Liikkumisdata tarjoaa yrityksille asiakasymmärrystä ja kilpailuetua

Lukuaika 2 min

Liikkumisdata on yrityksille uusi ja vielä vähän hyödynnetty mahdollisuus kasvattaa asiakasymmärrystä. Minne kannattaa perustaa uusia myymälöitä? Millaisia ihmisiä alueelle matkustaa? Miten liikkuvuus kehittyy ajan myötä? Liikkumisdata tarjoaa vastauksen ja auttaa kehittämään palveluita, joille sijainti on kaikki kaikessa.

Ihmisjoukkojen liikkuvuutta kuvaava data tarjoaa väylän täysin uudenlaisen tiedon hyödyntämiseen ja sitä kautta kilpailuedun saavuttamiseen. Valjasta liikkumisdata ja demografinen ymmärrys yrityksesi eduksi, ensimmäisten joukossa.

Mitä jos tietäisit, missä ja miten potentiaaliset asiakkaat liikkuvat?

Asiakasymmärrystä haetaan nykyään useista eri datalähteistä, niin yrityksen sisäisesti kuin myös ulkopuolelta. Yksi uusimmista ja kiinnostavimmista tavoista kartuttaa tietoa nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaista on liikkumisdata.

Liikkumisdata on matkapuhelinverkkojen kautta kerättyä tietoa siitä, missä ihmiset liikkuvat milloinkin. Puhelinliittymien kautta kerätty ja tilastollisesti yleistetty data kertoo monipuolisesti työ- ja vapaa-ajan matkoista, kauppareissuista ja ulkoilusta. Esimerkiksi Elisan matkapuhelinliittymistä kerätyt havainnepisteet voidaan tiedetyn markkinaosuuden perusteella yleistää laajemmin alueen väestön liikkeisiin. Massan liikkeistä voidaan tunnistaa trendejä ja sitä kautta ennakoida tulevaa. Data on aina anonymisoitua, eikä siitä voi tunnistaa yksittäisiä henkilöitä.

Liikkumisdatasta voi selvitä esimerkiksi:

  • Mihin kellonaikoihin tietyllä alueella on eniten liikennettä?
  • Millaiselta alueelta tyypilliset asiakkaat matkustavat asioimaan yritykseen?
  • Miten paljon pisteiden A ja B välinen liikenne vaihtelee vuodenaikojen mukaan?

 

Liikkumisdataa voi myös rikastaa muilla datalähteillä. Esimerkiksi avoimen datan palvelun paikkatietoihin perustuvat tilastot alueiden demografiasta yhdistettynä liikkuvuuteen antavat kattavan kuvan siitä, millaiset ihmiset keskimäärin alueella liikkuvat.

Juuri rikastettu liikkumisdata ja yrityksen kannalta olennainen analyysi liikkuvuudesta tarjoaa arvokkaan väylän asiakastuntemukseen silloin, kun oikea palvelu täytyy tuoda asiakkaiden luo oikeaan aikaan.

Täysin uudet analytiikan ulottuvuudet tarjoavat kilpailuetua

Vuonna 2020 alkanut koronapandemia sytytti kiinnostuksen liikkumisdataan. Tuolloin viranomaisten oli tarpeen seurata joukkojen liikkeitä tartuntojen ennakoimiseksi. Sittemmin liikkuvuusdata on alkanut kiinnostaa myös muita yrityksiä väylänä kohti parempaa asiakastuntemusta.

Tällä hetkellä liikkumisdata mahdollistaa analyysin, jota ei aiemmin ole voinut tehdä. Se kertoo trendeistä ja kehityksestä aikana, jolloin ihmisten liikkuminen on pandemian myötä muuttunut ja muuttumassa ennennäkemättömällä tavalla.

Erityisesti matkailu-, tapahtuma- ja palvelualan yrityksiä kiinnostaa liikkumisdatan mahdollisuudet. Kohderyhmän liikkeiden tunteminen ja ennakointi on hyödyksi, kun esimerkiksi etsitään esimerkiksi sopivaa sijaintia uudelle myymälälle, suunnitellaan myymälävalikoimaa tai harkitaan aukioloaikojen laajentamista.

Samoin mainosalaa hyödyttää tieto siitä, millaisia silmiä minkäkin alueen mainoksille saa. Kuntia puolestaan kiinnostaa asukkaiden liikkuminen julkisten palveluiden suunnittelussa.

Liikkumisdatalla olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan myös jatkossa

Liikkumis- ja demografiadataa analysoimalla yritys saa hyvän kuvan siitä, millaiset ihmiset lähistöllä liikkuvat, milloin, ja mistä he tulevat. Kaikki tämä auttaa tarjoamaan paremmin kohdennettuja palveluita ja parempaa asiakaskokemusta.

Jos yrityksesi on laajentamassa toimintaa, liikkumisdatasta saatu asiakasymmärrys tuo päätöksiin varmuutta ja ennakoitavuutta. Tiedät varmemmin, että kohderyhmä liikkuu palveluidesi äärellä oikeaan aikaan. Jos liikkuvuudessa tapahtuu muutoksia, osaat reagoida siihen nopeammin.

Kun liikkumisdataan liitetään esimerkiksi prediktiivistä analytiikkaa, voit olla askelta tai useampaa edellä kilpailijoita.

Asiakasdata hyötykäyttöön – mitä voit oppia asiakkaittesi liikkeistä?

Tunnista ihmisten liikkeistä trendejä, kasvata asiakastuntemusta ja tarjoa parempia palveluita liikkumisdatan avulla! Kiinnostus liikkumisdataan on kiivaassa kasvussa, sillä muuhun dataan yhdistettynä ja prediktiivisesti hyödynnettynä se antaa entistä tarkemman kuvan siitä, keille yritys tarjoaa palveluitaan ja tuotteitaan.

Haluatko kuulla lisää liikkumisdatan mahdollisuuksista yrityksellesi? Lue lisää Elisan liikkumisdatan ja -analytiikan palveluista tai tutustu esimerkkiin, kuinka HUS hyödynsi liikkumisdataa osana koronapandemian jäljittämistä ja ehkäisyä.

Lue myös

Valjasta asiakasymmärrys uusien palveluiden kehittämisen tueksi

Näin Helsinki hyödyntää paikkatietoa toiminnassaan

SOK kehittää Elisan ja Microsoftin alustalla kestävää liiketoimintaa

Elisa Supersight auttaa Turun Teknologiakiinteistöjä johtamaan tiedolla

Kirjoittanut

Henri Höglund

Henri Höglund työskentelee Elisan cX Business Solutions -liiketoiminnassa sovellusarkkitehtina. Tehtäviin kuuluu parhaiden mahdollisten liiketoimintaratkaisujen toteuttaminen asiakkaille hyödyntäen Microsoftin Dynamics 365 -ekosysteemiä.