft 365 -hallintapalvelusta? Ota yhteyttä.
Lue myös
Näin syntyy läpinäkyvä ja yhtenäinen asiointikokemus monikanavaisesti
Suojaa ja varmista kriittiset tiedostot M365-pilvipalveluissa