Onnistunut digi- ja tuottavuusloikka vaatii IT:n ja liiketoiminnan vuoropuhelua

Lukuaika 3 min

Digi- ja tuottavuusloikka nousevat keskusteluihin organisaatioissa, kun nykyisistä teknologioista halutaan siirtyä modernimpaan ympäristöön tai teknologialla halutaan tehostaa työskentelyä. Liiketoiminnan ja tietohallinnon ymmärtäessä toisiaan nämä loikat tapahtuvat samanaikaisesti.

Palveluiden digitalisoituminen ja IT-ympäristöjen modernisointi vaikuttaa merkittävästi liiketoiminnan tuottavuuteen. Tässä blogissa kerromme, miten IT:n ja liiketoiminnan keskusteluyhteyden syventäminen helpottaa hyötyjen saavuttamista ja digi- ja tuottavuusloikassa onnistumista. Esittelemme myös kolme kerrosta digiloikan edistämiseen.

Tavoite ohjaa digiloikassa onnistumista – digiloikan kolme kerrosta

Hyvin suunniteltu digi- ja tuottavuusloikka varmistaa tavoitteen mukaisen etenemisen ja vähentää riskiä esimerkiksi yllättävistä kustannuksista. Suunnittelussa kannattaa pohtia teknologian lisäksi myös sen vaikutusta totuttuihin toimintatapoihin, sillä digiloikka tarkoittaa usein muutosta koko organisaatiossa.

Nykytilan ja tulevaisuuden tavoitteiden määrittäminen auttaa tekemään valinnan sen osalta, kuinka laajaa digiloikkaa ollaan tekemässä. Pienemmiltäkin tuntuvat teknologian tai tekoälyn kehitysprojektit vaativat onnistuakseen liiketoiminnan ja tietohallinnon yhteistyötä sekä valmiutta muuttaa nykyisiä prosesseja. Tätä kuvastaa myös VR:n Copilot-käyttöönotto, jossa tunnistettiin alusta lähtien muutoksen vaativan enemmän kuin pelkkien lisenssien ostamisen.

Pilvipalveluiden kehittäminen ja digiloikka voidaan jakaa karkeasti kolmeen kerrokseen. Kerrokset kuvaavat eri tasoja muutoksen suuruuden sekä siihen vaaditun sitoutumisen näkökulmasta.

  1. kerros: nykyisen ympäristön ylläpito

Ensimmäisen kerroksen muodostaa nykyisen ympäristön ylläpito ja optimointi. Se ei yleensä vaadi merkittäviä investointeja vaan enemmänkin tavoitteiden kirkastamista. Millaisia tavoitteita IT-palveluilla tällä hetkellä on? Miten niissä onnistumista mitataan? Palveleeko nykyinen toimintamalli tavoitteita?

Tekoälyn aikakausi muuttaa IT-palveluiden tuottamista ja mittaamista perinteisistä palvelutasovaatimuksista käyttäjäystävällisempään näkökulmaan. Useat organisaatiot ovat ajautuneet tilanteeseen, jossa SLA-mittarit kuten tikettien ratkaisuaika ovat vihreällä mutta käyttäjät tyytymättömiä. Mittareiden muuttaminen käyttäjätyytyväisyyden varmistamiseen auttaa varmistamaan, että ympäristö tukee liiketoiminnan tavoitteita.

 

2. kerros: IT-ympäristön modernisointi

Digiloikan seuraava kerros on ympäristön modernisointi, joka on IT-johtoinen, teknologiaan keskittyvä muutos. Se tulee ajankohtaiseksi esimerkiksi kun omien palvelimien tuki on loppumassa ja edessä on valinta uusien ostamisen ja pilvipalveluihin siirtymisen välillä.

Modernisointia suunnitellessa on kriittistä, että liiketoiminta pystyy antamaan tietohallinnolle selkeän näkemyksen tulevaisuuden tavoitteista. Näin uusi ratkaisu tukee haluttua kehitystä ja kestää aikaa.

Liiketoiminnan tavoitteisiin sopivan teknisen ratkaisun löytäminen vaatii usein haastamista puolin ja toisin. Tämä vaatii tietohallinnolta liiketoiminnallista ymmärrystä ja liiketoiminnalta IT-ympäristöjen ja -ratkaisujen ymmärrystä sekä kykyä käydä tätä vuoropuhelua parhaan vaihtoehdon löytämiseksi.

 

3. kerros: transformaatio

Vaativin ja eniten sitoutumista edellyttävä kerros on pilvitransformaatio. Nimensä mukaisesti kyseessä on laaja muutos, joka vaikuttaa tyypillisesti koko organisaatioon.

Transformaation taustalla on yleensä strateginen linjaus palvelun muuttamisesta tai kehittämisestä. Se tulee ajankohtaiseksi, kun jokin sovellus tai liiketoiminta halutaan uudistaa tai mahdollistaa siinä uusia kyvykkyyksiä. Tekoälyn tuominen nykyisellään hyvin perinteisissä järjestelmissä toimiviin palveluihin on tästä hyvä esimerkki.

