Microsoft-kumppanin rooli yrityksen arkeen voi olla merkittävä, kun käytössä on paljon saman ekosysteemin järjestelmiä. Vaasan Sähkö hyödyntää Microsoft-teknologioita laajasti ja luottaa niiden kehittämisessä ja jatkuvassa ylläpidossa Elisaan.
Microsoft-teknologiat ylläpitävät sujuvaa arkea Vaasan Sähköllä
Yhteistyö Vaasan Sähkön ja Elisan välillä on kestänyt jo useampia vuosia. Yhteistyön ytimessä on Microsoft Dynamics 365:n jatkuva huolenpito ja kehittäminen. Vaasan Sähkö hyödyntää Dynamicsia CRM-järjestelmänä ja se on tiiviissä käytössä asiakaspalvelussa ja laskutuksessa.
Tekoälyn hyödyntäminen on myös korkealla prioriteettilistalla ja tällä hetkellä Vaasan Sähkö hyödyntää Microsoft Copilotia organisaatiossa laajasti. Sen käyttöä pyritään jatkuvasti syventämään esimerkiksi Elisan Copilot-työpajojen avulla.
"Ajan saatossa olen huomannut, että itse järjestelmää tärkeämpää on se, kuinka kumppanin kanssa tulee toimeen. Hyvän kumppanin kanssa pystyy ratkaisemaan mahdolliset ongelmat. Jos päivittäinen tekeminen ei toimi, niin se kaatuu omaan mahdottomuuteensa jossain vaiheessa", Kimmo Siljander, Vaasan Sähkön digi- ja prosessikehityspäällikkö, kuvailee pitkää yhteistyötä Elisan kanssa.
Dynamicsin jatkuva huolenpito varmistaa, että tärkeät järjestelmät pysyvät toiminnassa
Vaasan Sähkö hyödyntää Microsoft Dynamics 365 -järjestelmää laskutuksen ja asiakaspalvelun arjen apurina. Sinne muun muassa kirjataan palvelupyynnöt, tallennetaan dokumentteja ja kerätään asiakasdata keskitetysti.
Elisa on rakentanut Vaasan Sähkölle räätälöityjä toiminnallisuuksia, joiden avulla
- työmailta voidaan välittää tietoa etenemisestä suoraan asiakaspalvelulle
- palvelupyyntöjen ilmoitusten automatisointi helpottaa asian sujuvaa edistämistä eri asiantuntijoiden välillä
- asiakaspalvelun ja laskutuksen prosessit ovat sujuvampia ja manuaalisia työvaiheita on vähemmän.
Räätälöidyt toiminnallisuudet tukevat päivittäistä tekemistä – ideoita ja kehitysehdotuksia tuleekin suoraan henkilöstöltä ja arjen kokemuksista.
"Jos en itse keksi, miten muutoksen saisi toimimaan, kysyn Elisalta muille asiakkaille tehdyistä vastaavista toteutuksista ja uusista ideoista. Sitten sieltä tulee asiantuntevia ehdotuksia ja parhaita käytänteitä", Siljander kuvailee yhteistä kehittämistä.
Jatkuva huolenpitosopimus tuo järjestelmän kehittämiseen tehokkuutta ja turvaa liiketoiminnan jatkuvuutta. Uusia toimintoja voidaan arvioida ja ottaa käyttöön tilanteen ja tarpeen mukaan.
Yhden alustan hyödyntäminen laajasti helpottaa kokonaisuuden hallinnointia, kun tieto ei pirstaloidu eri järjestelmiin. Ongelmien ilmetessä voi myös aina luottaa, että kumppani pystyy auttamaan niiden ratkaisemisessa ja varmistamaan toimivan järjestelmän.
"Emme ole IT-talo, joten meiltä ei välttämättä aina löydy tarvittavaa tietoa tai taitoa, jolloin on hyvä tukeutua kumppaniin tällaisissa asioissa", Siljander kertoo.
