”Iso pärjää, kun se pitää pienemmistä huolta”

Lukuaika 3 min

Ilman nopeiden ja kunnianhimoisten startup-yritysten erikoisosaamista suuret yhtiöt jähmettyvät paikoilleen, Elisan kehitysjohtaja Kimmo Pentikäinen sanoo.

Teksti ja kuvat: Juho Paavola

Historia ja perinteet ovat suurelle yritykselle tärkeitä. Sieltä kumpuavat tarinat ja yrityksen identiteetti. Samalla digitalisaatio muuttaa suurten yritysten pelikenttää niin rajusti ja nopeasti, että vanhat meriitit happanevat nopeasti.

”Elisalla tiedämme tämän. Me olemme olleet 135 vuotta viestintäpalveluissa, ja se on kansainvälisesti laskuluiskassa koko Euroopassa. Digitalisaatio ja startup-kulttuuri ovat pakottaneet meidät muuttamaan vanhoja ajatus- ja toimintamallejamme”, Elisan kehitysjohtaja Kimmo Pentikäinen sanoo.

Elisan kehitysjohtaja Kimmo Pentikäinen
Digitalisaatio ja startup-kulttuuri ovat pakottaneet meidät muuttamaan vanhoja ajatus- ja toimintamallejamme”, Elisan kehitysjohtaja Kimmo Pentikäinen sanoo.

Digitalisaation voima näkyy siinä, että se mahdollistaa pienille startup-pelureille nopean ja edullisen väylän isoillekin markkinoille. Startupeilla on unelmia, kykyä ja asennetta.

Isoille yrityksille se merkitsee vain yhtä kysymystä: miten oppia hyödyntämään kasvuyritysten mahdollisuudet omassa toiminnassa?

”Ennen saatoimme istua teknologian toimittajan kanssa alas, juoda kahvit ja odotella sopivaa hetkeä uuden tuotteen julkistamiselle. Nyt joku startup on tehnyt saman tuotteen ennen kuin olemme ehtineet juoda kahvimme loppuun”, Pentikäinen karrikoi muutosta.

Ei hengailulle, kyllä kasvulle

Startup-kulttuurin arkipäiväistyessä sanat pöhinä, digitalisaatio, innovatiivisuus ja ketteryys ovat nousseet yhä useammille huulillle. Lokakuussa asian nosti tapetille Helsingin Sanomien toimittaja Jukka-Pekka Raeste kolumnissaan. Hän naureskeli hyväntahtoisesti suuryrityksille, jotka haluavat jäljitellä kasvuyrityksiä – vain koska niin kuuluu tehdä.

Elisalla startupien kanssa työskentelevä Pentikäinen ymmärtää yskän.

”Moni iso yritys tällä hetkellä tunnistaa sen, että startupit ovat iso ja uusi juttu, ja että jotain pitäisi itsekin tehdä. Se on sama kuin yritysvastuullisuuteen herääminen muutama vuosi sitten: miten saataisiin omaan brändiin vähän kiiltoa?”

Eivät startupien ihmiset halua hengailla, he haluavat tehdä bisnestä ja kasvaa.

Raesten kritiikki iski esimerkiksi firmojen yhteisten tilojen sisustamiseen. Perinteisistä konttoreista loihditaan nastoja mestoja, joissa voi pelailla tai ottaa ajatuksille vauhtia riipputuolissa.

Pentikäinen ei tähän usko. Hänen mielestään Elisan tapaisissa korporaatioissa on ´parempi unohtaa uudet jumppavaatteet ja hakea raakaa voimaa salilta´.

”Kun Elisalla otamme startupiin yhteyttä, selvitämme heti olisiko siinä aidosti bisnestä jommalle kummalle. Eivät startupien ihmiset halua hengailla, he haluavat tehdä bisnestä ja kasvaa.”

Iso yhtiö on tärkeä asiakas ja myyntikanava

Elisa on tehnyt systemaattisesti yhteistyötä startupien kanssa kaksi vuotta. Sinä aikana Elisalla on neuvoteltu yli 800 startupin kanssa. Pentikäinen laskee itse neuvottelevansa yli 300 yrityksen kanssa vuodessa.

Tällä hetkellä yhtiön kumppaniverkostossa on yli 80 nousevaa yritystä. ”Toimimme niille joko alkuvaiheen asiakkaana tai myyntikanava”, Pentikäinen tiivistää.

Elisan liiketoimintajohtaja Kimmo Pentikäinen
”Startupien kautta altistumme sille, mitkä ovat nykypäivän oikeita toimintatapoja. Iso talo ei muutu hetkessä, mutta jos se päättää lähteä oppimaan, se voi tehdä niin ja sillä on siihen resurssit.”

Hyvä esimerkki ensimmäisestä on Elisan omistama, nuorten suosima virtuaalinen kohtaamispaikka Habbo Hotel, missä neljä miljoonaa käyttäjää kirjoittaa yli 20 miljoonaa chat-riviä päivittäin. Sen moderointi osoittautui isoksi kustannukseksi.

”Aloitimme selvittämään kanadalaisen startupin Two Hat Securityn kanssa, miten voisimme hyödyntää heidän keinoälyään moderoinnissa. Me saimme kustannuksista puolet pois ja toiminnasta kannattavaa, he taas saivat tärkeän asiakkaan.”

Myyntikanava-yhteistyöstä Pentikäinen nostaa esiin One Plus -puhelimen, joka nousi nopeasti Elisan myydyimmäksi puhelimeksi. Yhtiö näki monipuolisen puhelimen tuovan edullisella hinnallaan lisäarvoa asiakkailleen.

”Startupien kautta altistumme sille, mitkä ovat nykypäivän oikeita toimintatapoja. Iso talo ei muutu hetkessä, mutta jos se päättää lähteä oppimaan, se voi tehdä niin ja sillä on siihen resurssit.”

Opi sanomaan ei

Suuren, jo asemansa vakiinnuttaneen yritykseen ei tarvitse itse muuttua startupiksi. Pääasia on, että se ymmärtää luoda sopivien kasvuyritysten kanssa yhteistä liiketoimintaa.

Pentikäisen mielestä on tärkeintä opetella sanomaan nopeasti ja suoraan ei, sillä mikään ei ole suurempi karhunpalvelus kasvuyrittäjälle kuin antaa hänelle valheellista toivoa.

Pentikäisen mielestä tämä rakentuu ajatukselle, että isot oppivat pitämään pienemmistään huolta.

”Elisalla haluamme, että startupin väki poistuu neuvotteluista hyvillä mielin, vaikka kauppoja ei syntyisikään. Usein sarjayrittäjät onnistuvat vasta kolmannella tai neljännellä yrityksellä, ja me haluamme olla mukana, kun se sitten tapahtuu.”

Aina ajatukset tai tavoitteet eivät kuitenkaan kohtaa. Eikä niiden pidäkään, Pentikäinen sanoo.

”Kyllä startup-yrittäjät ymmärtävät, että aina kauppoja ei tule ja kestävät sen. Tärkeintä on opetella sanomaan nopeasti ja suoraan ei, sillä mikään ei ole suurempi karhunpalvelus kasvuyrittäjälle kuin antaa hänelle valheellista toivoa.”

Lue myös

Suomesta testilaboratorio maailman startupeille

Esimerkkinä Elisa: uusi työ vaatii uudenlaista johtajuutta

Viisi 5G-verkkoa hyödyntävää palvelua Slushista

Vastuullisuus on yksi Elisan keskeisiä arvoja ja muutoksen tekijä