Yrityksille ja taloyhtiöille puhtaanapitopalveluja tarjoava Laatutakuu Palvelut Oy kuuluu Suomen nopeiten kasvaneisiin franchising-ketjuihin. Perinteisellä alalla toimivassa yrityksessä on aina haluttu olla teknologisen edistyksen etujoukoissa. Tuoreena esimerkkinä tästä toimii myyntiprosessin selkeyttänyt oma tarjoussovellus.
Toimitusjohtaja Henri Häyrinen perusti Laatutakuu Palvelut Oy:n yhdessä aiemman työnantajansa kanssa 90-luvun alussa.
Nykyään Laatutakuu kuuluu ISS Palveluihin ja ketjulla on 160 yrittäjää ympäri Suomen.
Asiakaskokemuksen jatkuva kehittäminen sekä omien yrittäjien tyytyväisyys ja kasvun tukeminen ovat aina olleet Laatutakuun perusperiaatteita. Yrittäjien motivaatio on menestyksen perusta.
”Innovatiivisuus ja uusi teknologia ovat lähellä sydäntäni. Otimme aikanaan alalla ensimmäisenä käyttöön extranetin, jonka avulla pystyttiin mittamaan asiakkaiden ja yrittäjien tyytyväisyyttä.”
”Myyntityötä on kuitenkin tähän saakka tehty meilläkin perinteiseen tapaan – prosessi on ollut hidas ja monivaiheinen. Mobiilin tuoma murros herätti ajatuksen myyntiä tukevasta omasta sovelluksesta”, Henri kertoo.
Kaupan klousaus ensitapaamisella
Laatutakuun myyntiprosessi rakentui aiemmin asiakkaan tapaamisesta palvelutarpeen kartoittamiseksi, minkä jälkeen varsinainen tarjous tehtiin toimistolla ja lähetettiin sitten asiakkaalle sähköpostitse. Tai esiteltiin uudessa palaverissa.
Uudella sovelluksella myyntiprosessin kaikki vaiheet voidaan tehdä jo ensimmäisen tapaamisen aikana: palveluehdotus mitoitetaan, muodostetaan ja toimitetaan asiakkaalle.
”Sovelluksen merkittävimmät hyödyt ovat nopeus ja ajansäästö. Voimme käydä asiakkaan kanssa samalla istumalla läpi yhdessä selkeästi ja laadukkaasti toteutetun ehdotuksemme sisällön. Kukaan ei kaipaa useita palavereita, vaan asiakas haluaa heti hyvän tarjouksen. Ja jos hän haluaa yhteistyöhön, voimme allekirjoittaa sopimuksen vaikka saman tien”, Henri kuvaa.
Helppokäyttöisyys takaa suosion
Tarjoussovelluksen toteutti Laatutakuun tarpeiden ja toiveiden mukaisesti Elisa Appelsiini. Määrittelytyö tehtiin erityisellä huolella, sillä kyseessä on alalla ainutlaatuinen ratkaisu.
Sovellus otettiin käyttöön alkusyksystä 2015 ja sitä hyödyntää tällä hetkellä noin 180 Laatutakuun ammattilaista. Uusi työväline on otettu kentällä positiivisesti vastaan. Myyntityön on koettu tehostuneen merkittävästi, kun turhat välivaiheet on pystytty karsimaan pois.
”Sovelluksen helppokäyttöisyys on tärkeää, jotta käyttöönoton kynnys on matala. Olemme järjestäneet käyttöönottopalavereja, mutta usein puhelinbriiffauskin on ollut riittävä.”
Tarjoussovellus on aloittanut uuden aikakauden Laatutakuun myynnissä. Henrin mukaan sovelluksen vaikutusta myyntiin on vielä hieman aikaista arvioida mutta oletus on, että prosessin tehostuminen tulee näkymään myynnin kasvuna.
Palveluliiketoiminnan johtamisen kulmakivet
Kokeneen palveluliiketoiminnan johtajan mukaan onnistuminen perustuu palvelun korkeaan laatuun ja miellyttävään asiakaskokemukseen. Hän listaa kolme kohtaa, jotka auttavat pääsemään parhaaseen mahdolliseen suoritukseen.
- Johtajan täytyy aidosti pitää huolta ja välittää ihmisistä. Heidän on tunnettava olonsa tärkeäksi – se motivoi työhön.
- Johdon tehtävä on kehittää organisaation osaamista ja luoda uusia tapoja toimia.
- Innovatiivisuudella on iso painoarvo: paikalleen ei voi jäädä. Edelläkävijät ottavat nyt digitalisaatiosta kaiken hyödyn irti.
Tutustu: Elisan sovelluspalvelut yrityksille.
Lue myös
Parhaat rakentajat tarvitsevat parhaat digitaaliset työkalut
Asiointi tulee keskittymään entistä enemmän mobiiliin tulevina vuosina
Sitoutunut sovelluskehityksen ostaja saa parhaan lopputuloksen
Kilpailukykyä kaupan ja palvelun alalle – erotu ja menesty kaikkikanavaisella asiakaskokemuksella