Yritykset pohtivat nyt, miten ne voisivat hyödyntää Internet of Things -trendiä. Digimentalisti Ville Simola Lassila & Tikanojalta ja Aalto-yliopiston professori Martti Mäntylä keskustelevat aiheesta.
Ville Simola
Lassila & Tikanojan digimentalisti, päätehtävänä avata yritykselle uutta liiketoimintaa digitaalisuuden avulla.
Martti Mäntylä
Aalto-yliopiston professori, jota kiinnostaa käyttäjäkeskeinen tieto- ja viestintätekniikan tuotekehitys sekä tulevaisuuden internet.
Hype on lakipisteessään
Ville Simola: ”Esineiden internetistä on päällä erittäin kova hype. Internet of things eli IoT on kuumemittarina usein käytetyn Gartnerin hype-käyrän lakipisteessä. Moni yritys haluaa nyt kiireellä kyytiin, sillä IoT:n uskotaan luovan tulevaisuudessa paljon mahdollisuuksia. Kun asioita tehdään kiireellä, yritykset eivät aina ehdi miettiä, miten IoT linkittyy niiden strategiaan ja liiketoimintaan. Riski sille, että yritys ei saa haluamiaan hyötyjä, kasvaa.”
Hypeä saisi olla lisääkin
Martti Mäntylä: ”Hypeä saisi olla lisää, jotta IoT etenisi Suomessa vauhdikkaammin. Suomalaisyritykset eivät tällä hetkellä investoi riittävästi tälle alueelle. Vaarana on, että Suomen tavoittelemat hyödyt jäävät saamatta. Nykyisellä investointitahdilla Suomi ei saavuta tavoitetta, 48 000 uutta työpaikkaa ja 12 miljardin euron investointeja vuoteen 2023 mennessä. Tämä on Aalto-yliopiston, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen esittämä arvio alan mahdollisuuksista Suomelle.”
Suomi voi päästä tavoitteisiin
Ville Simola: ”Suomella on ilman muuta mahdollisuus päästä tavoitteisiin. IoT linkittyy vahvasti muihin alueisiin kuten terveysteknologiaan. Jos sen alueen yritykset panostavat IoT:hen, niin Suomi voi yltää tavoitteisiin. Keskeistä on lisäarvon luonti. IoT:tä ei pidä nähdä ainoastaan isojen yritysten työkaluna prosessien tehostamisessa, vaan sen avulla pitää pystyä luomaan uusia tuotteita ja palveluja asiakkaille.”
Enemmän startupeja, kiitos!
Martti Mäntylä: ”IoT-startupien kentässä meillä on mahdollisuuksia, joita ei ole hyödynnetty. Eli Suomesta voisi tulla enemmänkin uusia kasvuyrityksiä. Suomalaiset voisivat olla aktiivisempia siinä, miten me kehitämme tuotteita ja palveluita. Vastaavaa ongelmaa meillä ei ole terveyspalveluiden, pelialan, digitaalisten palveluiden tai media-alan startup-yritysten kanssa.”
Lupaavia kasvuyrityksiä on tulossa
Ville Simola: ”Kyllä Suomessa on orastavaa potentiaalia IoT-alan startup-yrityksissä. Näitä ovat esimerkiksi verensokerin tarkkailuun ja diabeteksen hoitoon keskittynyt Mendor ja älykkääseen jäte- ja kierrätyslogistiikan optimointiin keskittynyt Enevo. Ne ovat keränneet merkittäviä rahoituskierroksia. Isommista yrityksistä Konecranes on selkeästi löytänyt IoT:lle paikan omassa liiketoiminnassaan nostureiden etäseurantaan, käyttöön ja kunnossapitoon.”
Satoja miljardeja laitteita netissä
Martti Mäntylä: ”Tulevaisuudessa maailmassa on muutama sata miljardia aktiivista laitetta, joita pitää hallita. Hallinta tarkoittaa laitteiden tunnistamista, varmistamista ja kokonaisuuden toimivuudesta huolehtimista. Suomessa on tietoliikenne-, arkkitehtuuri- ja skaalautumisosaamista. Tätä osaamista me voisimme tarjota maailmalle nykyistä enemmän.”
Liiketoiminta edellä
Ville Simola: ”Suomessa on perinteisesti ajateltu uusia asioita teknologia edellä. Kyllä se mielestäni on liiketoiminta, jonka kannattaisi antaa olla kuskin penkillä.”
Hammasharja netissä
Martti Mäntylä: ”Yhä suurempi osa lisäarvosta tulee digitaalisuudesta, joka rakentuu fýysisen tuotteen ympärille. Jo nyt on markkinoilla sähköhammasharjoja, jotka tuottavat tietoa pilveen. Käyttäjä itse voi tarkastella tietoja ja saada hammaslääkäriltään ohjeita, miten käyttää harjaa tehokkaammin.”
Hassunhauskoista asiallisiin
Ville Simola: ”Kyllä, myynnissä on paljon hassunhauskoja tuotteita, joihin on istutettu sensorit: peilejä, lemmikkitarvikkeita ja haarukoita. Näiden lisäksi markkinoilla on oikeasti hyviä juttuja, esimerkiksi kotien turvajärjestelmiä tai sähkönkulutuksen optimointiratkaisuja. Ne ovat tulleet jäädäkseen.”
Lähivuodet yllättävät
Martti Mäntylä: ”Terveyden ja hyvinvoinnin kuluttajatuotteissa tulemme ensimmäisenä näkemään paljon uusia tuotekokeiluja. Miten nopeasti kokeilut laajenevat muille aloille, on hyvä kysymys. Viiden tai kymmenen vuoden aikana tulee tapahtumaan paljon sellaista, mitä emme osaa nyt vielä edes kuvitella.”
Tutustu Elisan Iot-ratkaisuihin
Lue myös
Deep Learning, virtuaalitodellisuus ja muut nousijat: 5 poimintaa teknologian tulevaisuudesta
Podcast: Mitä mahdollisuuksia 5G tarjoaa?
IoT ja Connected Field Service: Ovatko fyysiset laitteet kohta myös CRM-käyttäjiä?