Mikä on yrityksesi kilpailukyky työmarkkinoilla?

Onko yrityksesi kilpailukyky houkutteleva vaihtoehto potentiaalisille työnhakijoille? Millä on suurin vaikutus, että saat haluamasi työntekijän firmaasi töihin? Kuinka erottaudut positiivisesti työmarkkinoilla? Mikä tekee juuri sinun yrityksestäsi haluttavan? Tai käännetään toisinpäin – miksi menisin juuri tiettyyn yritykseen töihin? Mitä se tarjoaa minulle, mitä muilla yrityksillä ei ole tai mikä on minulle tärkeää?

 

Itselläni on mielessä kolme asiaa ja ehkäpä vielä prioriteettijärjestyksessä; työn sisältö, kivat ja fiksut pomot ja kollegat sekä palkka ja edut. Näillä perusteilla luulisi työnhakijoiden yleensä päättävän mennäkö vai eikö mennä. Mikä listasta puuttuu – puuttuko jotain olennaista? Varmaan monia juttuja, mutta yksi iso asia ehkä? Sijainti! Missä työpaikkani sijaitsee, ettei työmatkaan kulu puolta päivää. Pitääkö olla oma auto vai kuljenko julkisilla, kahdella bussilla vai fillari-juna-metro-bussi yhdistelmällä. Ehdinkö viemään ja hakemaan lapset päivähoidosta? Tai kuljettaa heidät harrastuksiin, jotka alkavat kahdeksalta aamulla (aamutreenit) tai neljän viiden maissa iltapäivällä. Sijainti on TOSI tärkeä!

 

Ai mutta niin, eihän nykyään sijainti ole ongelma, nythän ollaan kaikki kynnelle kykenevät etätöissä. Työmatka on 5 sekuntia, kun siirryn yläkerrasta alakerran työhuoneeseen tai keittiön pöydän ääreen. Joku Covid juttuhan tässä oli meneillään, johon kaikki ovat varmaan jo lopen kyllästyneitä, mutta se on kuitenkin muuttanut tapojamme tehdä töitä. Pysyvästi.

 

Maaliskuusta asti paiskittu etänä töitä. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Etätyöhön tarvittavat yhteydet ja välineet ovat ratkaisevassa asemassa. Tätä on jo hoettu moneen otteeseen, mutta asia on kyllä mielettömän tärkeä. Toimiva yhteys, toimivat IT-palvelut ja IT-tuki korostuvat.  Itse päivitin yhteyteni 5 x nopeampaan, jotta voin käyttää videota sujuvasti eikä ääni pätki. Ja ainakin yhtä tärkeä juttu, kun teinit tulee kotiin. He aloittavat omat juttunsa verkossa eikä heti tarvitse olla ilkeä isä ”Netflixit pois, mulla on palaveri”, kun kaistaa riittää. Onneksi vaimo on useammin toimistolla kuin minä, avioerohan tässä tulisi, kun pitäisi vielä kaistasta kotona tapella.

 

Nopeat yhteydet ja toimivat IT-palvelut sekä nopeasti saatavilla oleva tuki ovat (tai ainakin pitäisivät olla) itsestäänselvyyksiä. Minulle oli kuitenkin kaikista isoin juttu ihan joku muu. Enkä usko olevani ainoa. Viidenkympin villityksen muuten hyvässä nosteessa on yksi varjopuoli – läppärin näytön teksti pienenee koko ajan. Silmien tihrustaminen on vanhojen ukkojen hommaa ja välillä on pakko alentua tiimarilaseihin. Maalis-huhtikuun tihrustettuani ja muutamat eurot useampiin tiimarilaseihin investoituani hain esimieheni luvalla töistä ISON NÄYTÖN kotikonttorille. Ei hyvänen aika, ihan uusi elämä. Laseja ei tarvitse, näkö on kuin nuorella pojalla, voi istua selkä suorana eikä tarvitse kyyristellä läppärin päällä, stressikin vähenee. Huikea parannus työmukavuuteen.

 

Kaikki maailman työntekijät (tai ainakin likinäöstä kärsivät) liittykää yhteen ja hankkikaa ISO NÄYTTÖ, siis niiden nopeiden yhteyksin ja toimivien IT-palveluiden lisäksi. Seuraavaksi hankin muuten toisen ison näytön, sen jälkeen olen tuplasti tehokkaampi.

