Tietoturva terminä aiheuttaa lukijassa tai kuulijassa monenlaisia reaktioita. Se koetaan monesti hankalana, jopa työtä vaikeuttavana asiana, jos ei täysin ymmärretä mistä on kysymys tai miten siihen tulisi suhtautua.
Etenkin tiedon siirtyessä pilvipalveluihin tulee tietoturvaan ja sen toteuttamiseen kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Mikäli yritys käyttää työn tekemiseen pilvipalveluita, tulisi ensimmäisenä varmistaa se, että käytetty palvelu on varmasti tietoturvallinen.
Microsoft 365 -palvelu on erinomainen vaihtoehto juuri siksi, että palvelun varsinainen ylläpito ja palvelimien päivittäminen tapahtuu suoraan palveluntarjoajan toimesta.
Loppukäyttäjän tai yrityksen IT-vastaavan ei siis tarvitse huolehtia siitä itse. Yrityksen näkökulmasta palvelun turvallisuus muodostuu loppukädessä kuitenkin siitä, että palvelua käytetään turvallisesti.
Tähän Microsoft tarjoaa helppoja ratkaisuja mm. monimenetelmäisen todentamisen muodossa. Se tarkoittaa sitä, että vaikka käyttäjän salasana päätyisikin ulkopuolisen tahon haltuun, ei pelkästään sillä pääse vielä kirjautumaan palveluun ja käsiksi siellä oleviin tietoihin.
Lisätietoturvaa palveluun voi halutessaan hankkia vielä erilaisilla lisäosilla. Niiden avulla pystyy esimerkiksi määrittelemään vain organisaation käytössä olevat laitteet, joilla palveluun pääsee käsiksi.
Lisäominaisuuksien käyttöönottaminen vaatii jonkin verran asetusmuutoksia sekä pilvipalvelusta että käyttäjien laitteilta, joten on suositeltavaa kääntyä asiantuntijan puoleen, jos niitä aikoo hyödyntää.
Yksittäisen laitteen osalta tietoturvasta voidaan huolehtia niin, että käyttäjä ottaa itse käyttöön laitteella tietoturvasta huolehtivan sovelluksen, kuten esimerkiksi Elisa Yritystietoturvan.
Vaihtoehtoisesti yrityksen IT-vastaava voi huolehtia kootusti siitä, että kaikille laitteille asentuu laitetta suojeleva sovellus. Tarvittaessa yritykselle voidaan hankkia ulkoistuspalvelua, jonka avulla myös tietoturvasta huolehtiminen siirretään asiantuntijoiden vastuulle.
Lopuksi mainittakoon, että edelleen se kaikkein suurin tietoturvariski on käyttäjä itse, joten on suositeltavaa myös valistaa ja opastaa käyttäjiä säännöllisin väliajoin. Tähän löytyy tarvittaessa tukimateriaalia muun muassa Viestintäviraston sekä Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivustoilta.
Yritysguru on yrittäjille ja pienille PK-yrityksille suunnattu IT-tukipalvelu. Autamme sinua puhelimitse ja etäyhteyden kautta, jolloin voimme ratkaista IT-ongelmasi etäyhteyden avulla. Näin sinä voit jatkaa työntekoa missä vain ja me huolehdimme työvälineesi käyttökuntoon puolestasi.
Lue myös
Yritysguru ja Omaguru auttavat, kun yrittäjällä menee sormi suuhun
Yritysguru vinkkaa: Näin saat oman verkkotunnuksen käyttöön Microsoft 365 -palvelussa