Liiketoiminta pilveen kymmenessä päivässä

Lukuaika 2 min

Liiketoiminta on mahdollista siirtää pilveen 10 päivässä. Tämä todellinen esimerkki äärimmäisestä liiketoiminnallisesta disruptiosta ja ratkaisusta kertoo, miten muutos tehtiin.

Joulu oli jo ovella, kun yrityksen työntekijät eivät yhtäkkiä päässeet kirjautumaan järjestelmiin. Etätyöpöytäpalvelut, käyttäjähakemisto, toiminnanohjausjärjestelmä ja sovelluspalvelimet olivat lukkiutuneet. Kyberhyökkäys oli lamaannuttanut yrityksen liiketoiminnan vuoden kriittisimpään aikaan; tiedot oli kryptattu, varmuuskopiot menetetty ja lunnasvaatimus esitetty. Kyseessä oli keskikokoinen yritys, joka toimii kolmessa eri maassa, ja jonka järjestelmillä on noin 350 loppukäyttäjää. Käytössä tuolloin oli viitisenkymmentä palvelinta.

Kriisitilanteessa yrityksen johdolta tarvittiin nopeita päätöksiä. Niistä ensimmäinen oli, että hyökkääjien kanssa ei neuvotella, vaan on etsittävä toisenlainen ratkaisu liiketoiminnan palauttamiseksi. Toinen päätös oli tehdä valinta kahdesta vaihtoehdosta; puhdistaa kaikki vanhat järjestelmät tai asentaa ne jonnekin muualle. Puhdistaminen olisi ollut hyvin aikaa vievää, joten käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi jäi järjestelmien uudelleen asentaminen. Tässä yhteydessä yritys päätti ottaa käyttöön julkipilven, Microsoftin Azuren.

Pikavauhdilla yhdessä Elisan kanssa koottiin iskujoukko, jonka tehtävänä oli kartoittaa liiketoiminnan kannalta tärkeät palvelut, suunnitella ja toteuttaa niiden siirto Azureen ja louhia toiminnanohjausjärjestelmän tietokannoista kaikki käyttökelpoinen data.

Kymmenen kiihkeää päivää

Päivä 1: Elisan ja yrityksen asiantuntijoista koostuva tiimi järjestäytyi ja teki alustavan tilanneanalyysin. Kyberhyökkäyksen paljastuessa sen laajuus oli jäänyt epäselväksi, joten siitä piti saada tilannekuva.

Päivä 2: Tiimi jatkoi tilanteen ja ympäristön tarkempaa teknistä kartoitusta, kriittisten liiketoimintajärjestelmien tunnistamista ja arkkitehtuurin selvittämistä. Kartoituksessa selvisi, että järjestelmille oli kertynyt kehitysvelkaa, ja tätä haavoittuvuutta hyökkääjät pääsivät hyödyntämään.

Päivä 3: Tiimi esitteli palautumissuunnitelman ja sai saman tien päätöksen yrityksen johdolta sen toteuttamiseksi.

Päivä 4: Tiimi ryhtyi valmistelemaan Azuren käyttöönottoa ja sinne tarvittavien palvelinten luontia sekä uutta verkkoinfrastruktuuria ja käyttäjämigraatiota.

Päivä 5: Tiimi asensi liiketoimintasovellukset palvelimelle ja otti käyttöön yksityisen erillisverkkoratkaisun sekä aloitti infrastruktuurin testauksen ja tietoturvan validoinnin.

Päivä 6: Tiimi asensi loppukäyttäjäsovellukset etätyöpöytäpalvelimelle, liitti yrityksen toimipisteet uuteen verkkoon ja asensi tulostus- ja tiedostopalvelimet.

Päivä 7: Tiimi loi uudet käyttäjätunnukset loppukäyttäjille ja testasi etätyöpöytäpalveluiden, liiketoimintasovellusten ja toiminnanohjausjärjestelmän toimivuutta.

Päivä 8: Tiimi valmisteli sähköposti- ja tulostinmigraatiota uudelle palvelimelle julkipilvessä.

Päivä 9: Tiimi lähetti uudet salasanat loppukäyttäjille tekstiviestinä.

Päivä 10: Tiimi vei louhitun datan uuteen toiminnanohjausjärjestelmään.

Jo kymmenentenä päivänä tiimi pystyi validoimaan ratkaisun. Tätä myöten kriisitilanne oli selätetty, joulu pelastettu, ja yritys pääsi jatkamaan liiketoimintaansa.

Onnistuneen ratkaisun avaimet

Yrityksen nopea päätöksenteko- ja uudistumiskyky olivat avainasemassa kriisitilanteen ratkaisemisessa. Azuren käyttöönoton myötä rakennettiin kokonaan uusi ympäristö kymmenessä päivässä, minne ei otettu mukaan mitään vanhasta ympäristöstä. Ison teknisen muutoksen lisäksi kyse oli työkulttuurin muutoksesta yrityksen henkilöstölle ja loppukäyttäjille. Siltikään keneltäkään ei tullut yhtään “me olemme tottuneet tekemään tämän näin” -kommenttia.

Toinen onnistumistekijä oli yrityksen ja Elisan asiantuntijoista koostuva tiimi, joka teki sitoutuneesti ja tinkimättömästi töitä kellon ympäri. Elisa valjasti tiimiin kunkin teknologian parhaat osaajat ja Elisan sisällä jopa kisattiin siitä, kuka pääsee mukaan projektiin.

Kolmanneksi onnistumisen sinetöi oikean teknologian valinta. Azure osoitti ketteryytensä ja nopeutensa infraratkaisujen tuottamisessa. Samalla pystyttiin havainnollistamaan, mitä kaikkea Azure voi tulevaisuudessa mahdollistaa asiakkaalle.

Katso Elisa ICT Day -päivän esitys aiheesta (kesto 18 min):

Kirjoittajat:

Markus Jalonen, Business Manager, Public Cloud, Elisa
Tuomas Toivonen, Head of Customer IT Development, Elisa