Tärkeää tietoa uudistuksesta Elisa Palvelupäätelaitteet -palvelun asiakkaille

Päivitetty viimeksi 2.11.2022

In English

Mistä Elisa Palvelupäätelaitteet -palvelun uudistuksessa on kyse?

Uudistuksessa vanha laitekanta siirretään uuteen tilaus- ja hallintaportaaliin. Uudistuksen jälkeen pääkäyttäjät voivat jatkaa tilaamista uudessa pääkäyttäjän OmaElisassa. Samalla yritys voi tutustua uusiin ominaisuuksiin ja ottaa käyttöönsä itselleen sopivat. Nykyinen OmaElisa jää pois päätelaitteiden tilauskanavana.

Miksi palvelu uudistuu?

Kehitämme palveluitamme vastataksemme paremmin yritysasiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Palvelu- ja tuoteuudistuksissa huomioimme asiakkailta tulleet toiveet ja kehitysideat parantaaksemme asiakkaidemme käyttökokemusta.

Kuinka yritykseni tulee valmistautua muutokseen?

1. Tutustu huolellisesti ja rauhassa tähän sivustoon. Ole tarvittaessa yhteydessä Elisan yhteyshenkilöösi.

2. Varmista, että tieto muutoksesta on tavoittanut tarvittavat henkilöt yrityksessäsi.

3. Tutustu pääkäyttäjänä uuteen OmaElisaan uutena tilaus- ja hallintakanavana. Katso tarkemmat tiedot Aikataulut ja vaikutukset -osiossa.

4. Jos yrityksesi ottaa käyttöön Oma Laitelaskun ja/tai Työntekijän OmaElisan, suunnittele työntekijöiden laitevalikoima ja siihen liittyvät sisäiset linjaukset sekä tiedota sisäisesti yrityksen käytännöt ja tilauskanavat.

5. Uudistettu Elisa Palvelupäätelaitteet -palvelu ei edellytä sopimuksen uusimista. Ottamalla uuden palvelun käyttöön yrityksesi hyväksyy uuden palvelunkuvauksen muutokset.

Mikä muuttuu uudistuksen myötä?

Merkittävimmät muutokset palvelussa

Uudistuksen myötä palvelussa on entistä enemmän vaihtoehtoja mm.

  • Sopimuskauden pituus voi jatkossa olla 12, 24 tai 36 kuukautta
  • Vahinkopalvelu laajenee koskemaan kaikkia puhelinmerkkejä - ei vain pelkästään Applea
  • Työntekijöillä on jatkossa mahdollisuus asioida ja hallinnoida palveluita suoraan Työntekijän OmaElisassa – ja näin vähentää pääkäyttäjien työmäärää.

Voimassa olevien palvelupäätelaitesopimusten 24 kuukauden sopimusaika säilyy ennallaan. Muutoin uudet ominaisuudet tulevat voimaan kaikille sopimuksille, kun tilaaminen alkaa uuden Yritysten OmaElisan tai Työntekijän OmaElisan kautta.

Yrityksen olemassa olevat laitteet siirretään uuteen prosessiin uuden mallin mukaisiksi. Uudistuksen jälkeen toisella jatkokaudella olevat laitteet jäävät yrityksen omaisuudeksi.

Työntekijän OmaElisa

Työntekijät voivat jatkossa asioida ja hallinnoida palveluita suoraan Työntekijän OmaElisassa.

  • Työntekijän OmaElisassa työntekijä voi tehdä hankinta-aloitteen yrityksen päättämän valikoiman perusteella. Hankinta-aloite käynnistää hyväksymisprosessin, jossa hankinta-aloite voidaan joko hyväksyä tai hylätä hyväksyjän toimesta.
  • Työntekijän OmaElisassa työntekijä näkee myös omassa käytössään olevat työnantajan tarjoamat palvelut ja laitteet.
  • Työntekijän OmaElisa on käytettävissä myös matkapuhelimella.

Vanhan ja uuden Elisa palvelupäätelaitteet -palvelun ominaisuuksien vertailu

Sopimuskauden pituus

NYKYINEN

24 kk

UUSI

12 kk, 24 kk tai 36 kk

Laitteiden tilaaminen ja palvelun hallinta

NYKYINEN

Yritysten OmaElisa

UUSI

Hallinta: Yritysten OmaElisa

Hankinta-aloitteet: Työntekijän OmaElisa

Sopimusehdot työntekijälle

NYKYINEN

Oma Lasku -sopimusehdot

UUSI

Muutos aiempaan: Työnantajalle on mahdollisuus sitouttaa työntekijä lunastamaan Oma Laitelaskulla tilattu laite työsuhteen päättyessä.

Laitteen vaihto ja palautus

NYKYINEN

12 kk:n käytön jälkeen kertamaksulla

UUSI

Palautus milloin vain kesken kauden. Laskutamme jäljellä olevat kk-maksut - 15%, vahinko-palvelun osuutta ei sisällytetä.

Laitteen katoaminen tai tuhoutuminen

NYKYINEN

Laskutamme jäljellä olevat kk-maksut - 25 %, vahinkopalvelun osuus sisältyy.

UUSI

Laskutamme jäljellä olevat kk-maksut -15 %, vahinkopalvelun osuutta ei sisällytetä.

Laitteen lunastus sopimuskauden päätteeksi

NYKYINEN

Laskutamme 2 x kk-maksun

UUSI

Laskutamme 2 x kk-maksun

Laitteen lunastus sopimuskauden aikana

NYKYINEN

Oma Laitelaskulla tilatut laitteet.

Laskutamme jäljellä olevat kk-maksut -15 % + 2 x kk-maksun.

UUSI

Kaikki laitteet.

Laskutamme jäljellä olevat kk-maksut -10 % + 2 x kk-maksun.