 

No sitten asiaan ja Koronan tuomaan muutokseen. Asiantuntija- ja toimistotyössä hyvin organisoidusta etätyöstä tulee kilpailuetu työmarkkinoilla. Organisaatio, joka kykenee järjestämään henkilöstölleen modernit työvälineet sujuvaan ja mielekkääseen etätyöhön, nousee kiinnostavaksi ja houkuttelevaksi työnantajaksi. Osa työntekijöistä kertoo olevansa valmis maksamaan itse osan paremmista työvälineistä ja nopeammasta netistä. Eikä  ole kysymys vain etätyöstä. On vaan työtä, jota tehdään eri paikoissa. Homman pitää toimia.

 

Yllä oleville väitteille löytyy myös evidenssiä. Asiaa on tutkittu. Elisan elokuussa 2020 teettämän tutkimuksen mukaan:

  • Työntekijöiden kuin johdonkin suhtautuminen digitalisaatioon on muuttunut myönteisemmäksi ja toimintamalleja on muutettu organisaatioissa oleellisesti.
  • Kaksi kolmasosaa työntekijöistä uskoo, ettei toimiston arki palaa enää ennalleen.
  • Neljä viidestä on sillä kannalla, että työnantajan tulisi sallia etätyössä jatkaminen vuoden loppuun asti.
  • Etätyöstä halutaan pysyvä käytäntö. Asiantuntija- ja toimistotyössä hyvin organisoidusta etätyöstä saattaa tulla kilpailuetu työmarkkinoilla
  • Heikoimmassa asemassa ovat pienten yritysten etätyöntekijät, sillä joka viides 10-49 hengen yritys ei tarjoa henkilöstölleen IT-tukea.

Työnantajilta odotetaan parannuksia etätyön välineisiin ja ergonomiaan. Moni on tarvinnut IT-tukea koronaepidemian aikana ja tukea on saatu etenkin puhelimitse. Joka viides 10-49 hengen yritys ei tarjoa IT-tukea. Vain kymmenesosalla on työnantajan maksama mobiili- tai laajakaistaliittymä kotonaan.

Aika rajuja lukuja ja väitteitä teettämästämme asiakastutkimuksesta. Käy tutustumassa tutkimukseen täällä.

 

Ei kai tässä ole kahta sanaa. Tästä tulee kilpailuetu niille, ketkä tähän satsaavat. Asia pitää laittaa kuntoon. Sinä erityisesti pk-yrityksen toimitusjohtaja tai IT-vastaava. Löydä jostain aikaa ja panosta vahvasti työntekijöiden yhteyksien, IT-palveluiden, IT-tuen ja välineiden kuntoon saattamiseksi. Huolehdi myös riittävästä tietoturvasta. Erilaiset kalastelu- ja muut tietoturvauhat ovat vain yleistyneet pandemian aikana, rikolliset eivät valitettavasti lepää, vaan itseasiassa aktivoituvat, kun kansalla on hätä.

 

Tiedän, että kaikilla on kiire ja bisneksen pyörittäminen vaatii paljon. Kuitenkin, työntekijöiden hyvinvointi ja työtyytyväisyys näkyy suoraan ulospäin asiakkaille. Tyytyväinen työntekijä ja tyytyväinen asiakas -korrelaatio ei ole fiktiota vaan faktaa, tutkittu juttu tämäkin.

 

Me voidaan kyllä Elisalla auttaa. Aloita vaikka tästä https://yrityksille.elisa.fi/etatyo ja ota yhteys Elisan yhteyshenkilöösi tai asiakaspalveluumme.

 

Terveisin,

Jarkko, onnellinen työntekijä

Kirjoittanut

Jarkko Jahnukainen toimii Elisa yritysasiakkaissa PK-segmentin myyntijohtajana. Jarkolla on kymmenien vuosien kokemus kuluttaja- ja yritysmyynnistä, myynnin johtamisesta, ihmisten johtamisesta ja yhteistyön tekemisestä laajoissa verkostoissa sekä perinteisessä että digitaalisessa maailmassa.