Tervetuloa pilven ytimeen!
Sir Winston Churchill sanoin ”tämä ei ole lopun alku, mutta tämä voi olla alun loppu”. Me Elisassa katsomme, että pilvipalveluissa alun loppu on jo tullut ja ilmiö on tullut kaikkien ulottuville.
Pilvi nähdään lopullisena IT-palveluiden tuotantotapana. Monella toimialalla on ollut vaiheita, jolloin käyttäjä omistaa tuotantolaitteet itse, mutta toimialan kypsyessä päädytään hyödykkeen valmistamiseen muille palveluna ”as a utility”, kuin vesi tai sähkö.
Tämä sopii hyvin yhteen sen kanssa, että yrityksillä on vahva tahto keskittyä avainliiketoimintaansa ja ulkoistaa tai hankkia tukitoiminnot joustavina, toiminnan laajuuden mukaan laskutettavina palveluna.
Monet yritykset yhdistävät pilvipalvelut erottamattomaksi osaksi digitalisaatiota. Avainsyy pilvipalveluiden ja digitalisaation yhteenkietoutumiseen on lennosta tekeminen, nopeus. Voi olla ylivoimaista odottaa yksinkertaista toimitusta muutaman viikon tai edes päivän, jos saman saa pilvestä tunnissa. Jos kysytään, minkä takia pilvipalvelut ovat yleistyneet, niin se on kiire ja meidän oma kärsimättömyytemme.
Miltä hyvä pilvisuunnitelma näyttää?
1. Luo vahva pohja
Toistuva teema kansainvälisessä mediassa pilvipalveluiden kohdalla on vahva pohja. Tarvitaan suunnitelmat, budjetti, raportit ja hallinnointi. Avaintyökalu on strategiadokumentti.
2. Tavoittele joustavuutta
Pilvellä pitää tavoitella joustavia IT-kustannuksia. Lopullinen tavoite on se, että sinulla on halutessasi mahdollisuus kokonaan pysäyttää kustannukset. Määritä prosenttiosuus IT:stä, jossa tätä tavoittelet. Avaintyökalu on pilvipalvelu.
3. Keskity teemoihin, ei logoihin
Pilven hyödyntämisen johtoteemat toistuvat kaikenkokoisilla asiakkailla, kaikilla toimialoilla. Keskity niiden valintaan. Tärkeämpää on se, mitä sinä teet, ei se, mitä toimittajat tai kilpailijat tekevät. Lopputulema on graafinen kuvaus, esimerkiksi juliste.
4. Jalat maassa
Tavoitteiden täytyy olla realistisia. Pilvi voi vähentää IT-kustannuksia, se voi parantaa IT:n tehokkuutta ja nopeuttaa palveluiden pystyttämistä, siinä ne ovat. Avaintyökalut ovat pilvitiekartta ja pilviprojektisuunnitelma.
5. Kaksi silmää
Ranskalaisen sananlaskun mukaan ostajalla pitää olla kaksi silmää, myyjälle riittää yksi. Tee arviot riskistä ja omista kontrollikyvyistä. Muista kirjallinen tarjouspyyntö. Ohjeista pilvipalveluiden hankkiminen.
6. Käytä omaa sanavarastoa
Ketteryys ja tehokkuus ovat pilvipalveluista tavoiteltavia pehmeitä tuottoja, mutta ne ovat aina asiakaskohtaisia. Tee omat määritelmäsi ja niihin liittyvät tavoitteet, älä kopioi niitä AirBnB:ltä.
Käytännössä rajattomasti kaikkea pilveenkin
Hyvän pilvisuunnitelman mallisuorituksen saat meiltä. Meillä on osoittaa asiakkaita, joille olemme tehneet nämä työt, osaamme läpikävellä prosessin kanssasi. Lisäksi toimitamme pilvipalveluiden käyttöönottoja sekä jatkuvaa tukea ja hyödyntämisen optimointia. Asennus- ja käyttöpalvelut pienentävät riskejä ja nopeuttavat tuloksiin pääsemistä.
Artikkelin asiantuntijan, Elisan johtavan konsultin Petteri Heinon, erityisosaamista on yritysten pilveistymisstrategioiden luominen ja toteuttaminen.
Tutustu Elisan pilvipalveluihin.
Lue myös
Pilvi tehostaa ja uudistaa – Näin saat pilvestä kaikkein suurimman hyödyn
5 tapaa lisätä yrityksesi tietoturvaa