Kuluttajan ostopolulla on monta digitaalisen vaikuttamisen paikkaa. Alkupäässä tähdätään ostopolulle houkutteluun ja lähempänä ostohetkeä asiakas vakuutetaan tiedolla. Useamman kuin joka toisen suomalaisen taskussa oleva älypuhelin ja uudet mobiiliteknologiat tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia markkinoijalle.
Mobiilikäyttäjä on tavoitettavissa lähes kaiken aikaa. Uudet teknologiat ovat tuoneet aivan uudenlaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.
Responsiiviset sivustot ja mobiilisovellukset tukevat asiakaskokemuksen rakentamista ja ohjaavat eteenpäin ostopolulla. Hyvin kohdennettu ja oivaltava markkinointi on asiakkaalle parhaimmillaan erinomaista palvelua.
Tärkeintä ostopolulla etenemisessä on asiakaskokemuksen saumattomuus. Asiakas täytyy saada astumaan polulle helposti, harva jaksaa nähdä ylimääräistä vaivaa noudattaakseen yrityksen kutsua. Mobiiliratkaisujen teknisessä toteutuksessa tasapainoillaankin käytön helppouden ja wau-efektien luomisen välillä.
Responsiivinen verkkosivusto täyttää vaatimukset hyvin erityisesti ostopolun alkuvaiheessa, kun asiakas on saatava matkaan. Hänen ei tarvitse ladata puhelimeensa erillistä sovellusta hyötyäkseen tarjolla olevasta laajasta sisällöstä.
Responsiivisille sivustoille voidaan rakentaa monipuolisia digitaalista asiakaskokemusta tukevia elementtejä ja vuorovaikutukseen tähtääviä ominaisuuksia, kuten personoitua sisältöä.
Sovellukselle on paikkansa
Oman mobiilisovelluksen rakentaminen on kannattavaa silloin, kun asiakkaalle halutaan tarjota palvelua, joka ohjaa ostoprosessissa eteenpäin sisällöllä, jota ei voida toteuttaa responsiivisen sivuston avulla. Sisällöllä on niin merkittävää lisäarvoa, että erillisen sovelluksen lataaminen on asiakkaalle houkuttelevaa ja kannattavaa.
Toimivimmat ja vaikuttavimmat sovellukset perustuvat tällä hetkellä paikannukseen, lisätyn todellisuuden mahdollisuuksiin sekä IoT:n hyödyntämiseen.
Tässä muutamia esimerkkejä sovelluksissa hyödynnettävistä teknologioista:
- Paikannuksen hyödyntäminen. Kuluttajille suunnataan sijaintiin perustuvia markkinointiviestejä. Esimerkiksi ruokakauppa voi kohdistaa mainoksensa lähellä liikkuville mobiilikäyttäjille.
- Lisätty todellisuus. Tietokoneella tuotettujen elementtien lisääminen näkymään oikeasta ympäristöstä. Esimerkkinä huonekalujätin tarjoama palvelu, joka mahdollistaa huonekalujen sovittamisen valittuun tilaan älypuhelimen avulla.
- IoT:n käyttö sovellusten taustalla. Hotelliketju tarjoaa vieraille mahdollisuuden kirjoittautua sisään etänä ja säätää hotellihuoneen valoa ja lämpöä etukäteen. Sovelluksella avataan myös hotellihuoneen ovi.
Näköpiirissä on jo aika, jolloin ei enää tarvitse miettiä erikseen toteutetaanko mobiilia asiakaskokemusta rikastava, ostopolulla eteenpäin ohjaava toiminnallisuus sivustolla vai sovelluksella – pian kaikki voidaan toteuttaa samalla alustalla. Ja koko suunnittelu tehdään lähtökohtaisesti mobiili edellä.
Lue myös
5 askelta asiakastyytyväisyyden parantamiseksi
Oma verkkopalvelu on Valion tärkein media
Chat toi Kellopuodille ison kaupan heti ensimmäisenä päivänä
Taistelu kuluttajista: Kuka näkee ostosignaalin ensimmäisenä?