Slush-pyörre voi tuntua pelottavalta ensi kertaa mukaan hyppäävästä yrittäjästä, mutta muutamalla vinkillä noviisikin hyötyy kaksipäiväisestä kasvuyritystapahtumasta. Slushin COO Marianne Vikkula neuvoo, miten tapahtuma otetaan haltuun.
Yhtä tavoitetta kohti
”Slushiin rakennetaan kahdeksi päiväksi maailma, jossa viettäisi helposti viikon. Tapahtumassa on tarjontaa ja mahdollisuuksia niin paljon, ettei kenenkään ole mahdollista ottaa kaikkea haltuun kahdessa päivässä.
Yrittäjän kannattaa asettaa yksi selkeä tavoite sille, mitä Slushista tulee hakemaan ja suunnitella kaksipäiväinen sen perusteella. Jos tavoitteena on rekrytointi, yrittäjän kannattaa katsoa ohjelmasta, mistä mihin rekrytointialue on auki, merkata ajankohdat kalenteriin ja laittaa firman avoimet työpaikat Slushin nettisivuille työpaikkalistaukseen.”
Valmistele ainakin tämä
”Valmistele ja suunnittele selkeä viesti. Tulet tapaamaan tapahtumassa paljon uusia ihmisiä, joista jokainen kysyy ennemmin tai myöhemmin, mitä sinä teet. Silloin pitää pystyä alle minuutissa kertomaan ymmärrettävästi ja kiinnostavasti, mitä oma tai yrityksen osaaminen on.
Hissipuheen ei tarvitse olla mitään kovin ihmeellistä, vaan yleensä jokin konkreettinen asia jää sijoittajan ja toimittajan mieleen. Jos esimerkiksi myytte ateriavalmisteita, antakaa yleisön maistaa tuotetta. Yhteensä tapahtumassa on mukana yli 1 500 kasvuyritystä, joista jokainen on kiinnostava jollekin.”
Sovi tapaaminen etukäteen
”Yrittäjän kannattaa aloittaa Slushiin valmistautuminen ajoissa, jotta kokemuksesta saa kaiken irti. Ennakkoon valmistautumisen ytimessä on matchmaking-työkalu, johon pääsee mukaan rekisteröitymällä osoitteessa slush.org, täyttämällä rekisteröintilomakkeen ja ostamalla lipun. Yritykselle luodaan tämän jälkeen automaattisesti profiili, jota sijoittajat ja media voivat tarkastella. Työkalun kautta voidaan sopia tapaaminen Slushissa.
It-tiimi on tehnyt taikojaan ja rakentanut sovelluksen siten, että yrittäjän katsoessa listaa Slushiin tulevista sijoittajista sovellus nostaa yksilöidysti yrittäjän näkökulmasta sopivimmat sijoittajat listan kärkeen. Yrittäjää autetaan luomaan kontakteja jo ennen tapahtumaa, koska 15 000 vieraan keskeltä voisi muuten olla haastava löytää oman yritystoiminnan kannalta relevantteja ihmisiä. Kun tapaaminen sovitaan hyvissä ajoin etukäteen, se todella tapahtuu.”
Etikettisäännöt(ön)
”Perinteisten käyntikorttien jakaminen on Slushissa yleistä, vaikka digi ja teknologia ovat vahvasti läsnä Slushissa. LinkedInillä ja puhelimellakin pärjää, mutta käyntikortti on yhtä luonnollinen tapa jakaa kontakteja, eikä akun loppumista tarvitse pelätä.
Slushin pukukoodi on hyvin rento. Come as you are, tule sellaisena kuin olet on hyvä neuvo sekä pukeutumisen että muun esiintymisen suhteen. Etikettimokia tuskin tekee, kun laittaa päälle sitä, minkä tuntee omalle edustamiselle luontevaksi. Slushissa on nähty kaikkea – aina pukumiehistä, jääkarhuasuihin ja joulupukkiin asti.”
Ohjelmiin omasta kulmasta
”Slushissa on neljä lavaa, joiden ohjelma on jaettu siten, että isoimmalla Silver-lavalla menestyneet yrittäjät ja teknologiajohtajat avaavat kokemuksiaan, yritykset tekevät tuotelanseerauksia ja tuomaristo valitsee pitching-kisan voittajan. Kahdella muulla lavalla ohjelma on jaettu parin tunnin kokonaisuuksiin toimialoittain.
Ohjelmakokonaisuuksia on rakennettu muun muassa musiikin, pelien, verkkokaupan ja teknologian eri alojen ympärille. Tutki Slushin ohjelmaa netistä etukäteen ja valikoi itsesi ja yrityksesi kannalta parhaat ohjelmat. Yksi ohjelma tai puhuja ei ole kaikille paras. Neljäntenä on pitching-lava.”
Verkostoidu rennosti
”Tänä vuonna Slushiin on rakennettu Engine Room -tila, jossa alakohtainen keskustelu jatkuu eri lavaohjelmakokonaisuuksien jälkeen. Kun lavalla ohjelma on käsitellyt pelejä, peleistä kiinnostunut saa tulla Engine Roomiin ohjelman jälkeen keskustelemaan aiheesta lisää.
Engine Room luo Slushiin pienemmän tilan, joka tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden verkostoitua ja löytää yhteistyökumppaneita. Se on hyvä tilaisuus tavata oman alan kannalta kiinnostavia ihmisiä helposti, yhteen paikkaan kokoontuneena.
Jokainen Slushiin osallistunut on kutsuttu torstain virallisiin päättäjäisbileisiin Messukeskuksessa, eikä bileitä kannata missään nimessä jättää väliin. Aamun tunteina bileissä on tehty historiallisia sijoituksia ja kauppoja. Sellainen voi syntyä vaikkapa Slushin saunassa tai paljussa. Kun yrittäjä vain pysyy sitkeästi päämäärätietoisena ja uskollisena itselleen ja yritykselleen, Slushissa pääsee pitkälle.”
Slush on vuosittainen kaksipäiväinen kasvuyritys– ja teknologiatapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna 11.-12.11. Helsingin Messukeskuksessa.
Teksti: Iiris Anttalainen
Kuva: Vilja Pursiainen
Lue myös
Slush-kävijät vinkkaavat: Ota yhteyttä nopeasti tapahtuman jälkeen
Näin Slushiin rakennetaan toimiva WiFi-verkko
Yrittäjän survival guide Slushiin, ja muihin konferensseihin