Elisan IT-palvelu tuo Savoxille tietoturvaa ja helppoutta

Lukuaika 2 min

Raskaan sarjan viestintäjärjestelmien valmistus vaatii luotettavuutta ja äärimmäistä tietoturvaa. Savox ulkoisti koko IT:nsä Elisalle voidakseen keskittyä täysillä omaan liiketoimintaansa.

Kun asiakas vaatii kovissakin oloissa kestäviä viestintäjärjestelmiä, suomalaiselta Savoxilta löytyy ratkaisu. Yli 40 vuotta toimineen yhtiön asiakkaisiin kuuluu sekä Suomen että muiden maiden puolustusvoimia ja pelastusviranomaisia. Globaalilla niche-markkinalla vaatimukset IT-järjestelmien tietoturvalle ovat tavallista kovemmat.

”Tietoturvavaatimukset tulevat asiakkailtamme, mutta samalla ne ovat myös hyvin korkealla omissa intresseissämme. Data ei saa valua väärään paikkaan”, Savoxin turvallisuudesta ja tietohallinnosta vastaava johtaja Henrik Aure sanoo.

Henrik Aure
Henrik Aure vastaa Savoxin turvallisuudesta ja tietohallinnosta.

Viime keväänä Savox päätti hankkia koko IT:nsä palveluna Elisalta. Savoxin IT-kokonaisulkoistukseen kuuluvat päätelaitteet, toimisto-ohjelmat, tietoliikenneyhteydet, palomuuri, konesalipalvelut sekä tukipalvelut loppukäyttäjille.

”IT ei ole meidän bisnestämme. Haluamme jättää sen niille, jotka sen hallitsevat ja keskittyä itse siihen, mitä me osaamme”, Aure perustelee.

Tietoturva ja resurssit ratkaisivat

Kun Savoxin palvelusopimus toisen yhtiön kanssa päättyi, haluttiin yrityksessä kilpailuttaa IT-palvelut. Savoxille oli tärkeää, että kilpailutuksessa IT-kumppani kykeni kertomaan selkeästi, mitä palveluun kuuluu ja miten hinnoittelu muodostuu.

Ratkaisevaksi nousivat Elisan kokemus korkeaa tietoturvaa vaativasta viranomaisyhteistyöstä sekä yhtiön laajat resurssit.

”Elisa on suuri yhtiö, jolla on riittävä määrä ammattilaisia ja kyky hankkia uutta osaamista tarpeen tullen. Kun resursseja on riittävästi, esimerkiksi asioitamme hoitavan henkilön sairastuminen ei heikennä palveluamme. Varmuus korostuu erityisesti pandemian aikana”, Aure kertoo.

Siirtymäaikataulu sovittiin Elisan asiantuntijoiden kanssa. Toimiston pysyminen toiminnassa siirtymäaikana oli kriittistä, sillä koronaviruksen vuoksi asetetut matkustusrajoitukset olivat siirtäneet Savoxillakin myyntityön kentältä verkkoon.

”Siirtymä kävi niin sujuvasti, että työntekijämme eivät sitä edes huomanneet. Taustalla teimme kuitenkin todella paljon työtä kriittisten kohtien selvittämiseksi. Niin pientä asiaa ei löytynyt, ettei Elisan väki sitä olisi projektisuunnitelmassa kysynyt.”

Äärimmäistä tietoturvaa

Tärkein kriteeri Savoxin IT-kumppanin valinnassa oli tietoturvan taso. Yhtiön toiminta on sertifioitu kansallisen turvallisuuden auditointikriteeristö Katakrin mukaan.

”Sen äärimmäisen tiukassa auditoinnissa on kyse tila-, henkilö- ja tietoturvallisuudesta. Ne asiat joko ovat kunnossa tai eivät, mutta toisin kuin joissakin toisissa sertifikaateissa, välimalleja ei ole”, Aure kertoo.

Suuressa IT-ulkoistuksessa turvallisuuden vaatimukset koskevat myös IT-kumppania. Elisalla oli jo ennestään kokemusta yhteistyöstä Suomen viranomaisten, valtionhallinnon ja huoltovarmuuskriittisten toimijoiden kanssa vaativia turvallisuustasoja ja tietoturvallisuusvaatimuksia sisältävistä projekteista.

”Luo turvallisuutta, kun on IT-kumppani, jonka ihmiset tietävät mistä puhuvat ja osaavat selvittää asioita, jos jotakin tapahtuu. Pidämme IT:n seurantapalavereita tasaisin välein ja teemme yhdessä tiekarttaa siitä, minkälaisia asioita tulevaisuudessa kannattaisi huomioida.”

Tavanomaisten IT-palveluiden ohessa Savoxin kokonaisuuteen kuuluu myös Elisan hoxhunt -palvelu. Siinä Elisan asiantuntijat lähettävät kohdennettuja kalasteluviestejä yrityksen henkilöstölle ja yrittävät saada heitä tarttumaan houkutuksiin. Tavoitteena on nostaa asiakkaan kyberturvatasoa opettamalla työntekijöitä välttämään tietoturvariskejä.

”Ennen tietoturvakoulutukseksi riitti tunti neukkarissa kerran vuodessa, mutta maailma on muuttunut. Nyt kouluttautumisen pitää olla jatkuvaa ja kotiläksyjen tehtynä.”

Elisan IT-tuki vastaa globaalisti 24/7

Savoxilla työskentelee noin 250 henkeä, joista valtaosa on Suomessa. Heidän lisäkseen yhtiöllä on maakonttorit USA:ssa ja Kiinassa sekä yksittäisiä edustajia monissa muissa maissa. Elisan kanssa tehty palvelusopimus pitää täysin huolen Suomen henkilökunnan koko IT-infrastruktuurista, mutta esimerkiksi USA:ssa ja Kiinassa tietokoneet ja puhelimet hankitaan paikallisesti.

”Elisan kautta kykenemme kuitenkin varustamaan laitteet etänä yhtenäisillä sovelluksilla. Yhdenmukaisuus on tärkeää turvallisuuden näkökulmasta.”

Tietoturvan ja luotettavuuden ohessa Aure näkee koko IT-kokonaisuuden hankkimisen ´yhdeltä luukulta´ ennen kaikkea kätevänä ja selkeänä. Nyt Savoxin käytössä on yksi ympäri vuorokauden toimiva yksi palvelunumero. Työntekijät voivat soittaa siihen riippumatta siitä, koskeeko ongelma puhelinta, toimiston verkkoyhteyttä tai toimisto-ohjelmaa. Elisan asiantuntijat palvelevat USA:n väkeä Suomessa illalla, Kiinan toimistoa aamulla ja Suomea siinä välissä.

”On selkeää, kun yksi firma vastaa kokonaisuudesta, eikä palloa heitetä aina jollekin toiselle. Hajautetun vastuun ongelmana usein on se, että vastuuta ei ota kukaan”, Aure sanoo.

Lue myös

SOK kehittää Elisan ja Microsoftin alustalla kestävää liiketoimintaa

Kokonaisvaltaista integraatiopalvelun tuottamista jo lähes kahden vuosikymmenen ajan – Case Fingrid

Automaatio ja tekoäly tuottavat käyttäjälähtöisiä IT-palveluja

Azuren tietoturva on omaa konesalia vankemmalla perustalla