Vahinkopalvelun osuutta ei sisällytetä.

Loppukäyttäjätiedotus

NYKYINEN

Info-kortti laitetoimituksen yhteydessä

UUSI

Info sähköpostilla laitetoimituksen yhteydessä. Infoon liitettävissä myös asiakaskohtaiset ohjeet.

Toimituksen tila

NYKYINEN

Ei tiedotetta loppukäyttäjälle

UUSI

Käyttäjälle tiedote ja laitelähetyksen seurantakoodi

Vahinkopalvelu

NYKYINEN

Koskee vain Apple-palvelupäätelaitteita ja sisältyy sopimuksen kuukausihintaan

UUSI

Valinnainen lisäpalvelu, jonka laskutamme yritykseltä. Saatavilla kaikille puhelinmerkeille ja malleille: Business Pro 1,80 €/kk, omavastuu 30 €.

Business Premium 2,30 €/kk, omavastuu 50 €.

Aikataulut ja vaikutukset

Aikataulu uuden palvelun käyttöönotolle 7.11.2022

4.10.2022 alkaen

Pääkäyttäjä pääsee tutustumaan uuteen EPP tilaus- ja hallintaportaaliin OmaElisassa. Hän voi luoda asiakaskohtaisen laitevalikoiman, joka jää työntekijöiden saataville, kun uusi palvelu on käytössä. Listan voi myös poistaa, mikäli palvelua haluaa vain testata. Lisäksi testata voi myös tilaamista pääkäyttäjän ja työntekijän roolissa (tilauksia ei toimiteta). Kiireelliset EPP- ja ostolaitteet on hyvä tilata ennen 31.10.2022, jolloin tilaaminen OmaElisa Classicista estetään. Uusia laitetilauksia pääsee jälleen tekemään uudesta OmaElisasta 7.11.2022 lähtien.

Siirry uuteen OmaElisaan tästä (Huom. Linkki vain OmaElisa-pääkäyttäjille)

Uudistetun palvelun käyttöönoton aikataulun tiedotamme yrityskohtaisesti.

Aikataulu uuden palvelun käyttöönotolle 18.11.2022

4.10.2022 alkaen

Pääkäyttäjä pääsee tutustumaan uuteen EPP tilaus- ja hallintaportaaliin OmaElisassa. Hän voi luoda asiakaskohtaisen laitevalikoiman, joka jää työntekijöiden saataville, kun uusi palvelu on käytössä. Listan voi myös poistaa, mikäli palvelua haluaa vain testata. Lisäksi testata voi myös tilaamista pääkäyttäjän ja työntekijän roolissa (tilauksia ei toimiteta). Kiireelliset EPP- ja ostolaitteet on hyvä tilata ennen 14.11.2022, jolloin tilaaminen OmaElisa Classicista estetään. Uusia laitetilauksia pääsee jälleen tekemään uudesta OmaElisasta 18.11.2022 lähtien.

Siirry uuteen OmaElisaan tästä (Huom. Linkki vain OmaElisa-pääkäyttäjille)

Uudistetun palvelun käyttöönoton aikataulun tiedotamme yrityskohtaisesti.

Vaikutukset laskutukseen

  • Jos yrityksesi käyttää automaattista tiliöintiä, tulee laskutussopimusnumeronne vaihtaa 3-alkuisesta 60-alkuiseen.
  • Huomioithan myös viitenumeron muutoksen etenkin, jos käytössäsi on aikaisemmin ollut aina sama maksamiseen liittyvä viitenumero.
  • Jatkossa laskutamme aina kalenterikuukausittain.
  • Laskutuksesi saattaa jakautua toistaiseksi eri laskuille, jos EPP-laitteesi veloitetaan nykyisin joidenkin muiden liittymien ja palveluiden kanssa yhteisellä laskulla.
  • Vahinkopalvelu Pro ja Premium laskutetaan jatkossa erillisenä omana tuotteena ja näet sen omana laskurivinä erittelysivuilla. Laitteen ja vahinkopalvelun kokonaisveloitus säilyy samana.
  • Muutoksen jälkeen EPP-laitteet laskutetaan päiväkohtaisesti toimituspäivästä sopimuksen päättymispäivään.
  • Laskulla näytetään jatkossa sopimuskauden kesto sekä EPP-laitteen yksilöivä IMEI-koodi.
  • Mikäli haluatte varmistua siitä, että laskulle tulee oikeat viitetiedot, tulee tilauksentekijän/hyväksyjän varmistaa tilauksella mm. oikea laskutussopimus, kustannuspaikka ja/tai viitetieto (esim. henkilönumero). Näin veloitukset menevät oikealle laskulle ja voidaan tiliöidä helposti ostolaskujärjestelmään.
  • Jos käytössäsi on sähköpostilasku, tulee se muutoksen jälkeen @kirjeet.elisa.fi -päätteisestä osoitteesta. Lisääthän sen sähköpostisi yhteystietoihin tai sallittujen/turvallisten lähettäjien listaan, jottei sitä tulkita roskapostiksi. Lisätietoja elisa.fi/sahkopostilaskuohjeet.
  • Mikäli yritykselläsi on toisella jatkokaudella olevia laitteita, ovat ne jatkossa yrityksesi omaisuutta. Päätämme niiden laskutuksen muutoksen yhteydessä.

Muut hyödylliset linkit

Elisa Palvelupäätelaitteet -palvelukuvaus

Suomeksi

In English

Henkilötietojen käsittelytoimien kuvaus ja käsittelyohjeet

Suomeksi

In English

Uudistuneen EPP palvelun OmaElisa - pääkäyttäjäohjeet

Siirry ohjeisiin

Työntekijän OmaElisa ohjeet

Siirry ohjeisiin