Toimivat yhteydet antavat ravintola Jasonin keskittyä laatuun ja palveluun

Lukuaika 2 min

Huippusuositun ravintola Jasonin tiimi voi keskittyä luomaan asiakkaille elämyksiä yhdistämällä skandinaaviset maut ja aasialaiset vivahteet, sillä Elisan kattava verkkopalvelu takaa, että ravintolan yhteydet, tietoturva ja maksuliikenne toimivat joka tilanteessa.

Toimivan verkkopalvelun ja laaturavintolan voisi ajatella olevan kaksi täysin eri asiaa, mutta näin ei todellakaan ole, sanoo ravintola Jasonin ravintolapäällikkö Severi Lukkarinen.

”Se mikä tehdään, tehdään hyvin ja siksi se toimii. Annos voi näyttää helpolta, mutta kompleksiset rakenteet sisältävät suuren määrän kerroksittain avautuvia vivahteita. Se on vähän kuin tietoverkko, missä piilossa tapahtuu miljoonia asioita”, Lukkarinen vertaa.

Kun keittiömestari Jari Vesivalo avasi Jasonin Helsingin Yrjönkadulle lokakuussa, ravintolaan hankittiin Elisa VerkkoPlus- verkkoratkaisu ja Elisa Netti Plus -yritysliittymä.

”Vaatimuksemme oli aika selvä. Halusimme ravintolaan verkon, joka on nopea, luotettava ja huoleton käyttää”, Lukkarinen sanoo.

Yritysverkon ja lähiverkon muodostama kokonaisuus on ympäri vuorokauden Elisan aktiivisen etävalvonnan piirissä. Näin vikoja voidaan ennaltaehkäistä, häiriöihin voidaan reagoida nopeasti ja myös tietoturvasta huolehditaan asiakkaan puolesta monivaiheisesti.

 

Pieni ravintola saa keskittyä kokkaukseen

 

Lukkarinen kutsuu Jasonia vaatimattomasti ravintoloiden nyrkkipajaksi. Nimitys on siinä mielessä osuva, että gastronomia on tietoa, taitoa ja tunnetta yhdistävää käsityötä. Se on myös huomattu, vaikka viime vuodet ovat ravintolamaailmassa olleet taloudellisesti hankalia.

”Alku on ollut hyvää. Tiskille voi päästä ilman varausta, mutta käytännössä illat ja viikonloput on varattu puolisentoista kuukautta etukäteen.”

Jasonin menun selkärankana on skandinaavinen keittiö ja punaisena lankana  sille twistiä luovat aasialaiset maut. Molempia on löytynyt ennenkin, mutta harvemmin Jasonin tapaan yhdessä.

Vaikka Jason on bistro, korkean vaatimustason ja laadun vuoksi annokset ovat lähempänä casual fine diningiä. Termejä oleellisempaa on kuitenkin se, että väki viihtyy, nauttii ja palaa takaisin.

”Nyrkkipajalla tarkoitan sitä, että olemme kuitenkin yrityksenä aika pieni. Mietittävää on paljon ja siksi meille on äärimmäisen tärkeää, että esimerkiksi tietoturvasta huolehditaan puolestamme ja saamme nukkua yömme rauhassa.”

 

Luotettava verkko on ravintolalle tärkeä. Sen kautta toimii kaikki, tai sitten ei mikään.

 

Lukkarinen itse on toiminut ravintola-alalla parisenkymmentä vuotta. Maut ja trendit ovat eläneet aina. Suurin muutos liittyy siihen, miten ravintolaa pyöritetään.

”Kun aloitin, tilauksia tehtiin puhelimella tai faksilla. Nyt raaka-aineiden tilaukset tehdään verkkopalveluista, ja myös esimerkiksi ruokalistat ja misaus- eli valmistelulistat ovat verkossa.”

”Jasonissa verkkomme on toiminut koko ajan hyvin, mutta aikaisemmalta uraltani muistan tilanteita, joissa verkko on kyykännyt kesken illan. Siitä tulee aika isoa säätöä, joka väistämättä vaikuttaa muuhunkin toimintaan.”

Yksi keskeisimpiä asioita on maksuliikenne. Lähes kaikki laskuista maksetaan kortilla tai maksusovelluksella.

”Pöytään mennään oletuksena maksupäätteen kanssa. Jos verkko ei toimisi, joutuisimme turvautumaan käteiseen tai laskuttamaan asiakkaita. Totta kai hädässä keinot keksitään, mutta huomattavasti parempi vaihtoehto on se, että verkkomme vain toimii.”

 

Hyvää asiakaspalvelua arvostaa niin asiakas kuin keittiömestarikin

 

Kun Jasonia rakennettiin, ravintolassa kilpailutettiin verkkopalvelun tarjoajat. Lukkarinen sanoo, että Jason sai Elisalta hyvän ratkaisun hyvään hintaan.

”Halvin ei aina ole huonoin, eikä kallein paras. Minulla oli aiempaa kokemusta Elisasta ja arvostin ennen kaikkea palvelua, joka toimii ja johon voi luottaa.”

Kun päätös oli tehty, homma eteni yhdellä puhelinsoitolla. Käyttöönotto vei kuitenkin suunniteltua kauemmin.

”Virheitä sattuu kaikille ja tärkeintä on se, miten ne huomioidaan ja korjataan. Yhteyshenkilömme Shamil Seifulla Elisalla varmisti, että kaikki oli valmiina toiminnassa, kun pääsimme avaamaan ravintolan.”

Se on asiakaspalvelua, joka yhdistää hyvän ravintolan ja verkkopalvelun. Kun homma on hoidossa, työ ei näy asiakkaalle, vaan hän saa keskittyä siihen mihin haluaa.

”Asiakaspalvelu Elisalla on ollut äärimmäisen hyvää. Sitä arvostamme Jasonissa eniten: jos meillä on jokin hätä, saamme nopeasti ratkaisun ja omat hommat toimivat.”

 

Lue myös:

5G hybridityön luotettavana kumppanina

Mitä kaikkea moderni yritysverkko tarjoaa?

Miten valita yritykselle paras nettiyhteys