Tavoittaakseen asiakkaansa yritysten on opittava keskustelemaan heidän kanssaan luontevasti verkon eri kanavissa. Verkkosivut yksin eivät enää yrittäjille riitä.
”Jos nettisivuilla ei kukaan käy, niin ei ne niillä paljon tee, yrittäjä Krista Huhtala-Jenks sanoo. Kauneusalalla toimivaa Maj Worksia luotsaava Huhtala-Jenks keskusteli Elisan järjestämässä After Work -virtuaalitilaisuudessa verkon kautta tapahtuvasta asiakashankinnasta Giosgn toimitusjohtaja Ville Rissasen ja yrityskonsultti Sanna Jylängin kanssa.
Panelistien mukaan yritys tarvitsee toimivat verkkosivut kyetäkseen digitaaliseen asiakashankintaan, mutta ilman sosiaalisen median kanavia ja chat-palveluiden käyttöä suuri osa liikenteestä menee ohitse. ”Asiakashankinta on aika monikanavaista tänä päivänä”, Sanna Jylänki tiivistää.
Chat vie ostopolkua eteenpäin
Erityisesti iäkkäämpi asiakassegmentti löytää yrityksen kotisivuille usein Google-haun ansiosta. Siksi informatiivinen verkkosivu on digitaaliselle asiakkaiden kohtaamiselle tärkeä lähtökohta – kunhan siellä löytyvään puhelinnumeroon myös vastataan.
”Mutta sitten löytyy ihmisiä, kuten esimerkiksi minä itse, jotka rakastavat chatbotteja ja kokevat ne helpoiksi. Se madaltaa kynnystä löytää lisää infoa ja mennä eteenpäin ostopolun kanssa”, Huhtala-Jenks sanoo.
Korona-ajan etätyöt ja tottuminen yritysten sisäisiin chat-palveluihin ovat laskeneet rimaa käyttää chatteja myös muualla. Se on lisännyt pientenkin yritysten kiinnostusta chatbotteja kohtaan, Rissanen kertoo ja jatkaa:
”Näin pääsee kommunikoimaan ja vaihtamaan ideoita niiden kanssa, jotka eivät välttämättä vielä ole asiakkaita, mutta jotka pyörivät siellä verkkosivuilla tai sosiaalisessa mediassa. Dialogin kautta päästään eteenpäin.”
Asiakkaisiin on investoitava aikaa
Sanna Jylänki on kuullut usein saman virren: ei ole asiakkaita, mutta ei ole myöskään aikaa heidän hankkimiseksi. Silloin on aika alkaa johtaa itseään uudella tarmolla, Jylänki sanoo.
”Mihin hyvänen aika se aika sitten menee? Asiakkaiden hankintaan pitää alusta lähtien antaa hirveästi aikaa ja tänä päivänä se ei ole edes rahasta kiinni”, Jylänki sanoo.
Asiakkaat ovat verkossa, yhdet löytävät perille itse, toiset tavoitetaan blogeilla, Youtubessa, Facebookissa tai Instagramissa. Huhtala-Jenks vinkkaa lähtemään helpon kautta liikkeelle.
”Tee itse semmoisia pieniä testauksia, vaikka kaksi samanlaista postausta periaatteessa hieman eri kulmalla ja katso kumpi toimii paremmin. Kun teet sen itsesi kuuloisesti,, se on myös sinullekin paljon helpompaa ja paljon hauskempaa”, Huhtala-Jenks sanoo.
Älä pelkää virheitä
Asiakkaiden kontaktoinnilla verkon kautta on yksi lyömätön etu: se on hyvin halpaa. Siksi liikkeelle on lähdettävä heti, jos sitä ei vielä ole tehnyt. Virheitä ei pidä pelätä, Rissanen sanoo.
”Nämä ovat niitä markkinoinnin toimia, joilla saadaan uusia asiakkaita. Virheiden kustannukset ovat aika pieniä, eivätkä virheet ole fataaleja”, hän sanoo.
Ja vaikka tulisikin, niitä maailmaan mahtuu. Verkossa omalle yleisölle viestitään suoraan. Pienet mokat lisäävät inhimillisyyttä, Jylänki näkee.
”Olen laittanut uutiskirjeen menemään, huomannut että siinä on virhe ja pistänyt
perään korjauksen anteeksipyyntöineen, ja sitä luetaankin kaksi kertaa enemmän kuin alkuperäistä viestiä.”
Rohkea voittaa aina – Onnistuneita asiakaskohtaamisia verkossa -tapahtuma toteutettiin marraskuussa 2020.
Lue myös muut tiivistelmät tapahtuman sisällöistä
Heittäydy, uskalla ja onnistu somessa