Microsoft Copilotin avulla tekoäly on osa jo sadan työntekijän arkea
Vaasan Sähköllä on tällä hetkellä runsaat 100 aktiivista Copilot-käyttäjää. Tekoälyn hyödyntäminen on tuotu Copilotin avulla osaksi arkea ja sitä hyödynnetään tutuissa Microsoft 365 -sovelluksissa kuten Wordissa, Excelissä, Outlookissa ja Teamsissa.
Copilot nopeuttaa dokumentointia, tukee tiedonhakua sisäisistä lähteistä sekä auttaa luonnosten muotoilussa. Arjen toimintojen tehostamisen lisäksi Copilot Studio on ollut esillä omien skenaarioiden ja automaatioiden kuten hankinta-apurin ja poikkeamien käsittelijän suunnittelussa.
"Koimme Elisan Copilot-työpajat hyödyllisiksi. Ne selkeyttivät liiketoimintahyötyjä ja antoivat konkreettisia esimerkkejä kuten tukea promptaukseen. Osallistujien palaute oli positiivista ja työpajat auttoivat käynnistämään Copilotin käyttöä laajemmalla rintamalla", kertoo Vaasan Sähkön digitalisaatiojohtaja Topias Katajamäki.
Proaktiivinen yhteistyö helpottaa kokonaisuuden hallintaa
Jatkuvan yhteistyön avain on tiivis asiakassuhde. Vaasan Sähkö ja Elisa tapaavat säännöllisesti palavereissa ja vuosittain myös kasvotusten.
"Pystyn aina luottamaan, että on joku, keneltä voi kysyä apua. Säännölliset palaverit Elisan asiakasvastaavan kanssa ovat hyviä ja saan niissä usein tietoa uudistuksista, joita en välttämättä osaisi edes kysyä", kertoo Siljander.
Tuttu yhteyshenkilö myös helpottaa asiointia.
"Kyllä se auttaa, että on nimetty asiakassuhteesta vastaava. Pitkäaikaisuus ja -jänteisyys helpottaa asiointia. Joskus on ollut myös toimittajia, joilla vaihtuu henkilö usein ja se on aina vähän kuin lähtisi alusta viemään asiaa eteenpäin, koska täyttä ymmärrystä meidän tekemisestä ja meille tärkeistä asioista ei silloin ole", Siljander kuvailee.
Siljander arvostaa yhteistyössä nopeaa vastausaikaa ja sitä, että Elisan asiantuntijat ovat hyvin saatavilla. Kiitosta saa esimerkiksi helppokäyttöinen tiketöintijärjestelmä, josta asiantuntijat tavoittaa vaivattomasti ja nopeasti.
"Elisaan saa yhteyttä ja asiat hoituvat erittäin hyvin. Tiketöintijärjestelmästä saa vastaukset nopeasti ja siellä porukka ymmärtää meidän järjestelmäarkkitehtuurin sen verran hyvin, että pystyvät reagoimaan huonostikin muotoiltuun kysymykseen", Siljander kertoo.
Ison talon teknologiamuskelit ja Microsoft-osaaminen ketterässä paketissa
"Suosittelen Elisaa Microsoft-kumppaniksi, jos haluaa varman ja ison talon edut. Elisalta on aina löytynyt joku, joka pystyy jeesaamaan. Se on isompien talojen etuja, jotka auttavat sitten pidemmässä juoksussa", Siljander summaa.
Tutustu Elisan laajaan Microsoft-osaamiseen, joka mahdollistaa useiden eri palveluiden keskittämisen ja kehittämisen saman kumppanin kanssa.
Lue myös
Asiakaspalvelun tehostaminen tekoälyllä auttaa pysymään kasvuvauhdissa PakuOvelle.comilla
Elisan Microsoft-osaaminen näkyy Solteqilla sujuvana IT-arkena
Avainsanat






