Konevuokrausta ja yrityksen IT-palveluja yhdistää se, että ne tarjoavat sekä digitaalista helppoutta että henkilökohtaista palvelua vaikeisiin tilanteisiin. Konekuutio hankki Elisalta IT-palvelut, joiden avulla voidaan vastata jokaisen asiakkaan tarpeeseen.
Konekuution johtaja Joonas Piironen tiivistää osuvasti monen pientaloasujan remonttiongelman. ”Työkaluja tarvitaan joskus, mutta eihän kenelläkään ole tilaa varastoida niitä. Ja jos onkin, pari vuotta kylmässä varastossa lojuneen iskuporakoneen akku alkaa olla entinen.”
Konekuutio on vuonna 1994 perustettu perheyritys. Lappeenrannassa ja Imatralla toimiva yritys vuokraa erilaisia työkoneita laukkuun mahtuvista ruuvinvääntimistä aina jykeviin kaivureihin asti.
”Yhä useampi vuokraus tehdään verkon kautta, mikä edellyttää meiltä luotettavaa IT-järjestelmää. Parhaimmillaan kun tilaus tulee, toimitamme laitteen ja haemme sen sitten pois tapaamatta asiakasta ollenkaan.”
Rakentaminen on hyvä esimerkki taloudellisen ajattelutavan muutoksesta. Sekä ympäristön että ihmisen oman arjen kannalta on usein järkevämpää maksaa käytöstä kuin laitteen omistamisesta. ”Kilpailijamme on halpatuonti. Vaikka moni ymmärtää huollettujen laatutyökalujen arvon, joskus halpakaupan 60 euron poravasara voi houkuttaa 30 euron vuokrauksen rinnalla, vaikka kyse on aivan eri tason laitteista.”
Kalenteri pitää kaikki vuokrauksista tietoisina
Toiminnanohjaus- ja laskutusjärjestelmiä lukuun ottamatta Konekuutiossa on päädytty keskittämään kaikki omaa työtä tukevat IT-hankinnat Elisalle. Sieltä tulevat Konekuution puhelimet ja liittymät, Microsoft 365 -sovellukset ja verkkoyhteydet.
”Viimeisimpänä otimme Elisan 5G-yhteyden toimitiloihimme syksyllä. Se on toiminut todella hyvin. Enää ei ole tarvinnut jännittää, kaatuuko maksupäätteen yhteys ratkaisevalla hetkellä asiakkaan näyttäessä korttia.”
Yhä tärkeämmäksi arjen tueksi on noussut Elisalta kuukausimaksulla hankittu Microsoft 365, ja erityisesti pakettiin kuuluva varauskalenteri Bookings. Sen avulla Lappeenrannan ja Imatran toimipisteet näkevät yhdellä silmäyksellä, mikä välineiden varaustilanne eri liikkeissä on.
”Ennen hankittiin koneet ja lisenssit kertaostoina ja aina joku lakkasi toimimasta. Nyt kaikki saadaan yhdellä kuukausimaksulla yhdeltä toimittajalta. Se helpottaa niin kulujen suunnittelua kuin seurantaa. Kun lisensseistä ei tarvitse huolehtia, vapautuu energiaa asiakkaidemme palvelemiseen”, Piironen kertoo.
Puhelimeen on vastattava heti
Vaikka koneiden, työkalujen ja tarvikkeiden vuokraus siirtyy verkkoon, kaupanteon ja asiakaspalvelun kuningas on edelleen puhelin. ”Ammattilaisasiakkaat soittavat ja kysyvät, onko tiettyä laitetta saatavilla. Heillä tarve on useimmiten äkillistä, ja siksi puhelimeen on vastattava silloin, kun se soi. Muuten he menevät muualle.”
Konekuutiolla ovat käytössä Elisan yritysnumerot ja automaattinen puhelinvaihde. Molempien myymälöiden sekä jokaisen myyjän suorat yhteystiedot löytyvät helposti yrityksen verkkosivuilta.
”Puhelinvaihde on toiminut todella hyvin. Kun asiakas soittaa myymälän numeroon, puhelin soi kaikilla vapaana olevilla työntekijöillä. Näin saamme heti vastattua, eikä yksikään puhelu mene meiltä ohitse.”
Ammattilaisten lisäksi myös toinen tärkeä asiakasryhmä eli yksityiset kotinikkarit tarvitsevat asiakaspalvelua puhelimessa. Koneiden ja rakennustarvikkeiden vuokraamisessa tarvitaan usein asiantuntijan vinkkejä ja ratkaisuja, joiden antaminen on helpointa keskustelemalla puhelimessa.
”Mielestämme nykyaikaiseen hyvään palveluun kuuluu se, että olemme asiakkaidemme tavoitettavissa eri välineillä, niin kuin se heille parhaiten sopii.”
Henkilökohtainen palvelu on Elisan valtti
Konekuutiolle koko pk-yrityksen arkeen tarvittavan IT-paketin hankkiminen Elisalta oli luonnollinen valinta. ”Olemme olleet Elisan asiakkaita Radiolinjan ajoista asti. Siitä taitaa olla jo hetki aikaa”, Piironen nauraa.
Hän vaatii IT-palveluiden toimittajalta tasaista ja varmaa laatua. Vastineeksi Konekuutio on lojaali asiakas. Syy on selvä: turha hötkyily ei kannata, Piironen näkee. ”Erilaisiin kilpailuttamisiin menee tuhottomasti aikaa. Lisäksi omalle toiminnallemme on riski, jos jokin asia lakkaa toimimasta vain siksi, että haluamme kokeilla toista palveluntarjoajaa. Kun homma toimii, se riittää meille.”
Konekuutiossa arvostetaan erityisesti Elisan omaa yhteyshenkilöä. Piirosen mielestä hyvä yritysmyyjä tunnistaa yrityksen tarpeet ja osaa tarjota sopivia ratkaisuja niitä kuitenkaan tuputtamatta. Konekuution yhteyshenkilö on oman rakennusprojektinsa tiimoilta tullut tutuksi myös asiakkaana.
”Eri operaattoreiden tuotteet ovat melko hyvin linjassa keskenään, ja se mikä ratkaisee, on henkilökohtainen palvelu. Kun jotakin tarvitaan tai jokin pitää korjata nopeasti, arvostamme suuresti sitä, että saamme yhteyshenkilömme nopeasti kiinni puhelimella tai viestillä”, Piironen kiittää.
Lue myös
Elisan IT-palvelu tuo Savoxille tietoturvaa ja helppoutta
Nopea 5G-yhteys taskussa pitää sähkötyöt aikataulussa
Automaattinen puhelinvaihde on paras lääke yrityksen lomastressiin
Vastaaja tuo mielenrauhaa – näin puhelut hoituvat työssä ja vapaalla