Muihin kerroksiin verrattuna transformaation alkuinvestoinnit voivat olla korkeammat, mutta hyödyt seuraavat ajan saatossa. Transformaatio vaatii onnistuakseen selkeän projektisuunnitelman ja vastuut sen edistämisestä. Yhteistyö tietohallinnon ja liiketoiminnan välillä on tiivistä ja moniulotteista koko muutosprosessin läpi.

Onnistunut digiloikka on myös tuottavuusloikka

Pilviympäristöt ovat joustavia ja muotoutuvat liiketoiminnan tavoitteisiin ketterämmin kuin perinteiset IT-ympäristöt. Selkeiden tavoitteiden ja niitä seuraavien mittareiden asettaminen auttaa varmistamaan, että teknologia tukee tuottavuuden kehitystä. Liiketoiminnan ja tietohallinnon yhteisymmärrys on avain tässä onnistumiseen.

Yhteistyötä voidaan tiivistää esimerkiksi hyvin fasilitoitujen keskustelujen avulla. Liiketoiminnan täytyy pystyä kuvaamaan arjen ratkaistavat haasteet ja mahdollisuudet tietohallinnolle mahdollisimman tarkalla tasolla. Tämän jälkeen tietohallinto etsii erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja teknologioita, joiden avulla tavoitteet on mahdollista saavuttaa.

Vaihtoehtoja on tärkeää arvioida yhdessä tilanteeseen sopivimman ratkaisun löytämiseksi. Vuoropuhelun avulla tavoitteiden lisäksi pystytään tarkentamaan matka nykytilasta tulevaan ja tunnistamaan, mitä digi- ja tuottavuusloikka tarkoittaa niin IT-ympäristön kuin liiketoimintaprosessien näkökulmasta.

Yhteisymmärrys auttaa saavuttamaan digiloikalla myös liiketoiminnan tuottavuuteen vaikuttavia hyötyjä kuten

  • toiminnan laajentaminen ja palveluiden kehittäminen uusille markkinoille on aiempaa nopeampaa, sillä julkipilvipalvelut skaalautuvat joustavasti ja niiden käyttöönottaminen uusissa sijainneissa on helppoa. Integraatiot ovat suoraviivaisempia toteuttaa kuin perinteisessä IT-ympäristössä
  • uuden palvelun tai markkinan testaaminen on kustannustehokkaampaa, sillä etukäteisinvestointeja ei vaadita yhtä paljon kuin perinteisten konesalien kanssa
  • tekoälyn ja muiden uusien mahdollisuuksien kokeileminen ja käyttökohteiden löytäminen on ketterämpää, sillä ympäristö mahdollistaa valmiiden tuotteiden ja rajapintojen hyödyntämisen eikä vaadi yritykseltä laajaa omaa kehittämistä
  • liiketoimintaa voidaan skaalata ja muutoksiin reagoida aiempaa nopeammin, jolloin muuttuneisiin markkinatilanteisiin ja kysynnän vaihteluihin voidaan reagoida nopeammin ja saavuttaa myös kustannussäästöjä. Esimerkiksi verkkokauppa-alusta voidaan pilveistyksen yhteydessä suunnitella niin, että alustan kulut menevät transaktioiden pohjalta, jolloin kulut myös laskevat silloin, kun käyttäjiä ja kauppaa on vähemmän.

Digiloikka ei ole kerralla valmis – onnistuminen vaatii jatkuvaa kehittämistä

Teknologiat kehittyvät vauhdilla ja toimintaympäristömme on koko ajan muutoksessa. Sen vuoksi myös pilvipalveluiden osalta on tärkeää tehdä jatkuvaa arviointia ja kehitystä. Kehittäminen on ainoa tapa varmistaa, että ympäristö on ajan tasalla esimerkiksi tietoturvan osalta.

Katse on hyvä kääntää tasaisin väliajoin myös tulevaisuuteen: mitä markkinassa tapahtuu nyt? Entä teknologiassa? Miten varmistetaan kustannustehokkuus, toimintavarmuus ja reagointikyky?

Elisan asiantuntijat auttavat digi- ja tuottavuusloikassa

Onnistuneen digi- ja tuottavuusloikan takana on yhteiset tavoitteet IT:n ja liiketoiminnan kesken. Elisalla tunnemme molemmat näkökulmat ja toimimme mielellämme yhdistäjänä näiden välillä.

  • Luomme yhteistä ymmärrystä liiketoiminnan ja IT:n tavoitteista.
  • Haastamme näkemyksiä kultaisen keskitien löytämiseksi.
  • Varmistamme, että uusi ympäristö istuu nykyiseen infraan.
  • Autamme valitsemaan oikean ratkaisun digiloikan toteuttamiseen.

 

Digiloikan jälkeen tuemme palveluiden ylläpidossa sekä niiden jatkuvassa kehittämisessä. Ota rohkeasti yhteyttä, jos mietitte nykyisen ympäristön kehittämistä, modernisointia tai suurempaa muutosta pilvipalveluihin.

 

Lue myös

Elisan ja Microsoftin yhteistyösopimus edistää Azure-pilvipalvelun käyttöä suomalaisorganisaatioissa

Näin hybridipilvi täyttää liiketoiminnan tavoitteet

Azure Arc tuo pilven kyvykkyydet perinteiseen konesaliin

 

Kirjoittanut

Tommi Malin, Managing Consultant

Antti Ruippo, Business Manager, Hybrid Cloud Services