Nopea ja viiveetön 5G-yhteys mahdollistaa traktorin sujuvan etäohjauksen. Ratkaisu voi helpottaa siirtymää kohti autonomista ajamista etenkin valikoiduissa käyttökohteissa.
Onko maanviljelijän pakko istua traktorin ohjaamossa? 5G-teknologian myötä voisi yhä hyvin kysyä, onko isännän aurattava peltonsa hevosella.
Ei tietenkään, osoittaa Elisan ja Valtran yhdessä toteuttama maailman ensimmäinen 5G:n ja 360-asteisen kameran avulla etäohjattava traktori.
”Traktoria on ajettu radio-ohjauksella jo kymmenen vuotta, mutta se on edellyttänyt ohjaamista näköyhteyden päästä. 5G:n tuoma muutos on mullistava, sillä nyt traktoria voidaan ajaa etänä mistä vain”, Valtran myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Lehikoinen sanoo.
Etäohjaus voi mahdollistaa esimerkiksi aiempaa tehokkaamman työn suurilla peltotiloilla. Viljeltävillä pelloilla sarat voivat olla kilometrien pituisia. Ensimmäiset todelliset käyttökohteet tullaan kuitenkin näkemään suljetuissa ympäristöissä, esimerkiksi lentokentillä.
”Jo nyt traktorit ajavat automaattisesti viljelykarttojen mukaan, mutta kuljettajan on oltava ohjaamossa mukana. Kun pellot voisi ajaa etänä, maatilojen logistiikka muuttuisi huomattavan paljon tehokkaammaksi.”
5G:n lyhyt viive mahdollistaa turvallisen etäohjauksen
5G:n etuihin kuuluvat yhteyden nopeus ja lyhyt latenssi eli tiedonsiirron viive ovat Valtralle merkittäviä. Vanhalla 4G-tekniikallakin traktori olisi liikkunut, mutta vasta 5G mahdollistaa reaaliaikaisen videokuvan lähettämisen, mikä puolestaan on edellytys sujuvalle ja turvalliselle työskentelylle.
”Kun traktoria ajetaan ja pyöriä käännetään, tuntuma siitä mitä tapahtuu, on saatava kuljettajan käteen välittömästi. 5G:n viiveettömyyden ansiosta se on nyt mahdollista.”
Turvallisuuden näkökulmasta oleellista on 5G-yhteyksien nopeus ja kaistanleveys. Etäohjaus perustuu traktorin katolle sijoitetun kameran 360 asteen kuvaan, jota kuljettaja katsoo VR-lasien avulla. Kuvan on liikuttava sujuvasti koko ajan.
”Seuraavaksi selvitämme miten kuvan tarkkuutta voisi säätää työtehtävän mukaan ja täydentää muiden kuljettajaa auttavien tunnistimien tuottamalla tiedolla.”
Kansainvälinen esimerkki suomalaisesta osaamisesta ja isojen yritysten yhteistyöstä
Muualta maailmasta vastaavaa traktorin etäohjausjärjestelmää ei ole vastaan tullut. Etäohjauksen myötä Suomi toimii autonomisten maatalouskoneiden pioneerina.
”Tämä on hyvä esimerkki siitä, mitä voi syntyä, kun kaksi keskenään erilaista yhtiötä lyövät osaamisensa yhteen ja katsovat asioita uudesta näkökulmasta. Me tunnemme traktorit, Elisa verkkotekniikan.”
Tavallisesti uuden tuotteen kehitys vie Valtralla useita vuosia. 5G:n avulla etäohjattava traktoripilotti valmistui kuitenkin kymmenessä viikossa. Pilottivaiheessa koeajossa on kompakti Valtran N-sarjan traktori, mutta sama ratkaisu toimii kaikissa yhtiön, pitkälle tietokone-avusteisissa traktorimalleissa.
”Periaatteessa saman tyyppisellä järjestelmällä voisi etäajaa muitakin vastaavia työkoneita. Vaikka olemme vasta pilottivaiheessa, jo nyt olemme nähneet, kuinka yhteistyöllä ja rohkeudella voi nopeastikin luoda innovaatioita, joilla on kaupallista tarvetta.”
Tärkeä välivaihe kohti autonomista peltotyötä
Traktori istuu mielikuvaan maatilasta, mutta myös muita käyttökohteita löytyy. Jo nyt Valtra on pilotoinut etäohjattavia traktoreita yhteistyössä lentokenttäoperaattori Finavian kanssa Ivalosssa. Etäohjauksesta voidaan hyötyä myös hankalissa paikoissa sijaitsevilla metsätyömailla tai maanpuolustuksessa.
”Varmasti tärkeimpiä käyttökohteita ovat alussa sellaiset paikat, joissa alueen liikennettä voidaan kontrolloida ”, Lehikoinen summaa.
Hän näkee etäohjauksen tärkeänä välivaiheena kohti autonomisia maatalouskoneita. Maatiloilla yksi keskeinen ongelma on työvoiman saanti, ja nykyistä tehokkaampi koneiden käyttö voisikin olla avain nykyistä tehokkaampaan toimintaan. Silloin yksi kuljettaja voisi ohjastaa tietokoneen avulla useampaa traktoria suurilla pelloilla ja keskittyä itse työn valvontaan.
Myös autonomian edellytyksenä on 5G:n nopea ja viiveetön datansiirto.
”Muutos koskee pientä osaa traktorinkäyttäjistä mutta mullistaa heidän työtään sitäkin enemmän. Samalla monet traktorityöt tiloilla vaihtelevat luonteeltaan päivästä toiseen, ja niissä tarvitaan ihminen ohjaamoon jatkossakin.”
Elisa Showroom: Ohjaa traktoria VR-lasien avulla
Etäyhteyden avulla voi kokeilla, minkälaista traktoria on etäohjata Helsingin Pasilasta. Kuva VR-laseihin tulee suoraan Turussa sijaitsevan Valtran N-sarjan traktorin katolla olevasta 360-kamerasta.
Etäohjausistuimen käsinojassa sijaitsevat kaikki samat ohjaimet, joita traktorinkuljettaja tavallisesti hytissä käyttää. Kun painat kaasua tai käännät ajokahvaa, traktori tottelee sinua reaaliaikaisesti.
5G-yhteyden avulla etäohjattua traktoria voidaan käyttää:
- kuljettajalle vaaran muodostavissa tehtävissä tai työmailla
- maatilojen suurien peltoalojen hoitamisessa
- lentokenttien auraamisessa
Lue myös
Elisan 5G-etäohjaus vie traktorin turvallisesti vaaralliseenkin paikkaan
Elisa Showroom näyttää miten 5G-teknologioita voi hyödyntää eri toimialoilla
Fizzan pizza-automaatit yleistyvät Suomessa teknologian avulla
Elisan tutkimus: Etäohjaus kiinnostaa 5G:hen investoivia yrityksiä Suomessa